پنجشنبه 27 مرداد 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبدالکريم سروش: صلاح مملکت در انتخابات آزاد است، کلمه

عبدالکريم سروش می گويد اگر قرار باشد مملکت روی صلاح و رستگاری ببيند بايد انتخابات آزاد برگزار شود.

به گزارش کلمه اين فيلسوف و نوانديش دينی در مصاحبه اخير خود با تلويزيون رسا عنوان کرد شورای هماهنگی راه سبز اميد می تواند با زنده نگه داشتن نام جنبش سبز راه های آينده حرکت را به خوبی نشان دهد.

شورای هماهنگی راه سبز اميد راه های آينده حرکت را نشان می دهد

وی درباره ارزيابی خود نسبت به عملکرد شورای هماهنگی راه سبز اميد گفت: شورا در اين مدت توانسته است نام جنبش سبز را زنده نگه دارد. اين شورا تکيه گاهی برای افرادی است که می خواهند تحليل از حرکت مردم داشته باشند ضمن اينکه راه های آينده حرکت را نيز نشان می دهد و از پراکندگی نيروها نيز جلوگيری می کند.

دکتر سروش در واکنش به گلايه هايی که از فاش نشدن اعضای اين شورای می شود نيز گفت: تعدادی از اين اعضا بنا به گفته آقای اميرارجمند سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد در ايران هستند و اگر به هر حال حکومت بداند که نام اين افراد چيست قطعا ادامه راه ناممکن خواهد شد. بنابراين فاش کردن نام آنها برای مردم سودی نخواهد داشت و باعث می شود که مجال فعاليت از دست آنها ستانده شود. وی معتقد است که اگر اعتماد در ميان باشد خيلی کارها و مشکلات برطرف می شود.

تکثر بايد در جنبش سبز رعايت شود

وی همچنين با تاکيد بر ضرورت احترام به تکثر در جنبش سبز به خواستهای برخی گروه های سکولار اشاره کرد و گفت: دو نوع سکولار وجود دارد. سکولارهای ستيزه گر و سکولارهای غير ستيزه گر که در اين بين سکولارهای ستيزه گر هيچ گاه از هيچ بيانيه جنبش سبز راضی نخواهند شد چون آنها از بيخ و بن با هر انديشه دينی مخالفت دارند و مايل نيستند دينداران در هيچ جا فعال باشند يا نامشان در ميان باشد اين افراد موقعيت جامعه ايران را هم آنچنان نمی شناسند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جنبش سبز زنده است؛ بايد بلند مدت تر به مسئله نگاه کرد

وی درباره ادعاها مبنی بر خاموش شدن جنبش سبز نيز گفت: جنبش سبز زنده است. هر جنبشی فاز های مختلف دارد. يک فاز شايد قدری فروکش کند يک فاز ديگر پيش بيايد. بايد بلند مدت تر به مسئله نگاه کرد.

اين پژوهشگر به چگونگی شکل گرفتن جنبش سبز اشاره کرده و گفت: جنبش سبز خودجوش پديد آمد طراحی و برنامه ريزی نشده بود و مردم صرفا به شور و شوق اينکه حق خودشان را باز پس گيرند به خيابان ها آمدند و حرکت بسيار نيکويی بود. حکومت نيز با يک حرکت ناگهانی و بسيار نيرومند مواجه شد که البته در آن زمان جنبش رهبری آزموده و حتی طرح روشنی هم برای ادامه حرکت نداشت به همين سبب هم سرکوب شد و فاز خيابان آن جمع شد.

سروش مواضع و بيانيه های آقايان کروبی و موسوی جدی توصيف کرد و گفت: انصافا آنها از پا ننشستند و با دادن بيانيه و تحليل و رهنمود کوشيدند کار را به جلو ببرند اما حکومت هم در مواضع خود جدی بود بنابراين فاز حضور در خيابان موقتا فروکش کرد و به تعبير حاکمان فتنه را فرونشاندند.

جنبش سبز با رفتار ظالمانه حکومت انديشه حق مدارانه خود را تعميق بخشيد

وی جنبش سبز را جنبشی حق خواهانه عنوان کرد که به تعميق انديشه حق مداری در جامعه کمک بسياری داشت و اين انديشه حق مداری با آن رفتار ظالمانه حکومت حتی عميق تر هم شد .

اين متفکر دينی درباره علايم حيات اين جنبش گفت: علايم حيات اين جنبش اين است که اولا آقايان کروبی و موسوی را بند و حصر نگه می دارند و اين معنايش اين است که اين دو بزرگوار و دوستان ديگر اگر آزاد باشند می توانند منشا حرکت بسيار باشند. اگر اين ها نمی توانستند نقشی داشته باشند آزاد بودنشان برای حکومت هيچ هزينه ای نداشت. ولی بديهی و پيداست که آزادی آنها می تواند مثل يک مغناطيس و جاذبه ای شود و گروه های بسياری را به خود جذب کند.

وی همچنين تاکيد کرد که در بند و در زندان نگه داشتن کثيری از آزادی خواهان هم نشانه همين ماجراست و سپس گفت: حملات مداومی که روزنامه های رسمی و حکومتی به جنبش سبز می کنند نشان می دهد که با يک حريف بالفعل قوی روبرو هستند .

جنبش سبز دل ها را ربوده است
اگر سايه شوم وحشت کنار زده شود جنبش سايه گستر می شود


عبدالکريم سروش در تشريح نظر خود درباره رسانه های حکومتی گفت: اين رسانه ها دروغ به نام جنبش می بافند. تهمت می زنند. حملات امنيتی و سياسی می کنند که همه اين ها نشان می دهد که اين جنبش يک دل هايی را ربوده است و اين شيفتگی ها همچنان موجود است و اگر اندکی سايه شوم وحشت و رعب کنار زده شود دوباره اين نهال جوانه خواهد زد و سبز خواهد شد و سايه گستر می شود.

اين استاد دانشگاه به سخنرانی های مسئولان هم اشاره کرد و گفت: در اين سخنرانی ها دفعه ای نيست که صحبت از فرونشاندن فتنه نشود و جشن پيروزی برای آن گرفته نشود اما در سخنرانی بعدی دوباره سخن از فتنه گران و فتنه گری های جديد به ميان می آيند.

حکومت در يک دور باطل قرار گرفته که راه رهايی ندارد

به اعتقاد سروش ،حکومت، خودش به دست خودش در دام افتاده است چرا که چيزی را فتنه نام کرده و بعد می خواهد با اين فتنه مقابله کند. در يک دور باطل خودش را انداخته است که راه رهايی ندارد.

وی در عين حال گفت: بهترين راه اين است که حکومت تفاهم کند، حرف طرف مقابل را بشنود، به خواسته های حق آنها گردن نهد و راه مفاهمه را باز کند تا هزينه های بزرگتر برای ملت تحميل نشود.

عبدالکريم سروش در بخش ديگر گفت و گوی خود با تلويزيون رسا درباره انتخابات پيش روی مجلس و شروط خاتمی سخن گفت.

شروط خاتمی را بسيار پسنديدم

اين متفکر دينی گفت: زمانيکه شروط آقای خاتمی مطرح شد علی رغم اينکه واکنش های منفی در خارج از کشور ديده می شود اما من شروط ايشان را بسيار پسنديدم.

محمد خاتمی، رئيس جمهور سابق کشور بارها اعلام کرده است «آزادی زندانيان و ايجاد فضای آزاد برای همه و گروه‌ها، پايبندی مسئولان به قانون اساسی و فراهم آوردن سازوکاری برای برگزاری انتخابات سالم و آزاد» از جمله شرايط حداقلی برای شرکت در انتخابات است.

شروط خاتمی خواسته های مدنی اساسی است

«سروش» درباره اين شروط افزود: صرفنظر از اينکه اين شروط تحقق پذير باشد يا نباشد می توان از آنها به عنوان خواسته های مدنی اساسی، بسيار مثبت و منطقی نام برد که جای هيچ شبهه ای در آنها نيست. وی در عين حال گفت: البته بنده خوش خيال نسبت به تحقق اين شروط نيستم چرا که اگر هر يک از اين شروط در يک نظام استبدادی بخواهد عملی شود برابر با يک انقلاب است. اين استاد سابق در عين حال گفت: انقلاب و اصلاح دو قطب متضاد هم نيستند و بستگی به زمينه وقوع دارند به طوريکه در يک نظام آزاد اگر انقلابی ترين ايده ها داده شود اصلاح در آن نظام پديد می آيد اما در يک نظام بسته ساده ترين ايده های اصلاحی که داده شود موجب انفجار و انقلاب می شود.

سروش به يکی از اين شروط که آزادی رسانه ها است اشاره کرد و گفت: در کشور ما مدت هاست که به دستور رهبری و با فرمان فراقانونی و حکم حکومتی مطبوعات فضای بسته ای دارند. در واقع ريه های جامعه را بسته و خفه کرده اند و همين که صحبت از آزادی مطبوعات شود چنان تحول بزرگی است و چنان تغييری در شرايط پديد خواهد آورد که از يک طرف می توان آن را خواسته معقول و منطقی دانست و از طرف ديگر بعيد است که نظام با اين خواسته موافقت کند .

اگر قرار باشد مملکت روی صلاح و رستگاری ببيند بايد انتخابات آزاد برگزار شود

اين فيلسوف و متفکر افزود: اگر قرار باشد مملکت روی صلاح و رستگاری ببيند بايد انتخابات آزاد برگزار شود چراکه با انتخابات آزاد مردم می توانند معتمدين خود را به مجلس بفرستند و از آنجا کم کم يک رشته اصلاحات تدريجی پيدا شود.

وی بار ديگر با تاييد شروط خاتمی گفت: ممکن است اين شروط کم و زياد شود اما به صورت حداقلی بسيار درست و منطقی است و از اين کمتر نمی توان خواست.

«سروش» معتقد است که بايد از فرصت انتخابات تا آخرين لحظه برای مباحثه استفاده کرد بعد تصميم گرفت که وارد انتخابات شد يا نه. وی همچنين افزود: حرکت کسی مثل آقای خاتمی يک حرکت معقولی است که بايد ادامه يابد. بايد درباره شروط بحث کرد. بايد اين شروط را جا انداخت. بايد حاکميت را در مقابل يک توقع و انتظار منطقی قرار داد تا بعد تصميم گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016