پنجشنبه 27 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آمريکا و اتحاديه اروپا: بشار اسد از قدرت کنار برود، راديو فردا

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز پنجشنبه در بيانيه ای گفت: «آينده سوريه به دست مردم اين کشور تعيين می شود ولی الان، اين بشار اسد است که مقابل اراده مردم قرار گرفته است. برای نجات مردم سوريه، زمان آن فرا رسيده که بشار اسد از قدرت کنار برود.»

باراک اوباما در اين بيانيه گفت: «پيام گفت وگو و اصلاحات بشار اسد در مقابل اقداماتش از جمله دستگيری ها و به زندان انداختن ها، شکنجه و کشتار و قتل عام مردم سوريه تو خالی از آب درآمده است. ما همواره اين موضع را داشتيم که يا بشار اسد راه گذار به دموکراسی را در پيش بگيرد و يا از سر راه (دستيابی به آن) کنار برود. از آن جايی که بشار اسد چنين نقشی برعهده نگرفته، حالا زمان آن رسيده که از سر راه کنار برود.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس جمهوری آمريکا گفته است: «من تمامی خشونت ها و سرکوب ها عليه معترضان و شهروندان سوريه در شهرهايی چون حماه و ديرالزور، دستگيری سران مخالفان که از هرگونه عدالت و انصاف محروم مانده و مورد شکنجه قرار گرفته اند محکوم می کنم. اين گونه نقض حقوق از جهانی شهروندان و مردم، به سوريه، به منطقه و به جهان نشان داده که چقدر دولت بشار اسد وقيحانه به شان و مرتبه مردم سوريه بی احترامی می کند.»

باراک اوباما افزود: «آمريکا و اتحاديه اروپا، سوريه را تحريم کرده و شورای امنيت سازمان ملل هم خشونت های سوريه را محکوم کرده است. ما با متحدان خود در جهان و در منطقه هماهنگ عمل کرده ايم. دولت بشار اسد از سوی کشورهايی از تمامی نقاط جهان محکوم شده و برای حمايت از سرکوب وحشيانه و غيرقابل توجيه فقط می تواند چشم اميدش به ايران باشد.»

رييس جمهوری آمريکا گفت:«ايالات متحده نه می تواند چنين گذاری (به دموکراسی) را بر سوريه تحميل کند و نه خواهان اين کار است. اين کار مردم سوريه است که رهبران خود را انتخاب کنند و ما صدای رسای مردم را شنيده ايم که گفته اند نمی خواهند هيچ عامل خارجی در جنبش آن ها دست داشته باشد.»

وی افزود: «ايالات متحده از تلاش مردم برای رسيدن به سوريه ای دموکراتيک و دربرگيرنده همه مردم اين کشور حمايت می کند. ما با فشار بر بشار اسد برای کنار رفتن از جلوی خواست مردم و پشتيبانی از حقوق جهانی مردم سوريه وديگر مردم کشورهای جهان، اين پشتيبانی و حمايت را دنبال می کنيم.»

افزايش تحريم های آمريکا عليه دولت بشار اسد

باراک اوباما در بيانيه خود از تحريم های شديدتر آمريکا عليه دولت بشار اسد خبر داده و گفته است: «دستور توقيف تمامی اموال متعلق به دولت بشار اسد (درآمريکا) صادر شده و تمامی شهروندان آمريکايی از هرگونه تبادل مالی با دولت سوريه، منع شده اند. اين فرمان همچنين خريد نفت يا محصولات و فرآورده های نفتی از سوريه به آمريکا را قدغن کرده، تمامی شهروندان آمريکا از هرگونه سرمايه گذاری در سوريه منع شده اند. اميدواريم اين اقدام آمريکا، با حمايت ديگران (ديگر کشورها) تقويت شود.»

رييس جمهوری آمريکا گفت: «مشخص است که بشار اسد بر اين باور است که با به کارگيری تاکتيک ها و روش های گذشته، می تواند صدای مردم را ساکت کند. اما او اشتباه می کند. همان طور که همه ما در چند ماه گذشته اين را فراگرفتيم، مواقعی هست که اوضاع به دليل اين که پيشتر به آن شکل بوده، در آينده به همان شکل نخواهد بود. حالا زمانی است که مردم سوريه سرنوشت خود را انتخاب کنند و ما محکم در کنار آن ها خواهيم بود.»

اروپا: بشار اسد از قدرت کنار برود

اروپا هم روز پنجشنبه از بشار اسد خواست سرکوب خونين و کشتار مردم را متوقف کرده و از قدرت کناره گيری کند. رهبران فرانسه، بريتانيا و آلمان در يک بيانيه مشترک اعلام کردند که «بشار اسد بايد با اين واقعيت که تمامی مردم سوريه ديگر او و نظامش را نمی خواهند، روبرو شود و بايد برای حفظ منافع و اتحاد مردم از قدرت کنار برود.»

کاترين اشتون، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا هم روز پنجشنبه گفت: «از ديد اتحاديه اروپا، بشار اسد مشروعيت خود را در ميان مردم سوريه از دست داده و ديگر کناره گيری او از قدرت، امری ضروری است.»

وزير خارجه هلند هم گفت:«ما همه تصاوير حمله کشتی ها و نيروهای نظامی به مردم کشورشان را ديده ايم. ديگر جای درنگ نيست و بشار اسد بايد از قدرت کنار برود.»

اوسکار فرناندز تارانکو، معاون سياسی دبيرکل سازمان ملل در نيويورک هفته پيش در گزارشی اعلام کرد طبق آمار مستند وثبت شده، در جريان درگيری ها در سوريه در ماه جولای ۱۸۸ تن و تا تاريخ هشتم اوت (ماه جاری ميلادی) ۸۷ تن کشته شده اند. وی گفته شمار کشته شدگان غيرنظامی و شهروندان سوريه در جريان درگيری ها از ماه مارس تاکنون، از دو هزار تن فراتر رفته است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016