شنبه 29 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حکيمی پور، رييس سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات: سخنان خاتمی شرط نيست، دغدغه ملی است، ايلنا

جريان اصلاح طلبی يک جريان ريشه دار در نظام جمهوری اسلامی ايران است که نيازی به تصميم گيری ديگران برای شرکت يا عدم شرکت در انتخابات ندارند.

ايلنا: يک فعال سياسی اصلاح طلب، با انتقاد از سخنان اخير آيت الله يزدی در خصوص فتنه خواندن اصلاح طلبان گفت: طبيعی است که افراد مختلف می توانند به عنوان رقيب سياسی اصلاح طلبان مشابه اين سخنان آيت الله يزدی را بگويند و آيت الله يزدی هم به عنوان يک شخص حقيقی می تواند چنين سخنانی بيان کند، اما بايد توجه داشت که ايشان در جايگاه فقيه شورای نگهبان قانون اساسی است و از اين رو اين گونه اظهار نظرها از سوی ايشان سلامت امر انتخابات را زير سؤال می‌برد.
احمد حکيمی پور در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، در خصوص سخنان اخير آيت الله يزدی در قم در مورد لزوم وحدت اصولگرايان و فتنه خواندن اصلاح طلبان، اظهار داشت: بايد توجه داشت که آيت الله يزدی در حال حاضر يکی از اعضای شورای نگهبان است و از اين رو اين گونه اظهارات فضای انتخابات و اعتماد مردم به مسئولان آن را خدشه دار می کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: اين گونه اظهارات جناحی مسئولان برگزاری انتخابات همواره مورد اعتراض اصلاح طلبان بوده، چرا که اين گونه سخنان فضای آزاد و رقابتی که بايد در انتخابات وجود داشته باشد را زير سؤال می برد.
رييس سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، با انتقاد از سخنان آيت الله يزدی مبنی بر فتنه خواندن اصلاح طلبان، تصريح کرد: وقتی اين گونه يک عضو فقهای شورای نگهبان در مورد يک جريان سياسی شناخته شده انقلاب صحبت و آن را زير سؤال می برد از همين الان دارد قضاوت خود را هم درباره انتخابات می کند، چرا که ايشان از يک جايگاه تعيين کننده در رد يا تأييد صلاحيت ها برخوردار است.
وی با بيان اين که سال هاست که ما چنين مسائلی را مشاهده می کنيم، گفت: در اين چندسال اخير فرياد می زنيم که چنين اظهار نظرهايی از سوی برخی اشخاصی که از جايگاه های مهم و تعيين کننده ای برخوردار هستند بی طرفی آن ها را در انتخابات زيرسؤال می برد.
حکيمی پور گفت: مشخص است در يک نهادی که به عنوان يک مرجع تعيين کننده در انتخابات محسوب می شود، نبايد چنين موضع گيری هايی سياسی و جانب دارانه اتخاذ شود حال آن که مشابه اين گونه دخالت ها در گذشته با هشدار دلسوزان نظام و اصلاح طلبان مواجه شده بود.
اين فعال سياسی اصلاح طلب گفت: در ابتدای پيروزی انقلاب اسلامی همواره نگران اين بوديم که مبادا ابزار قدرت در دست افرادی بيافتد که از آن سوء استفاده کنند، چرا که ما با شعار همه در برابر قانون يکسان هستند انقلاب کرديم، اما متأسفانه امروزه وقتی نهادهای قدرت در دست برخی از اصولگراها می افتد از اين ابزارهای قدرت سوء استفاده می کنند.
وی در مورد اظهار نظرهای برخی از چهره های اصولگرا در مورد استقبال از حضور مشروط اصلاح طلبان در انتخابات آينده مجلس مطرح می شود، هم گفت: جريان اصلاح طلبی يک جريان ريشه دار در نظام جمهوری اسلامی ايران است که نيازی به تصميم گيری ديگران برای شرکت يا عدم شرکت در انتخابات ندارند.
حکيمی پور افزود: اصلاح طلبان خودشان تصميم می گيرند که در انتخابات شرکت کرده يا شرکتنکنند؛ البته به نظر می رسد هنوز به دليل فراهم نشدن شرايط تصميمی برای شرکت در انتخابات ندارند.
وی اضافه کرد: اصلاح طلبان نظام را از خودشان می دانند و دلسوز آن هستند و در صورت فراهم شدن شرايط قطعا در انتخابات شرکت خواهند داشت، اما متأسفانه گاها شاهد اقداماتی از قبيل موضع گيری های اخير آيت الله يزدی به عنوان عضوی از شورای نگهبان هستيم که اين در نگاه ما به مجريان انتخابات به عنوان افرادی بی طرف ترديد ايجاد می‌کند.
دبير کل حزب اراده ملت در همين راستا به سخنان آقای خاتمی در مورد نحوه شرکت اصلاح طلبان در انتخابات آينده اشاره و اظهار کرد: برخی به غلط سخنان آقای خاتمی را شرط و شروط می دانند حال آن که اين گونه نيست، سخنان آقای خاتمی دغدغه هايی است که بخش اعظمی از جامعه ما را فرا گرفته و از اين رو بايد با اين سخنان دلسوزانه به بهترين شکل برخورد شود اما متأسفانه گاهی برخوردهای افراط و تفريطی با آن می‌شود.
وی گفت: دغدغه سيدمحمد خاتمی برای انتخابات آينده يک دغدغه شخصی نيست بلکه دغدغه ای ملی است، که نبايد نگاه سياسی به آن شود که متأسفانه از سوی برخی چنين نگاهی شده است.
حکيمی پور در بخش پايانی سخنان خود به برخی از اصولگرايان که سعی در چسباندن اصلاح طلبان به جريان موسوم به انحرافی دارند اشاره و اظهار داشت: جريان انحرافی چيزی است که اصولگرايان چه بخواهند و چه نخواهند بيش از هر جريان ديگری به خودشان وصل است و از اين رو قصد دارند با بيان مطالبی غير واقعی فضا را غبارآلود کنند.
وی افزود: وصل و سنجاق کردن اصلاح طلبان به جريان موسوم به انحرافی يک بازی سياسی از سوی اصولگرايان تندرويی است که در روی کار آوردن آن ها نقش داشتند و می‌خواهند با غبارآلوده کردن فضا، شرايط را برای شناخت مردم دشوار کنند، حال آنکه اصلاح طلبان يک جريان ريشه دار و با نفوذ در جامعه هستند که قطعا مردم قضاوت درستی راجع به آن ها خواهند داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016