پنجشنبه 10 شهریور 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری روز پبجشنبه: وضعیت نامناسب جاوید هوتن کیان، وکیل دادگستری در زندان تبریز

خبرهای این صقحه مرتبا به روز می شوند

وضعیت نامناسب جاوید هوتن کیان، وکیل دادگستری در زندان تبریز، هرانا

جاوید هوتن کیان، وکیل دادگستری و از زندانیان سیاسی محبوس در زندان مرکزی تبریز تحت فشار‌های مختلف و در وضعیت بد جسمانی قرار دارد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این وکیل دادگستری که به علت دفاع از سکینه محمدی در ۱۸ مهر ماه سال گذشته بازداشت شده است پس از گذشت بیش از ۱۰ ماه همچنان به صورت ایزوله و محروم از حقوق یک زندانی عادی در زندان مرکزی تبریز نگهداری می‌شود.


بر اساس گزارشات رسیده به گزارشگران هرانا، این زندانی سیاسی در پی افشای برخی از جزئیات پرونده‌اش و شکنجه‌های اعمال شده توسط وزارت اطلاعات در زندان تبریز تحت فشار مضاعفی قرار گرفته است.

پس از انتشار این جزئیات که اولین بار از سوی این خبرگزاری منتشر شد حفاظت اطلاعات زندان (معروف به اتاق ۴۵) وی را جهت بازجویی احضار و مورد تهدید قرار داده است.

این وکیل دادگستری که از سوی دادگاه‌های انقلاب تهران و تبریز به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است به دلیل بیماری‌های مختلف جسمی که اکثر آن‌ها به دلیل عدم رسیدگی پزشکی قابل تشخیص و نامگذاری نیست در رنج است، وی در طی مدت حبس به کرات دچار افزایش غیر عادی وزن و کاهش مجدد آن شده است و از سوی دیگر بر اثر شکنجه‌های جسمی و وضعیت نامناسب بهداشتی از بیماری دستگاه گوارشی نیز رنج می‌برد.

اعمال فشار بر حسین رونقی جهت امضای حکم دادگاه، هرانا

دادسرای غیر قانونی مستقر در زندان اوین روز سه شنبه هشتم شهریور ماه حسین رونقی ملکی را جهت ابلاغ و امضا حکم صادره از سوی دادگاه انقلاب احضار کرد.

یک منبع موثق در گفتگو با گزارشگر هرانا اعلام کرد روز سه شنبه حسین رونقی به دادسرای موسوم به شهید مقدس احضار و حکم ۱۵ سال حبس تعزیری صادره از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران را به وی ابلاغ نموده و خواهان امضای آن از سوی حسین رونقی شده است.

بر اساس گفته‌های این منع مطلع حسین رونقی تا کنون از امضای این حکم سرباز زده است و در مقابل مسئولین دادسرا با تهدید و اعمال فشار بر این زندانی خواهان امضای آن هستند.

هم چنین بنا بر گزارش دیگری صبح روز سه شنبه این زندانی به بیمارستانی در خارج از زندان جهت ادامه درمان و عکس برداری منتقل شد که بدون هیچ گونه آزمایشی مجددا به بند عمومی ۳۵۰ منتقل شد.

بنظر می‌رسد مسئولین قضایی و دستگاه امنیتی سپاه پاسداران در درمان این زندانی سیاسی مداخله می‌کنند و این امر بار‌ها از سوی ایشان تکرار شده است.

هرانا؛ سه تن از بازداشت شدگان اردبیل آزاد شدند، هرانا

خبرگزاری هرانا – رحیم غلامی به همراه دو فعال دیگر که در محل کسب عباس لسانی بازداشت شده بودند با قرار وثیقه ۱۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، رحیم غلامی روزنامه نگار، طا‌ها هاشمی و محمد بدلی روز سوم شهریور ماه در محل کار عباس لسانی از فعالان سیاسی سر‌شناس آذربایجان در شهر اردبیل بازداشت شدند.

این افراد پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند.

بر اساس گزارش منابع آگاه این فعالین از سوی نیروهای امنیتی جهت دیدار با عباس لسانی منع شدند و در صورت بازداشت مجدد با این اتهام محاکمه خواهند شد.

وضعیت وخیم هاشم شاهین نیا در زندان بوشهر، هرانا

وضعیت هاشم شاهین نیا زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی بوشهر به دلیل ابتلا به بیماری‌های کلیوی و قلبی وخیم است.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، این زندانی سیاسی در تبعید که به اتهام تجمع مقابل زندان اوین بازداشت و از سوی قاضی مقیسه به هفت سال حبس در تبعید محکوم شده است در اسفند ماه سال ۸۶ جهت تحمل حبس در تبعید به زندان مرکزی بوشهر منتقل شد.

لازم به یادآوریست، شاهین نیا در جریان برگزاری تجمع در برابر زندان اوین به همراه علیرضا شریعت پناه از زندانیان سیاسی دهه ۶۰ در سال ۸۵ بازداشت و پس از یک سال به زندان فوق تبعید شد.

وی پیش‌تر نیز در سال ۷۸ به اتهام هواداری از یک گروه معاند نظام به تحمل ۳ سال زندان محکوم شده بود که با پایان یافتن دوران محکومیتش از زندان ازاد شد.

بازداشت چهار شهروند کرد در سلماس و خوی، هرانا

چهار شهروند کرد ساکن روستاهای اطراف شهرستان سلملس و خوی در آذربایجان غربی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نادر امینی و آزاد اطمنی اهل روستای دشوان و شکور تمویی اهل روستای هبلران از توابع شهرستان سلماس و منصور حرمان اهل روستای راویان از توابع شهرستان خوی طی هفته گذشته (اوایل شهریور ماه) سال جاری توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شده‌اند.

اتهام نامبردگان از سوی مقامات قضایی هنوز مشخص نشده است هم چنین از محل نگهداری و وضعیت این شهروندان هیچ اطلاعی در دست نیست.

شایان ذکر است این شهروندان پیش‌تر نیز به دفعات از طرف مقامات امنیتی احضار و بازداشت شده بودند.

بازداشت یک شهروند کرد در کامیاران، هرانا

روز یک شنبه مورخ ۶ شهریورماه نیروهای امنیتی به منزل یک شهروند کُرد در روستای «الک» از توابع کامیاران یورش برده وی را بازداشت کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر درایران، نیروهای اداره اطلاعات شهر کامیاران، با یورش به منزل شخصی منصور زردویی، ۲۷ ساله ضمن بازرسی منزل و بردن وسائل شخصی وی را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

لازم به ذکر است، منصور زردویی، پیش‌تر نیز از سوی اداره اطلاعات احضار و مدتی را در بازداشت به سر برده است. برادر وی شاپور زردویی، نیز در سال ۸۸ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به دوسال حبس محکوم گردیده بود که به تازگی از زندان آزاد شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


واهیک آبراهامیان، شهروند مسیحی – ارمنی تبار آزاد شد، هرانا

واهیک آبراهامیان از شهروندان ارمنی تبار که توسط ماموران امنیتی در همدان بازداشت شده بود آزاد شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانی مسیحی «واهیک آبراهامیان» که توسط ماموران امنیتی شهرستان همدان بازداشت شده بود سرانجام پس از تحمل ۳۵۹روز بازداشت و بلاتکلیفی در روز دوشنبه هفتم شهریور ماه ۱۳۹۰ از زندان همدان آزاد شد.

گفته می‌شود مقامات قضایی اتهام وی را تبلیغ و ترویج مسیحیت در بین فارسی زبانان و ارتباط با عوامل بیگانه ذکر کرده‌اند.

واهیک ابراهامیان بهمراه همسرش و یک زوج نوکیش مسیحی فارسی زبان در شامگاه ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ برابر با توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. ماموران این افراد را پس از دستگیری به بازداشتگاه ویژه اداره اطلاعات همدان انتقال دادند.

طبق گزارش منتشره، یک مقام امنیتی در اخبار شامگاهی که در روز جمعه ۱۹ شهریور ماه ۱۳۸۹ از سیمای جمهوری اسلامی پخش گردید اعلام کرد: «یک گروه ٩ نفره را به اتهام تبلیغ مسیحیت در حومه همدان دستگیر کرده‌اند».

بر طبق خبر منتشره از سوی «محبت نیوز» «واهیک» در زمان بازداشت به دلیل شرایط بد محیط زندان از لحاظ سلامت جسمی در شرایط نامساعدی قرار داشت. بطوری که ماموران زندان حتی از دادن وسایل اولیه بهداشتی به وی خودداری می‌کردند تا اینگونه شرایط زندان را هر روز بر او سخت‌تر سازند.

لازم به ذکر است پیش از این نیز «واهیک آبراهامیان» از هموطنان مسیحی ارمنی تبار در یکم اسفند ماه سال ۱۳۸۸ توسط ماموران امنیتی لباس شخصی در تهران به اتهام فعالیت‌های بشارتی مسیحی در بین فارسی زبانان بازداشت شده بود که پس از گذراندن دوماه در زندان اوین با قرار وثیقه ۱۰ میلیون تومانی در تاریخ ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ بطور موقت تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شد.

بازداشت یک فعال سیاسی در میاندوآب و تداوم فضای امنیتی در آذربایجان، هرانا

در تداوم بازداشت شهروندان و فعالین سیاسی و مدنی آذربایجان همزمان مهدی دیهمی فعال سیاسی اهل میاندوآب، سه شنبه شب توسط نیروهای انتظامی دستگیر شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از بازداشت این فعال سیاسی ساعت ۹ صبح روز چهارشنبه مامورین ادارهٔ اطلاعات میاندواب با مراجعه به خانهٔ پدری وی، بدون ارائهٔ حکم قضایی اقدام به بازرسی و تفتیش تمامی کتاب‌ها، نشریات و وسایل وی را با خود برده‌اند. تاکنون از مکان و وضعیت این فعال اطلاعی در دست نیست.

با گذشت ۵ روز از تظاهرات مردمی آذربایجانی‌ها در شهر ارومیه و تبریز و فراخوان ادامه تظاهرات درسایر شهرهای آذربایجان در طی روزهای آتی، فضای اکثر شهرهای آذربایجان در سه استان اصلی آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل امنیتی گزارش شده است.

تا کنون دست کم ۲۰۰ تن از بازداشت شدگان شهر ارومیه که اکثرا از شهروندان عادی محسوب می‌شوند از زندان مرکزی ارومیه و سایر بازداشتگاه‌ها آزاد شدند، اما روند آزاد سازی فعالین سیاسی و مدنی غیر محسوس گزارش شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016