دوشنبه 10 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رجانيوز: تعداد تظاهرات‌های اعتراض‌آميز و حجم خشونت‌ها در سوريه کاهش يافته است


گروه بيداری اسلامی- با گذشت چند هفته از اعلام موضع صريح رهبر معظم انقلاب در مورد حوادث سوريه، به نظر می رسد از سرعت اتهام زنی غربی ها عليه ايران مبنی بر همکاری با رژيم سوريه در سرکوب معترضين به شدت کاسته شده است.

به گزارش رجانيوز، با وجود حمايت قاطع رهبر معظم انقلاب از آغاز بيداری اسلامی در مصر و تونس و پس از آن تداوم اين حمايت ها از جنبش های مردمی در ليبی، يمن و بحرين، ايشان تا قريب به يک ماه و نيم پيش اشاره ای به ناآرامی های سوريه نداشته و اين اعتراض‌ها را در کنار ساير جنبش های اعتراضی منطقه عربی تحليل نکرددند.

اما به نظر می رسد تلاش همه جانبه غرب برای اخلال در محور مقاومت موجب شد تا ايشان برای اولين بار همزمان با سالگرد ارتحال امام(ره) ضمن توصيف جنبش های اعتراضی منطقه عربی به سه شاخص "مردمی"، " ضد آمريکايی" و اسلامی"، عدم حمايت ايران از تحرکاتی که در چارچوب منافع غرب و رژيم صهيونيستی باشد را اعلام کنند. رهبر انقلاب در سخنرانی چهاردهم خرداد اگر چه نامی از سوريه نبردند اما رسانه های غربی يک روز بعد نشان دادند که موضع ايران در قبال سوريه را به خوبی دريافته اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


چند هفته بعد نيز ايشان در ديدار سالروز بعثت پيامبر اسلام(ص) با مسئولان نظام، حوادث سوريه و موضع ايران را به طور کامل تشريح و خاطر نشان کردند که "امروز آمريکا برای شبيه‌سازی کاری که در مصر و در تونس و در يمن و در ليبی و امثال اينها انجام گرفته است، متوجه شده است که سوريه را - که در خط مقاومت است - دچار مشکل کند." ايشان در ادامه موضع قطعی جمهوری اسلامی در قبال هر گونه ناآرامی در منطقه را تبيين کردند "آنجائی که حرکت ضد آمريکا و ضد صهيونيسم است، آن حرکت، حرکت اصيل و مردمی است؛ آنجائی که شعارها به نفع آمريکا و صهيونيسم است، آنجا حرکت انحرافی است. ما اين منطق را، اين بيان را، اين روشنگری را حفظ خواهيم کرد."

موضع قطعی رهبر انقلاب در قبال سوريه پس از آن عنوان شد که غرب تلاش ها برای ايجاد گسست در محور ايران-سوريه را تشديد کرد.

در اين زمينه، امريکايی ها وقتی هنوز يک ماه از ناآرامی های سوريه نگذشته بود، انگشت اتهام خود را به سوی ايران چرخاندند. نخستين بار مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه امريکا مدعی شد که ايران در سرکوب‌های سوريه دخالت دارد. او گفت که "نشانه‌های معتبری وجود دارد که تهران به نزديک‌ترين متحد عرب خود در سرکوب تظاهرکنندگان اين کشور کمک می‌کند." پس از اين سخنان بود که سريال اتهام زنی مقامات امريکايی و کمی بعدتر انگليس ادامه يافت.

اين در حالی بود که علاوه بر سوريه، ايران هربار اتهامات وارده را رد می کرد و حتی پس از متهم ساختن ايران از سوی ويليام هيگ، کاردار انگليس در تهران به وزارت خارجه احضار شد با اين وجود هيگ و وزارت خارجه انگليس در موضعی عجيب يک هفته بعد بار ديگر اتهامات قبلی را تکرار کردند.

تداوم اين مواضع خصمانه تا جايی ادامه يافت که اتحاديه اروپا رسما سه عضو ارشد سپاه پاسداران را در ليست تحريم های مربوط به سوريه گنجاند و کمی بعد نيز امريکا برخی مقامات نظامی ايران را در ليست تحريم قرار داد.

رمز گشايی از اين تمايل شديد برای متهم ساختن ايران در پرونده سوريه، مشخص می کند که غرب به دنبال است تا ايران را در حمايت از نظام ضد اسرائيلی سوريه و همچنين حمايت از جنبش های مردمی جهان عرب منفعل کند، از اين رو اعلام موضع صريح و پيش‌روانه رهبر انقلاب در قبال سوريه، امريکا و انگليس را به شدت ناکام گذاشت.

شواهد زيادی نشان می دهد که امريکا و سران اروپا بيش از آنکه به دنبال سرنگونی نظام سوريه باشند، قصد دارند تا بشار اسد را چنان تضعيف کنند تا از هم‌پيمانی با محور مقاومت منطقه ای يعنی ايران و حزب الله صرف نظر کند. برخی از اين افراد معتقدند که سرنگونی نظام سوريه، در درجه اول، همه ثبات و تعادل را در منطقه بر هم خواهد زد که ضرر بزرگ‌تری برای رژيم صهيونيستی است.

آخرين گزارش‌ها از سوريه نيز حکايت از اين دارد که با شناسايی شبکه‌های متصل به غرب، از تعداد تظاهرات‌های اعتراض‌آميز کاسته شده و همچنين حجم خشونت‌ها و رفتارهای تحريک آميز نيز کاهش داشته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016