یکشنبه 16 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روح‌الله حسينيان: امروز نيز اگر امثال آقای هاشمی در حمايت از رهبری قيام کنند، مشروطه تکرار نخواهد شد، رجانيوز

رئيس مرکز اسناد انقلاب اسلامی در واکنش به يادداشت اخير آقای هاشمی رفسنجانی در مورد مشروطيت و ارتباط آن با شرايط سياسی کشور، اصلی‌ترين عامل انحراف مشروطه را درک نکردن مواضع شيخ فضل الله نوری از جانب علمای انقلاب مشروطه عنوان کرد و از هاشمی خواست برای منزوی کردن فتنه‌گران، بی هيچ شرطی در پی حمايت از رهبر انقلاب قيام کند.

حجت‌الاسلام روح‌الله حسينيان در گفت‌وگو با رجانيوز با يادآوری مشکلات اساسی پيش آمده در مسير انقلاب مشروطه، دغدغه‌ی شيخ فضل الله نوری را مقابله با دوخطر استعمار فرهنگی غرب و روشنفکران غرب‌زده دانست و افزود: مشکلات اساسی در انقلاب مشروطه درک نکردن مواضع آيت‌الله حاج شيخ فضل الله نوری بود، او دو خطر را به خوبی درک کرده بود که يکی خطر استعمار فرهنگی غرب و ديگری خطر روشن‌فکران غربی بود، به‌طوری که او نگران انديشه فرنگی بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در مورد اعتراض شيخ فضل الله نوری به روند انقلاب مشروطه و بست نشينی در حرم حضرت عبدالعظيم نيز گفت: شيخ فضل الله به جهت همين دو خطر، مبانی مشروطه و قانون اساسی ترجمه شده را با مبانی اسلامی در تضاد می‌ديد و سعی کرد برای برون رفت، راهی برای اسلامی کردن‌آن بيابد.

رئيس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، به بی‌توجهی برخی علما در دوره مشروطه نسبت به دغدغه‌های شيخ فضل الله اشاره کرده و افزود: شيخ فضل الله خطر غرب زدگان را به آيت‌الله سيد محمد طباطبايی و بهبهانی که برای بازگشت شيخ به حرم حضرت عبدالعظيم آمده بودند، گوشزد و پيش بينی کرد که اينان در ابتدا مرا به دار خواهند آويخت و سپس تو را.

وی ادامه داد: اما متأسفانه عالمان دينی به اعلام خطر او توجه نکردند و نتيجه‌ اين شد که همان عالمان حامی روشنفکران منزوی شدند. بهبهانی به دست همان‌ها در سالگرد شهادت شيخ‌ فضل‌الله ترور شد و سيد محمد طباطبايی در انزوا مرد و شيخ نيز قبل از آن به‌دست آزادی‌خواهان بر سر دار رفت.

رئيس فراکسيون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی، نتيجه اين بی‌توجهی علما به دغدغه‌های شيخ فضل الله را انزوای آن‌ها دانست و گفت: نتيجه انقلاب مردم انزوای علما تا چند سال، بر آمدن رضاخان از دل مشروطه، حاکميت انگلستان در طول چند سال وسپس نابودی اسلام و ارزش‌های آن، بی‌توجهی به مردم و سرانجام حاکميت علی‌الاطلاق آمريکا شد.

حسينيان در پايان نيز با يادآوری برخی رويکردهای مشابه دوران مشروطيت در دوره حاضر گفت: امروز نيز اگر امثال آقای هاشمی به دلسوزی اصول‌گرايان توجه کند، خطر تکنوکرات‌های غربی را جدی بگيرد، برای منزوی کردن فتنه‌گران تلاش بکند و بی‌هيچ شرطی در پی حمايت رهبری قيام بکند، ان‌شاء‌الله تاريخ مشروطه تکرار نخواهد شد.

وی تأکيد کرد که البته هوشياری مردم تا اين زمان انقلاب را از آسيب‌ها حفظ کرده است؛ چه اينکه اين مردم بودند که فتنه‌ی بنی صدر و منافقان و فتنه اصلاح طلبان و فتنه ۸۸ را با قدرت خنثی کردند؛ ولی روحانيون وظيفه‌ای مضاعف دارند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016