سه شنبه 12 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نسخه‌های مربوط به جنگ سرد ديگر جوابگو نيستند، گفت‌وگو با هومان مجد، کارشناس مسائل بين‌المللی و آمريکايی ايرانی‌تبار، پيش‌کسوتان

پيشکسوت: سايت مشرق خبر داده که يک ناو جديد امريکايی به نام «يو اس اس جورج اچ دبليو بوش» که امکانات جديد و ويژه ای دارد به خليج فارس وارد شده و نوشته: «بنا بر اطلاعات موجود و اخبار اعلام شده ظاهرا اين کشتی در حال حاضر وارد خليج فارس شده و احتمالا در مرکز ناوگان پنجم آمريکا در بحرين پهلو خواهد گرفت. البته در هيچ کجای اين مطلب اشاره ای به منبع خبر نشده و جستجوی ما در رسانه های امريکايی و غربی هم بی نتيجه بود.»


مساله حضور ناوهای جنگی کشورهای مختلف، در آب های آزاد اين روزها در صدر اخبار رسانه هاست؛ قدرت های بزرگ با حضور ناوهای خود در آب ها تلاش می کنند قدرت خود را به رخ ديگران بکشند و خود را مهيای حمله نظامی جدی نشان دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حالا و به ويژه در شرايطی که طی هفته گذشته به وجود آمده به نظر می رسد نبردی از جنس ديگر، ميان برخی کشورها در شرف وقوع است. مساله ای که تعداد فابل توجهی از رسانه های منطقه و همچنين غربی در روزهای گذشته به آن اشاره کرده و تحليل هايی هم ارائه داده اند. داستان، از اعلام ايران به حضور کشتی های ايرانی در نزديکی مرزهای آبی با امريکا در اقيانوس اطلس آغاز شد و فرمانده نيروی دريايی ايران به اين مساله اشاره کرد و در صحبت های بعدی هم تاکيد کرد که همان طور که امريکا در نزديکی مرزهای آبی ما حضور دارد ما هم در نزديکی مرزهای آبی امريکا حضوری قدرتمندانه خواهيم داشت.

حالا در مورد سفر ناو جنگی جديد امريکا به خليج فارس، در صورت صحت اصل خبر بايد منتظر ماند و ديد آيا مقام های نظامی امريکا واکنشی در اين باره نشان خواهند داد يا نه؛ هر چند ورود و خروج ناوهای امريکايی به خليج فارس طی سال های گذشته تبديل به امری عادی شده است و نمی توان در مورد حضور يک ناو جديد بدون در نظر گرفتن موضع گيری جديدی از سوی امريکايی ها تحليلی ارائه کرد.

هومان مجد کارشناس مسائل سياسی و بين المللی و امريکايی ايرانی تبار در اين باره به پيشکسوت گفت: «من خبری در مورد ورود ناو جديد امريکايی به خليج فارس نشنيده ام؛ اما اگر اين خبر صحيح باشد هم، مساله غيرمعمولی نيست. نيروی دريايی امريکا معمولا دو ناو هواپيمابر در خليج فارس مستقر می کند و اين دو جايشان را هر چند وقت يکبار عوض می کنند.»

مجد در ادامه گفت: «بنابراين ناو يو اس اس جورج بوش می تواند فقط به اين دليل به خليج فارس آمده باشد که جايگزين ديگری شود. اگر اشتباه نکنم يک بار ديگر هم در سال ۲۰۰۸ يا ۲۰۰۹ اين اتفاق افتاد و عده ای را تحليل هايشان به اشتباه و خطا انداخت. آن زمان سه ناو جنگی امريکايی در خليج فارس استقرار داشتند و خيلی از تحليلگران و کارشناسان مسائل بين الملل اين طور تحليل کردند که حمله نظامی به ايران قريب الوقوع است؛ اما چندی بعد پنتاگون اين خبر را تکذيب کرد و يکی از ناوها هم خليج را ترک کرد.»

از سوی ديگر برخی رسانه های عربی مثل الرياض چاپ عربستان، اعلام حضور ايران در آبهای نزديک به امريکا را با جنگ سرد و استقرار موشک های روسيه در خاک کوبا مقايسه کرده اند. نويسنده يادداشت به نصب رادارهای امريکايی در ترکيه برای زير نظر گرفتن روسيه و ايران اشاره کرده و نوشته به همين خاطر ايرانی ها تصميم گرفتند با اعلام حضور کشتی های ايرانی در نزديکی ناوهای امريکايی هم به نصب اين رادارها و هم به حضور امريکايی ها در خليج فارس واکنش نشان دهد.

نويسنده همچنين به قانونی بودن ورود کشتی های مختلف به آب های آزاد اشاره کرده و تاکيد کرده که اين حق ايران است که هر جا می خواهد اين «حق قانونی» را انجام دهد، اما مشکل از جايی آغاز می شود که ايران می گويد اين کار را در پاسخ به ناوهای امريکايی انجام می دهد.

نويسنده در ادامه يادداشت به توانايی های مختلف و گسترده نظامی و امنيتی ايران اشاره می کند و می نويسد: ايران کشوری است که سلاح های گوناگونی دارد و می تواند به خوبی از خود دفاع کند. کسی نمی تواند اين واقعيت را منکر شود. اما بايد يادآور شد که نسخه های جنگ سرد هم ديگر پاسخگوی شرايط فعلی نيست. کسی نمی خواهد ايران را به قدرت منطقه ای تقليل دهد، اما اين نکته را هم نبايد در حال فراموش کرد که توان نظامی ايران قابل مقايسه با کشوری مثل امريکا نيست و البته کسی هم گمان نمی کند که ايران بخواهد به فکر رويارويی با امريکا باشد.

[به نقل از پيش کسوتان]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016