یکشنبه 6 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء: شبكه پدافند هوايي ما وابسته به S300 نبوده و نيست

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء ارتش با اشاره به تحويل ندادن سامانه S300 از سوي روسيه به ايران تاكيد كرد: شبكه يكپارچه پدافند هوايي كشور ما وابسته به S300 نبوده و نيست.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، امير سرتيپ فرزاد اسماعيلي صبح امروز يكشنبه در يك نشست خبري كه در آستانه دهم شهريور روز پدافند هوايي برگزار شد، به شكايت ايران از روسيه براي مساله S300 اشاره كرد و گفت: هر دو طرف قرارداد بايد به مفاد قرارداد خود پايبند باشند.

وي تصريح كرد: پايبندي جمهوري اسلامي ايران به مفاد قرارداد تثبيت شده است و طرف ديگر احتمالا شبهه و مساله‌اي در اين زمينه دارد كه دولت و وزارت دفاع ما بايد در اين راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش همچنين به ماموريت اين قرارگاه براي حفاظت از تاسيسات هسته‌يي و مراكز حساس كشور اشاره كرد و افزود: قرارگاه پدافند هوايي ارتش افتخار دارد كه دفاع منسجمي از مراكز هسته‌يي و حساس كشور را انجام مي‌دهد. دفاع از مراكز هسته‌يي، حيثيت جمهوري اسلامي ايران است و اين مساله براي اين قرارگاه همگام با ديگر ماموريت‌هاي ما داراي ارزش است.

اسماعيلي با بيان اين‌كه «براي حفاظت از نقاط حساس كشور از جمله مراكز هسته‌يي، از توانمندي‌هاي ارتش، سپاه، بسيج و نيروي زميني ارتش استفاده مي‌كنيم» خاطرنشان كرد: براي انجام ماموريت‌هاي خود به ويژه در زمينه حفاظت از مراكز هسته‌يي از تجهيزات مختلفي نظير هواپيماهاي طرح پدافند نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران استفاده كرده‌ايم. قرارگاه پدافند هوايي ارتش وظيفه انسجام‌بخشي و همه پتانسيل‌هاي پدافندي كشور را داراست و ما اين مساله را به اثبات رسانده‌ايم. به طوري كه تا امروز هيچ اتفاقي براي تاسيسات هسته‌يي كشور نيفتاده است و ان‌شاءالله از اين به بعد هم اتفاقي نخواهد افتاد.

وي با اشاره به اين‌كه «پدافند هوايي ارتش از ظرفيت و انسجام دفاعي كشور اعم از ارتش و سپاه استفاده مي‌كند» تصريح كرد: قرارگاه پدافند هوايي ارتش به دغدغه اصلي خود يعني پدافند در عمق فكر مي‌كند تا بدين ترتيب اهداف هوايي را در عمق خاك كشورهاي همسايه كشف كنيم و در صورت لزوم آمادگي اقدام عليه آن‌ها را داشته باشيم. امروزه دفاع در عمق و دقت در آتش، بر حجم ارتش اولويت دارد و ما امروز با نوسازي سامانه‌هاي موجود و توليد سامانه‌هاي جديد، توانمندي دفاع در عمق را داريم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش در ادامه به برنامه قرارگاه براي طراحي و ساخت رادارهاي دوربرد موسوم به رادارهاي كيهاني اشاره كرد و گفت: رادارهاي برد بلند يا كوتاه به عنوان اولين حساسه در قرارگاه پدافند هوايي محسوب مي‌شوند و خوشبختانه آنچه براي كشور در اين زمينه مهم و لازم بود در دستور كار اين قرارگاه قرار گرفته است. مساله مهم براي ما ديدن هواپيماهايي با سطح مقطع پايين، موشك‌هاي كروز و هواپيماهاي برد بلند استراتژيك بود.

اسماعيلي اضافه كرد: با وجود تحريم‌هاي گسترده، به دانش بومي طراحي و ساخت سامانه‌هاي راداري برد بلند مورد نياز خود دست پيدا كرده‌ايم كه اين تكنولوژي، تكنولوژي برتر دنيا محسوب مي‌شود در حالي كه براي بسياري از كشورهاي در حال توسعه يك چالش به حساب مي‌آيد، ما به اين توانمندي دست پيدا كرديم.

وي تاكيد كرد: امروز ما با استفاده از دانش مراكز علمي كشور، صنايع داخلي و توانمندي‌هاي قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء به دانش طراحي رادارهاي دوربرد كيهاني براي كشف اهدافي در هزاران كيلومتر خارج از مرزهاي ايران دست يافته‌ايم و اين رادارها به زودي به بهره برداري خواهند رسيد. بدين ترتيب تعدد رادارهاي موجود در كشور را تقليل خواهيم داد و بحث كشف و شناسايي را به صورت كيفي دنبال خواهيم كرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش به مساله تغيير رفتار هواپيماهاي جاسوسي كشورهاي خارجي در قبال ايران اشاره كرد و افزود: براي نشان دادن اين مساله يك مثال را ذكر مي‌كنم. در رزمايش نيروي دريايي ارتش در سال 89 كه در جاسك برگزار شد دو فروند هواپيماي جاسوسي فرامنطقه‌اي قصد نزديك شدن به مرزهاي آبي كشور را داشتند. ويژگي هواپيماهاي جاسوسي ديده نشدن است ولي قرارگاه پدافند هوايي ارتش اين هواپيماها را كشف و شناسايي كرد و آن‌ها با تغيير رفتار خود از منطقه دور شدند. ما در بحث ديدن و ديده نشدن براي كشف و شناسايي اهداف هوايي توسط سامانه‌هاي شنود الكترونيك توانسته‌ايم به افتخاري برسيم كه در خاورميانه كم‌نظير است و بدين ترتيب توانسته‌ايم هواپيماهاي اطلاعاتي و جاسوسي آمريكا را كه در بيرون از مرزها حركت مي‌كنند به تغيير رفتار وادار كنيم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش در ادامه نشست خبري خود به پيام اين قرارگاه براي مردم كشورمان و كشورهاي خارجي اشاره كرد و گفت: پيام قرارگاه پدافند هوايي ارتش به كشورهاي دوست، پيام صلح و امنيت در فضا و هوا است.

به گزارش ايسنا، اسماعيلي در ادامه تصريح كرد: پيام ما به ملت جمهوري اسلامي ايران به مثابه يك نسيم خنك است كه هيچ كس آن را نمي‌بيند، ولي همه از آن لذت مي‌برند.

وي پيام قرارگاه پدافند هوايي ارتش به كشورهاي تهديدكننده امنيت ايران را سهمگين توصيف كرد وافزود: پيام ما براي كشورهايي كه به ايران چنگ و دندان نشان مي‌دهند اين است كه دست از اين تهديدات بي‌اساس ، بي‌پايه و بي‌ريشه بردارند؛ چراكه قرارگاه پدافند هوايي ارتش براي اين گونه كشورها طوفان سهمگيني خواهد بود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش همچنين در برابر اين پرسش كه آيا برنامه‌اي براي صادرات تجهيزات و ادوات پدافندي به كشورهاي ديگر داريد يا خير؟ پاسخ داد: قرارگاه پدافند هوايي ارتش توليد كننده سامانه نيست، بلكه مصرف‌كننده و بهره برنده اين سامانه‌هاست و اگر قرار باشد كه صنايع دفاعي ما به كشورهاي دوست صادر شود،‌ اين مساله در مسووليت وزارت دفاع خواهد بود.

اسماعيلي در ادامه به حضور برخي كشورهاي فرامنطقه‌اي در اطراف مرزهاي كشورمان اشاره كرد و افزود: در همه موازنه‌هاي نظامي، بحث پدافند و آفند موجبات تعادلات نظامي را فراهم مي‌كند، بدين ترتيب كه وقتي كشورهاي هدف يا حريف در بعد آفند پيشرفت مي‌كنند، ما هم بايد در بحث پدافند پيشرفت كنيم و حتي جلوتر از آنها باشيم. در مورد كشورهايي هم كه در اطراف جمهوري اسلامي ايران پايگاه‌ها و نيروهايي در برخي كشورها نظير پاكستان، آذربايجان، تركيه و عراق دارند، بايد گفت كه آن كشورهاي فرامنطقه‌اي مي‌خواهند از اين قبيل كشورها كه استقلال خود را به نوعي به مخاطره انداخته‌اند، استفاده كنند و پايگاه‌هاي خود را در اين كشورها گسترش داده‌اند و از سامانه‌هاي مختلفي بهره مي‌برند.

وي اضافه كرد: در اين راستا ما براي پدافند مناسب به چند بخش نياز داريم كه يكي از آنها مربوط به سامانه‌هاي كشف و شناسايي و سپس بحث درگيري و انهدام است كه در اين زمينه كارهاي خوبي كرده‌ايم و سامانه‌هاي موشكي و توپخانه‌اي ما بهينه شده‌اند و سامانه‌هايي را نيز در دست توليد داريم. حوزه دوم مربوط به رفتار نظامي مانند بهره‌گيري مناسب از سامانه فرماندهي و كنترل بومي در جهت يكپارچه‌سازي پدافند در ارتش و سپاه است كه در اين حوزه نيز به نقاط مثبتي رسيده‌ايم.

وي ادامه داد: حوزه سوم، حوزه انديشه‌هاي نظامي مانند چگونگي رفتار اين قرارگاه در عمليات‌هاي ناهمگون و نامتقارن است كه در اين حوزه هم كارهاي شايسته‌اي را انجام داده‌ايم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش در ادامه به حضور مستمر اين قرارگاه در رزمايش‌هاي مختلف نيروهاي مسلح اشاره كرد و يادآور شد: رزمايش در واقع آمادگي يك نيرو يا يگان در برابر رخدادهاي آينده است و قرارگاه پدافند هوايي ارتش شركت‌كننده بي‌بديل در همه رزمايش‌هاي نيروهاي مسلح كشور است تا منطقه رزمايش را پوشش دفاعي منسجم دهد. در بحث رزمايش‌هاي اختصاصي اين قرارگاه هم بايد گفت كه امسال تا كنون تمرينات تاكتيكي منطقه‌اي در دو منطقه كشور را اجرا كرده‌ايم و تا پايان سال در دو منطقه ديگر نيز اجرا خواهد شد. اين تمرينات با هدف استقلال مناطق تاكتيكي و انعطاف‌پذيري و چالاكي پدافند انجام مي‌شود.

اسماعيلي همچنين درباره تاثير پيشرفت كشور در بخش پدافندي بر روي تهديدات خارجي اظهار كرد: وقتي به چهره مردم كشورهايي كه نيروهاي خارجي و فرامنطقه‌اي در آنها حضور دارند، نگاه مي‌كنيم، حالت مغموميت‌ خاصي در آنها مي‌بينيم كه اين در نتيجه حضور نيروهاي فرامنطقه‌اي است در حالي كه درباره تاثير رشد سريع پدافند هوايي همين بس كه ما شبانه‌روز و بدون تعطيلي همه عبور و مرورها در مسيرهاي مجاز را كنترل مي‌كنيم و هيچ پرنده اي هم اجازه حضور در مسيرهاي غيرمجاز را ندارد. كشورهاي فرامنطقه‌اي دست به تهديدات بي اساس مي‌زنند و آيا اگر پدافند هوايي ارتش اين رشد و بيداري را نداشت آنها اين تهديدات را عملي نمي‌كردند؟

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش در ادامه نشست خبري خود به بومي‌سازي تجهيزات و سامانه‌هاي اين قرارگاه اشاره كرد و گفت: ما در نظر داريم كه اسم سامانه S200 را عوض كنيم و اين يعني از صفر تا 100 اين سامانه توسط متخصصان داخلي بهينه‌سازي، تعمير و نگهداري مي‌شود.

اسماعيلي تاكيد كرد: سامانه‌هاي چرخه پدافندي كشور صددرصد توسط نيروهاي بومي كشور تعمير و نگهداري مي‌شوند و اين يعني كاربري آن‌ها نيز با سامانه كنترل يكپارچه پدافندي كشور است.

وي با بيان اين‌كه پدافند هوايي يك نيروي كاملا تخصصي است، يادآور شد: در دهه 50 انواع سامانه‌هاي خارجي از جمله انگليسي و سوئيسي و پس از جنگ نيز سامانه‌هاي چيني و روسي وارد كشور شدند. تنها راه براي حفظ اين سامانه‌ها اين بود كه بومي شوند؛ چرا كه اگر قرار بود خودشان كار تعمير، نگهداري و آماده‌سازي اين سامانه‌ها را انجام دهند، امروز كمتر از 10 درصد استقلال داشتيم، ولي ما توانستيم كار يكسان‌سازي و بومي‌سازي را انجام دهيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش در پاسخ به پرسشي درباره آمادگي اين قرارگاه در برابر تهديدات،‌ اظهار كرد: بايد ببينيم كه هدف از تهديدات چيست؛ اگر قصد آن‌ها نابودي كامل جمهوري اسلامي ايران است كه خيالي بيهوده است.

وي ادامه داد:درباره حضور آمريكا و متحدانش در سراسر مرزهاي ما بايد گفت كه آن‌ها مي‌خواهند به راحتي از كشورهايي مانند عراق و افغانستان استفاده كنند. جنگ ناهمطراز مانند شطرنج است كه سالهاست ظاهر آن تغيير نكرده است، ولي هيچ بازي شطرنجي شبيه به بازي ديگر نيست. جنگ ناهمگون، جنگ لايه‌هاي پنهاني است و جنگي نيست كه در دانشگاه‌هاي نظامي تدريس شود، بلكه در صحنه رزم است كه توانايي‌هاي يك نيرو يا فرمانده مشخص مي‌شود و ما اين توانمندي را داريم.

اسماعيلي در ادامه به وظيفه قرارگاه پدافند هوايي ارتش براي هماهنگ كردن كل نيروهاي پدافندي كشور اشاره كرد و گفت: يكي از وظايف اين قرارگاه، دفاع هوايي در تمام مرزهاي جمهوري اسلامي و نقاط حياتي، حساس، اماكن مهم و مراكز هسته‌اي كشور است و براي دفاع منسجم و ناهمگون نياز است كه هم از نيروهاي ارتش و هم از نيروهاي سپاه و بسيج استفاده كنيم. سامانه‌هاي ارتش، سپاه و بسيج تناسب تكنيكي ندارند، ولي در بحث دفاع، هماهنگي آن‌ها با شبكه يكپارچه پدافندي انجام مي‌شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه امروز هيچگونه ناهماهنگي در شبكه يكپارچه پدافندي كشور نيست،‌ تصريح كرد: اگر غير از اين بود، آسمان كشور بايد پر از اهداف نامشخص و ناشناخته مي‌شد. مهمترين مساله در بحث دفاع، مردمي كردن دفاع است و ما براي ديده‌باني بصري از نيروهاي بسيج استفاده مي‌كنيم و اين، مصداق مردمي كردن دفاع است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش در برابر پرسشي درباره وضعيت عبور و مرور هواپيماهاي غيرنظامي از آسمان كشور كه موجب سودآوري اقتصادي براي كشور خواهد شد، پاسخ داد: درست است كه عبور هواپيماهاي مسافربري، تجاري و غيرنظامي موجب سودآوري و ارتقاي اقتصاد كشور خواهد شد، ولي ما امنيت و آرامش كشور را فداي اقتصاد نمي‌كنيم. روزانه چندده فروند هواپيما از آسمان كشور ما عبور مي‌كند كه از نقطه‌ي ورود تا نقطه‌ي خروج به طور دقيق كنترل مي‌شود. اگر قرار باشد هر هواپيمايي در آسمان ايران حضور پيدا كند و به هر طرف كه مي‌خواهد برود، قرارگاه پدافند هوايي ماموريت خود را انجام نداده است. گاهي برخي هواپيماهاي مشكوك كه ممكن است سودآوري بالايي هم داشته باشند درخواست ورود به آسمان كشور را دارند، ولي ما هرگز اجازه اين كار را نخواهيم داد.

در ادامه اين نشست خبري، پرسشي درباره تقسيم‌بندي بخش‌هاي پدافندي بين سپاه و ارتش مطرح شد كه اسماعيلي در پاسخ گفت: اگر براي مثال حمله‌اي از غربي‌ترين نقطه كشور انجام شود، پدافند هوايي در منطقه شرق كشور خود به خود عمل مي‌كند؟ خير؛ سيستم پدافندي يك زنجيره است و هيچ مكاني در بحث پدافند هوايي به صورت جزيره‌اي عمل نمي‌كند. وظيفه منطقه پدافندي تهران و طنز به سپاه و وظيفه پدافندي منطقه‌ي خنداب به ارتش واگذار شده است ولي همه اين‌ها در چرخه شبكه يكپارچه پدافند هوايي كشور كنترل و هدايت مي‌شود و تحت كنترل و نظارت قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش قرار دارد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء ارتش در پايان از احداث دو دانشكده آموزش‌هاي افسري و درجه‌داري مختص اين قرارگاه خبر داد و گفت: بستر اوليه موفقيت يك نيروي نظامي، آموزش صحيح كاركنان است و ما به اين مساله تاكيد ويژه‌اي داريم و در همين راستا مديران امروز قرارگاه پدافند هوايي ارتش موظف شده‌اند كه نخبه‌شناسي كنند. در بحث تاسيس دانشكده آموزش‌هاي افسري و درجه‌داري مختص اين قرارگاه نيز به نتايج خوبي رسيده‌ايم و اين دو مركز به زودي احداث خواهند شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016