پنجشنبه 27 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کتاب جديد خاطرات‌ هاشمی‌رفسنجانی؛ روايتی دست‌اول از عزل آيت‌الله منتظری و مرگ امام، ايلنا

عزل آيت‌اله منتظری از منصب قائم‌مقام رهبری، ارتحال امام خمينی(ره) و جلسه تاريخ‌ساز نيمه خرداد و انتخاب آيت‌الله خامنه‌ای ازجمله اتفاقات سال ۶۸ است که برای اولين بار از زبان هاشمی رفسنجانی تاريخ‌نگاری می‌شود.

ايلنا: کتاب کارنامه و خاطرات ۱۳۶۸ آقای‌هاشمی‌رفسنجانی در نيمه دوم امسال به بازار کتاب عرضه خواهد شد. اين کتاب جديد که در ادامه سلسله خاطرات رونوشت آيت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی انتشار می‌يابد، به اهتمام علی لاهوتی(فرزند فاطمه‌ هاشمی) ‌تدوين و آماده انتشارشده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علی لاهوتی در گفتگو با خبرنگار ايلنا، درباره اين کتاب گفت: مهمترين فراز دستنوشته‌های سال ۶۸ ايشان مسايل مربوط به عزل آيت‌اله منتظری از قائم مقام رهبری، ارتحال بنيانگذار جمهوری اسلامی ‌و همچنين جلسه تاريخ‌ساز نيمه خرداد وانتخاب آيت‌الله خامنه‌ای است.
وی ادامه داد: تاکنون روايت‌های بسياری از جلسه مهم و سرنوشت‌ساز ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ و انتخاب آيت‌الله خامنه‌ای به‌عنوان رهبر جمهوری اسلامی ‌انتشار يافته‌است اما روايت دست اول آيت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی و دست نوشته‌های آن زمان مطلبی است که محققين و مورخين درپی آن بوده‌اند.
وی افزود: در اين کتاب سفر ايشان به مسکو و ملاقات با گورباچف(آخرين رهبر اتحاد جماهير شوروی) و بازتاب‌های بين‌المللی آن، انتخاب رياست جمهوری، شورای بازنگری قانون اساسی و تمرکز در قوای سه گانه و حذف پست نخست‌وزيری، انتخاب و معرفی کابينه سازندگی به مجلس و اخذ رای اعتماد، نحوه تصميم‌سازی و تصميم‌گيری‌های کلان کشوری بعداز رحلت امام خمينی (ره)، آرايش نيروهای سياسی و نحوه تعامل آنان با دولت سازندگی و بسياری مطالب مهم ديگر ذکرشده است.
لاهوتی ادامه داد: همانطور که می‌دانيد آيت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی در سال ۶۸ جانشين فرمانده کل قوا باحکم امام خمينی(ره)، نايب رييس مجلس خبرگان رهبری، رييس قدرتمند مجلس شورای اسلامی ‌و سپس رييس جمهور مقتدر دولت سازندگی بود.
نوه آيت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی با اشاره به برنامه دفتر نشر معارف انقلاب برای انتشار هر سال يک مجموعه خاطرات گفت: تاکنون کتاب‌های دوران مبارزه، انقلاب و پيروزی، انقلاب در بحران، عبور از بحران، پس از بحران، آرامش و چالش، اميد و دلواپسی، اوج دفاع، دفاع و سياست و کتاب پايان دفاع و آغاز سازندگی به چاپ رسيده است. کتاب اخير که در نمايشگاه بين‌المللی کتاب تهران رونمايی شد؛ اکنون به چاپ پنجم رسيده‌است.
وی علت استقبال پژوهشگران و علاقمندان تاريخ معاصر به کتاب‌های کارنامه و خاطرات آيت‌الله ‌هاشمی‌رفنسجانی را موقعيت منحصر به فرد و خاص سياسی ايشان و نگاشته شدن يادداشت‌ها در زمان گذشته و لحن صميمی‌ و خودمانی و بدون سوگيری و تکلف يادداشت‌ها و نقش موثر ايشان در رويدادهای کشور دانست.
کتاب کارنامه و خاطرات ۱۳۶۸ از طرف دفتر نشر معارف انقلاب دی ماه امسال به بازار نشر عرضه می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016