سه شنبه 1 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش معترضان سوری به وعده‌های جديد بشار اسد: پس از قذافی نوبت توست، کلمه

کلمه – گروه سياسی: در دو روز اخير و در حالی که توجه تمام مردم و رسانه های دنيا به اتفاق های ليبی معطوف شده بود، بشار اسد با ير پا گذاشتن وعده خود به سازمان ملل، همچنان به کشتار مردم سوريه ادامه داد.

همزمان، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل هم با متهم کردن بشار اسد به «جنايت عليه بشريت»، اعلام کرد که آمار کشته‌های اعتراضات چند ماه اخير در سوريه، از ۲۲۰۰ تن بيشتر شده و تنها در ماه رمضان جاری، بيش از ۳۵۰ نفر کشته شده‌اند.

سرکوب تظاهرات در آستانه ورود هيات سازمان ملل

به گزارش کلمه و به نقل از خبرگزاری های بين المللی، به رغم سخنان بشار اسد که دو روز پيش در يک گفتگوی تلويزيونی وعده‌‌ی انجام اصلاحات سياسی و چند حزبی شدن کشور را داده بود، روز دوشنبه چند تظاهرکننده توسط شبه‌نظاميان وابسته به حکومت به قتل رسيدند. سه نفر از قربانيان در جريان تظاهراتی کشته شدند که به مناسبت ورود هياتی از سوی سازمان ملل در شهر حمص برگزار شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز شنبه، ۲۹ مرداد، هياتی از طرف معاونت امور بشردوستانه سازمان ملل برای يک ديدار پنج روزه وارد سوريه شد. اين هيات ماموريت دارد وضعيت نيازهای انسانی شهروندان سوريه در شهرهای مختلف را به سازمان ملل گزارش دهد. در همين حال عبدالکريم ريحاوی، رئيس “ليگ حقوق بشر سوريه” که ۱۱ روز پيش بازداشت شده بود آزاد شد. از آنجا که فعاليت آزاد رسانه‌های خارجی در سوريه ممکن نيست، ريحاوی يکی از منابع مهم دريافت خبرهای جنبش اعتراضی در اين کشور محسوب می‌شد.

انتقاد بان کی مون از اسد

بان کی‌مون روز گذشته از اسد انتقاد کرد که بر خلاف وعده‌هايش با تظاهرات مسالمت‌آميز شهروندان برخورد قهرآميز کرده است.

فعالان حقوق بشر می‌گويند از زمان گفت‌و‌گوی تلفنی اسد با بان کی‌مون و قول وی مبنی بر توقف اقدامات نظامی ده‌ها نفر ديگر از معترضان سوری قربانی خشونت نظاميان و شبه‌نظاميان حامی بشار اسد شده‌اند.

تلويزيون دولتی سوريه نيز روز دوشنبه گزارش داد طرحی برای حضور سياسی همه گروه ها آماده شده تا به انحصار حزب بعث در حوزه سياسی سوريه خاتمه دهد.

معترضان خطاب به اسد: بعد از قذافی نوبت توست

اما شاهدان عينی می گويند يکشنبه شب پس از پخش گفت وگوی تلويزيونی بشار اسد، هزاران تن به خيابان ها ريختند و فرياد «پس از قذافی نوبت توست» سردادند.

هزاران تن از تظاهرکنندگان سوريه در حالی که صحبت های بشار اسد به طور زنده از تلويزيون دولتی اين کشور پخش می شد، فريادهای «سرنوشت تو هم مانند معمر قذافی است» سردادند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مخالفان در سوريه در واکنش به وعده های بشار اسد گفتند: «بشار اسد پيشتر هم از اين وعده و وعيد ها داده و هيچ وقت آن را عملی نکرده است. او نه ديگر قابل اعتماد است و نه مشروعيت دارد. وقتی که به جای اصلاحات، نيروهايش مردم غيرنظامی را به گلوله می بندند، ديگر حرفش اعتبار ندارد و بايد برود.»

تشکيل جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو

شورای حقوق بشر سازمان ملل برای رسيدگی به موارد نقض حقوق بشر در سوريه جلسه فوق العاده ای برگزار کرد. ۲۴ عضو اين شورا که شامل چند کشور عربی از جمله اردن، کويت، قطر و عربستان است، بعدازظهر دوشنبه درباره پيش نويس قطعنامه عليه سوريه به رايزنی پرداختند.

به گزارش کلمه، ناظران سياسی معتقدند نقش کشورهای عربی در بررسی وضع حقوق بشر در سوريه، حلقه‌ی محاصره‌ی ديپلماتيک حکومت بشار اسد را تنگ‌تر کرده است. جلسه فوق العاده شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو در حالی برگزار می شود که يک هيات بشردوستانه سازمان ملل به دمشق سفر کرده است.

ناوی پيلای، کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در نشست فوق‌العاده شورای حقوق بشر اين سازمان گفت: نيروهای امنيتی سوريه همچنان «حشونت بيش‌از حدی» عليه تظاهرکنندگان به کار می‌گيرند. پيلای می‌گويد نيروهای حکومتی برای سرکوب معترضان از سلاح‌های سنگين هم استفاده می‌کنند.

کشته شدن ۳۵۰ سوری از ابتدای ماه رمضان تا کنون

پيلای اعتقاد دارد، شدت و نوع سرکوب مخالفان در سوريه می‌تواند به عنوان «جنايت عليه بشريت» ارزيابی شوند. کميسر عالی حقوق بشر می‌گويد از ابتدای ماه رمضان تا کنون بيش از ۳۵۰ نفر در ناآرامی‌های سوريه کشته شده‌اند.

نشست فوق‌العاده‌ی ژنو به درخواست بسياری از کشورهای اروپايی، آمريکا، اردن، عربستان سعودی، کويت و قطر برگزار شد. شرکت‌کنندگان در نشست در مورد پيش‌نويس قطعنامه‌ای تبادل نظر کرده‌اند که مضمون آن پايان دادن فوری به خشونت عليه تظاهرکنندگان سوری است.

احتمال تشکيل کميسيون بين المللی برای سفر به سوريه

به گزارش خبرگزاری فرانسه در اين پيش‌نويس درخواست شده “هرچه سريع‌تر” يک کميسيون مستقل بين‌المللی برای رسيدگی به نقض حقوق شهروندان به سوريه فرستاده شود. نماينده‌ی سوريه در شورای يادشده با اين پيشنويس به شدت مخالفت کرده است. او می‌گويد چنين قطعنامه‌ای باعث ادامه يافتن بحران می‌شود و به افزايش بی‌ثباتی می‌انجامد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016