پنجشنبه 27 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استقرار تانک های عربستان سعودی در مرز سوريه و اردن، ميدل ايست برلين

به گزارش سايت عربی "سوريون" عربستان سعودی تانک های خود را به سمت مرزهای سوريه و اردن اعزام کرده است.

درباره علت اين اقدام سعودی ها هنوز خبر موثقی منتشر نشده است. براساس اين گزارش، اعزام تانک های سعودی ممکن است برای فشار آوردن بر بشاراسد و آماده گی برای حمله احتمالی نيروهای خارجی به سوريه باشد.

بعضی منابع ديگر می گويند که مأموريت اين تانک ها احتمالا جمع آوری مين های سر مرز دو کشور است.

در اين رابطه، سايت عربی "السبيل" که وابسته به اخوان المسلمين اردن است، گزارش می دهد که تماس های محرمانه ای بين پادشاه اردن و اسد پيرامون اوضاع سوريه انجام گرفته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در اين تماس ها پادشاه اردن از اسد خواست که سرکوب تظاهر کننده گان را متوقف کند.

در ادامه اين تماس ها پادشاه اردن هييت بلندپايه ای را نزد اسد به دمشق فرستاد و طی نامه ای نگرانی خود را از ادامه عمليات نظامی در سوريه و خطر گسترش درگيری ها به اردن ابراز کرد.

روز گذشته ناصر جودت، وزير خارجه اردن، و داوود اغلو، وزير خارجه ترکيه، در يک کنفرانس مطبوعاتی مشترک بارديگر از بشار اسد خواستند که به خشونت ها بر عليه مردم خود پايان دهد.

اغلو در اين کنفرانس هم چنين تاکيد کرد که درصورت گسترش بحران سوريه به يک بحران منطقه ای، ترکيه دست روی دست نخواهد گذاشت.

علاوه برآن، اخيرا رجب اردوغان، نخست وزير ترکيه، بارها از بشاراسد خواست که دست از سرکوب معترضين بردارد و با اپوزيسيون وارد گفت وگو شود. اردوغان پيش از اين به مقامات سوريه هشدار داد که "صبر ترکيه در حال پايان يافتن است".

در ادامه اين اظهارات ، دوهفته پيش داوود اغلو، وزير خارجه ترکيه، به دمشق سفر کرد و مذاکرات شش ساعته ای را با مقامات سوريه انجام داد. نتايج اين گفت وگوها که عمدتا پشت درهای بسته صورت گرفت، هنوز رسما منتشر نشده است.

پس از بازگشت اوغلو ازدمشق، ترکيه نيروهای نظامی خود را بر سر مرز سوريه مستقر کرد.

اين اقدام ترکيه مورد توجه وسيع ناظران سياسی قرا گرفت و نوعی مقدمات حمله احتمالی به سوريه تعبير شد.

هم زمان با آن روزنامه ترک زبان حريت گزارش داد که ترکيه سربازان ذخيره خود را به خدمت فرا خوانده است و حمله بين المللی دور از انتظار نيست.

بنا به گزارش خبرگذاری ها، بشار اسد امروز در يک تماس تلفنی با بان کی مون، رييس سازمان ملل، اعلام کرد که عمليات نظامی را که به گفته وی بر عليه نيروهای مسلح آغاز شده بود، پايان داده است.

اپوزيسيون سوريه اين اظهارات اسد را رد کرد و اعلام کرد که سرکوب و خشونت در شهرهای سوريه هنوز ادامه دارد.

براساس گزارش سايت "سوريون" آمريکا موضوع سوريه را به عربستان سعودی واگذار کرده است و خود نقش حمايت کننده را ايفا خواهد کرد.

تمام اين اقدامات اخير به گزارش اين سايت نشانه يک تحرک جديد عربی ـ اسلامی به رهبری ترکيه و عربستان سعودی برای برخورد با بحران سوريه است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016