یکشنبه 10 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عضو کميته ۷ نفره اصول گرايان: جبهه پايداری با ليست جداگانه‌ای وارد انتخابات می‌شود، ايلنا

- جبهه پايداری به ما گفتند برای کاری فرا‌تر از انتخابات به عرصه آمده‌ايم
- قاليباف شهردارخوبی است و ما می‌خواستيم نيروی خوبی را در گروه خود داشته باشيم
- می‌خواستند ۹ دی را به نام خود مصادره کنند.


ايلنا: عضو کميته ۷ نفره اصولگرايان ضمن تشريح مراحل رايزنی با جبهه پايداری گفت: اين جبهه عنوان کرده است که برای انتخابات ليست نمی‌دهد اما در حال حاضر روند کار غير از اين است و کاری که در استان‌ها پيش می‌رود و تشکل‌هايی که شکل می‌گيرد نشان دهنده چيز ديگری است. ما پيش بينی می‌کنيم که جبهه پايداری در انتخابات ليست جداگانه‌ای می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ايلنا،حجت‌الاسلام والمسلمين سيدرضا تقوی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسين با اشاره به روند طی شده توسط جامعتين برای ايجاد وحدت در ميان اصولگرايان گفت: هر تشکيلات سياسی بايد انتخابات را برای خود يک فرصت بداند زيرا مردم درآن زمان بسيار حساس هستند.

وی گفت: يک تشکيلات سياسی تلاش می‌کند از انتخابات بيشترين بهره را در بنيان‌های فکری ببرد و در زمان انتخابات می‌توان با شناسايی متفکران آن‌ها را وارد مجموعه کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس دبيرخانه ائمه جمعه کشور افزود: در هر انتخاباتی که حسايت‌ها زياد است بايد بينش سياسی طرفداران را نيز زياد کرد و با ايجاد کلاس‌های تشکيلاتی مسائل روز و انتخابات گذشته را تجزيه و تحليل کرد و بر قدرت سياسی مجموعه افزود.

وی گفت: انتخابات فقط اين نيست که ما مجموعه‌ای را به عنوان کانديدا به مجلس بفرستيم بلکه هر تشکيلات هوشمند سياسی بايد بهره‌های زيادی از يک انتخابات ببردو از نشاطی که انتخابات به جامعه می‌دهد بهره برداری مناسب کرد.

وی با اشاره به آسيب‌ها و تبعات منفی انتخابات در جامعه ما گفت: نظام و دولت و شورای نگهبان بايد برنامه‌های مناسبی برای فرهنگ سازی در زمان انتخابات داشته باشند و با تمرين تحمل رقبا اين ظرفيت را درخود به وجود بياوريم که مخالفت‌ها را بشنويم و با منطق به آن‌ها پاسخ بدهيم زيرا يک تلنگر در فضای حساس تبعات زيادی در پی دارد.

تقوی افزود: در انتخابات سال ۷۶ که رقابت بين خاتمی و ناطق نوری بود همه به ياد داريم که به يک مرتبه عده‌ای مطرح کردند «خاتمی بنويسيد، ناطق نوری بخوانيد» و بعد هم آن مطلبی را که هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه گفت آخرين ميخ را به تابوت انتخابات جناح مخالف کوبيد. بحث تقلب که در نماز جمعه مطرح شد همه چيز راعوض کرد و باعث شد که ما نتوانيم حتی دوستان خودمان را نيز توجيه کنيم. چرا که در زمان تشنج انتخاباتی فقط کافی است يک جمله به جامعه القا شود تا فضا نامناسب شود و نظر‌ها را برگردانند.

وی افزود: ما به دنبال انتخاباتی سالم و معيار‌ها هستيم و به هر قيمتی قصد پيروز شدن نداريم. اگر ما به هر دری بزنيم که کانديدای ما وارد مجلس شود اما مردم مشارکت حداکثری در انتخابات نداشته باشند اين يک پيروزی شيرين نيست ما پيروزی را می‌خواهيم که ۹۰ درصد کسانی که واجد شرايط رای هستند به عرصه بيايند تا بتوانيم قدرت نظام را هم به نمايش بگذاريم.

**برای جلوگيری از اختلاف تشکيل وحدت داديم

عضو شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز در ادامه سخنان خود به بررسی مراحل طی شده در يک سال و نيم اخير برای ايجاد وحدت در بين اصولگرايان پرداخت و گفت: ‌بحثی در شورای مرکزی شکل گرفت که بين اصولگرايان اختلاف شده و در حال گسترش است.

وی گفت: به اين فکر کرديم که آيا رو حانيت می‌تواند عقب بنشيند و اگراين مسئله ادامه داشته باشد در زمان انتخابات با مشکلات بسياری مواجه خواهيم بود و به اين نتيجه رسيديم که اصولگرايان را به وحدت برسانيم.

تقوی گفت: با هماهنگی‌های به عمل آمده با جامعه مدرسين به قم رفتيم و فلسفه حضور خودمان را تشريح کرديم. بعد از انتخاب از سوی آيت الله يزدی مباحث انتخابات به آقايان کعبی و بوشهری واگذار شد اما ما در جامعه روحانيت بنا را بر اين گذاشتيم که مباحث را در شورا مطرح کنيم و آيت‌الله مهدوی کنی گفت که من معتقد به مشورت هستم.

تقوی ادامه داد: ‌ در ‌‌نهايت با انجام صحبت‌ها کميته‌ای تشکيل شد و از هر دو گروه تصميم گرفتيم که مسير کار خود را ترسيم کنيم و با تعريفی که از اصولگرايی مطرح شد مشخصات اصولگرايان بيان شد. در اين جلسه ۱۴ بايد و ۱۴ نبايد مطرح شد که درباره نبايد‌ها هيچ‌گاه صحبت نشد.

وی افزود: مجموعه مباحث مطرح شده منشور اصولگرايی را تشکيل داد و جامعه مدرسين و روحانيت در شورای مرکزی خود اين مسائل را به تصويب رساندند و قرار شد از جمعی از چهره‌های مطرح اصولگرايی که در احزاب فعاليت دارند دعوت شود تا در جهت وحدت کار‌ها پيش برود.

تقوی افزود: باحضور آيت الله مهدوی کنی و آيت الله يزدی ۳۰ نفر از افراد مطرح اصولگرايی دعوت شدند در ‌‌نهايت منشور مقبول افتاد و قرار شد هسته و گروهی ايجاد شود که در ‌‌نهايت تشکيل گروه ۷ نفره را داد.

وی گفت: سه نفر از چهره‌های مقبول همه تشکل‌های اصولگرايی انتخاب شدند و تشکيل کميته اوليه را به عنوان معتمد جريان اصولگرايی دادند و دو نماينده از جامعه روحانيت و دو نماينده از جمعه مدرسين انتخاب شد و در ‌‌نهايت کميته ۷ نفره شکل گرفت و البته جامعه مدرسين امر انتخابات را به به آيت الله يزدی واگذار کرد اما در جامعه روحانيت آيت الله مهدوی کنی بر اين عقيده بودند که مسائل در گروه مطرح شود تا مشورت صورت بگيرد.

تقوی در ادامه سخنان خود گفت: مباحث زيادی درباره هسته مرکزی اصولگرايان شکل گرفت و با نسخه‌ای که از قبل داشتيم (گروه ۶+۵) قرار بر اين شد که دو نفر از جبهه پيروان خط امام و رهبری، دو نفر از ايثارگران و رهپويان يک نماينده از طرف لاريجانی و يک نماينده از طرف قاليباف به مجموعه دعوت شوند.

وی افزود: کسانی بودند که از اطراف آقای رئيس جمهور و تحت رايحه خوش خدمت ريزش کرده بودند و با بررسی آن‌ها به اين نتيجه رسيديم که آن‌ها نيز اصولگرا هستند و به اين دليل که رهبر و تشکيلات دارند قرار براين شد که از آن‌ها نيز دعوت کنيم.

تقوی گفت: در اين ميان با محوريت آيت‌الله مصباح يزدی جبهه پايداری تشکيل شد و به اين ترتيب از آن‌ها نيز دعوت کرديم که در تشکل اتحاد اصولگرايی شرکت کنند.

**جبهه پايداری شروط خود را در نامه بيان کرد

وی همچنين با اشاره به اينکه اعضای جبهه پايداری طی دو نامه مطالبی را برای ما بيان کردند، تصريح کرد: در اين نامه اشاره شده بود که ما‌‌ همان اصولگرايانی هستيم که احمدی‌نژاد را به رئيس جمهوری رسانديم بنابراين ما تعدادمان بيشتر است پس بايد در بخش ۸ نفره ۳ نفر و در بخش ۷ نفره نيز يک نماينده داشته باشيم و اگر اين مسئله اتفاق می‌افتاد تصميمی که ما برای گروه گرفته بوديم به هم می‌خورد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز با اشاره به اينکه يکی ديگر از‌ اشکالاتی که جبهه پايداری به ما دارد اين بود که لاريجانی و قاليباف در حوادث پس از انتخابات سکوت کرده‌اند و عملکرد مطلوبی نداشتند، نبايد در اين تشکل نماينده فردی داشته باشند، افزود: جبهه پايداری خواستار عدم حضور باهنر در کميته ۸+۷ نيز شده بود.

تقوی با اشاره به اينکه به آن‌ها عنوان کرده‌ايم که اين مرز بندی‌هايی که در تفکر شما وجود دارد در اينجا وجود ندارد، ادامه داد: ما خواست آن‌ها را قبول نکرديم وآن‌ها از آيت‌الله مهدوی کنی درخواست وقت کردند ملاقاتشان ۲ساعت و نيم طول کشيد، مطالب خوبی بيان شد و پاسخ‌های خوبی نيز داده شد.

وی افزود: ‌برای جلسه بعد و برای حفظ وحدت خودمان آن‌ها را دعوت کرديم و به آن‌ها گفتيم که برای حفظ وحدت دعوت را بپذيريد، مغرور نشويد و به اين فکر نکنيد که اگر ليست جدا بدهيد به پيروزی می‌رسيد ما و قتی پيروزيم که يکی باشيم اما پيغام دادند که ما بر‌‌ همان شروط اعلام شده پايبنديم.

**حماسه ۹ دی متعلق به ولايت است نه جبهه پايداری

تقوی تاکيد کرد: اين افراد تحليل‌هايی را نيز داشته‌اند و عنوان می‌کردند که ما به عنوان اعضای جبهه پايداری مقابل فتنه ايستادم و حماسه ۹ دی را ما به وجود آورديم و می‌خواستند آن را به نام خود مصادره کنند که ما نيز به آن‌ها گفتيم که شما اين‌ها را برای خود خرج نکنيد؛ ۹ دی متعلق به ولايت است و اگر اصول گرايان فکر کنند که حماسه ۹ دی را آن‌ها خلق کرده‌اند کار غلطی است.

* دلايل حضور نماينده لاريجانی و قاليباف

تقوی با اشاره به ايرادات جبهه پايداری درباره حضور نماينده لاريجانی و قاليباف گفت: مجلس ما مجلسی پويا است آيا ما می‌خواهيم اين مجلس را که نماينده کل مردم در آن است در انتخابات دخيل کنيم يا نه. بنابراين قرار شد که مجلس را برای وحدت به بازی بگيريم و بعد ازمشورت‌های زياد تصميم بر اين شد که لاريجانی به عنوان رئيس مجلس نماينده‌ای را برای اين کميته معرفی کند و اين فرد در حقيقت نماينده مجلس است نه لاريجانی.

تقوی همچنين درباره نماينده قاليباف در کميته ۸+۷ گفت: برخی عنوان می‌کردند که قاليباف تشکيلاتی ندارد اما وی داری تشکيلات است علاوه بر آن برای ما تهران به اندازه کل کشور اهميت دارد چرا که تهران فرهنگ‌ساز است و بر کل کشور تأثير می‌گذارد و ما می‌خواستيم تهران را در قبضه خود داشته باشيم بحث قاليباف نيست بحث تهران است و اگر کسی از قاليباف بهتر بود ما او را می‌آورديم.

وی با اشاره به اينکه قاليباف شهردارخوبی است و ما می‌خواستيم نيروی خوبی را در گروه خود داشته باشيم، گفت: اگر در کشور نيرويی باشد که کلام نافذی داشته باشد از او نيز برای وحدت دعوت خواهد شد. ما نيز بررسی کرديم و ديديم که مردم تهران رضايت مطلوبی از کارهای قاليباف دارند.

* * صحبت‌ها با جبهه پايداری به هيچ نتيجه‌ای نرسيد

تقوی ادامه داد: بعد از شنيدن مباحث اعضای جبهه پايداری، با تعدادی از آقايان نزد آيت‌الله مهدوی کنی و آيت‌الله يزدی رفتيم که ايشان را راضی کنيم که پيشنهادات جبهه‌های پايداری را بپذيرند و عنوان کرديم اين ترکيب که آيه قران نيست و اگر تغيير بکند اتفاقی رخ نمی‌دهد.

وی با اشاره به اينکه من مامور شدم تا با آيت الله مهدوی کنی صحبت کنم، گفت: در ابتدا آيت‌الله مهدوی کنی با تغيير ترکيب کميته ۸+۷ مخالفت کردند و عنوان کردند اگرتغييرات را بپذيريم نيروهای ديگر هم درخواست می‌کنند که برای آن‌ها نيز عضوی در نظر گرفته شود.

تقوی افزود: من گفتم ما به عنوان گروهی که بايد به شما مشورت دهيم تشخيص داده‌ايم که اين تغييرات انجام شود شما نيز در صورت صلاحديد بپذيريد، ايشان گفتند اگر حرف اين است می‌پذيرم اما بدانيد که من مخالفم اگر می‌خواهيد اجرا کنيد برويد اجرا کنيد به اين شرط که در گروه هفت نفره حجت‌الاسلام آقاتهرانی باشد و در گروه هشت نفره آقايان لنکرانی و زارعی باشند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز ادامه داد: بعد از اين قرار شد که يکی از شخصيت‌هايی که با اعضای جبهه پايداری در ارتباط است نزد آن‌ها رفته و آن‌ها را دعوت کند اما آن‌ها گفتند که اين تنها بخشی از خواسته‌های ماست و خواسته‌های ديگر هم بايد تأمين شود.

تقوی گفت: وقتی مخالفت آن‌ها را ديدديم به آقای حسين فدايی و آيت‌الله کعبی گفتيم که به صورت فردی بروند با اعضای جبهه پايداری صحبت کنند و تا آخر ماه رمضان هم به آن‌ها مهلت داديم اما صحبت‌ها به هيچ نتيجه‌ای نرسيد.

** پيش بينی می‌کنيم که جبهه پايداری در انتخابات ليست می‌دهند

وی تاکيد کرد: اعضای جبهه پايداری به ما گفتند برای انتخابات نيامده‌ايم بلکه ما برای کاری فرا‌تر از انتخابات آمده‌ايم. ما در انتخابات ليست نخواهيم داد و شما را هم تضعيف نخواهيم کرد و با حرکت وحدت بخش شما مقابله نخواهيم کرد. اما در حال حاضر روند کار غير از اين است و کاری که در استان‌ها پيش می‌رود و تشکل‌هايی که شکل می‌گيرد نشان دهنده چيز ديگری است. ما پيش بينی می‌کنيم که جبهه پايداری در انتخابات ليست می‌دهند.

وی با اعلام آغاز فعاليت استانی جبهه متحد اصولگرايی گفت: اين زمان متاسفانه با بعضی از خودی‌ها و در درون اصولگرا‌ها با مشکل مواجه هستيم و در اين باره سياست‌هايی ترسيم شده است که تلاش برای شرکت حداکثری مردم در انتخابات، تاکيد بر وحدت براساس منشور اصولگرايی، بيان نقطه‌های اميدوار کننده و پرهيز از دامن زدن به مشاجرات بخشی از اين سياست هاست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016