شنبه 16 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لاریجانی: دوم‌خردادی‌ها با عالیجناب سرخ‌پوش رفیق شده‌اند، فرارو

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه یک زمانی دوم خردادی ها به "عالیجناب سرخ‌پوش" انتقاد میکردند اما امروز با او رفاقت پیدا کردند، نسبت به برخی افراد که سوابق روشنی هم ندارند، انتقاد کرد و گفت: این افراد امروز ناصح‌الملوک توپچی شده‌اند.

به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز (شنبه) در سخنانی در دومین همایش بزرگ فرهنگ یاران ترافیک با اشاره به روند بررسی طرح نظارت مجلس بر امور نمایندگان که چندی پیش جزئیات آن در صحن علنی به تصویب رسید، به انتقاد از اقدام برخی رسانه‌ها درباره برخی اخبار منتشره از سوی آنان پرداخت و اظهار داشت: باید زمانی که یک تکنولوژی وارد کشور می‌شود، فرهنگ استفاده از آن و آداب آن هم از سوی افراد رعایت شود.

وی افزود: یک سایت که مربوط به دولت است و از بیت‌المال استفاده می‌کند، گویا آداب خبری را ندارد و آن را رعایت نمی‌کند.

رئیس مجلس خطاب به مسئولان آن سایت دولتی؛‌ گفت: شما نمی‌توانید در یک سایت دولتی دیگران را تخریب کنید چرا که شما مجوز چنین کاری را ندارد.

لاریجانی همچنین گفت: چندی پیش نظامات نظارتی غیر از آنچه در آئین‌نامه داخلی مجلس وجود دارد مورد بحث و بررسی نمایندگان مجلس قرار گرفت که اگر این نظامات نظارتی در سایر دستگاه‌ها هم ایجاد شود، می‌تواند برای کشور مفید باشد؛ در پروسه تقنینی حدود 7 الی 8 ماه طول می‌کشد که یک قانون از مجلس تصویب شده و بیرون آید. چرا که باید طرح‌ها و لوایح در کمیسیون‌های مجلس و نیز در صحن علنی مورد رسیدگی و تصویب قرار گیرد.

وی ادامه داد: طبعا ملت نمایندگان را انتخاب کرده‌اند تا نمایندگان بخشی از افکار عمومی را بیان کنند. اما بنده شاهد بودم زمانی که طرح نظارت در حال بررسی در کمیسیون مربوطه بود، پیشنهادات مختلف مورد بررسی قرار گرفت و طرح نظارت تغییراتی پیدا کرد تا اینکه تصویب شد اما از مدتی که این طرح در کمیسیون مطرح بود، می‌گفتند "مشاهده کردید که مجلس نمی‌خواهد این طرح را تصویب کند"، بعد از آنکه این طرح در صحن علنی به تصویب رسید، باز هم می‌گفتند بالاخره مجلس بعد از گذشت یک سال طرح نظارت را تصویب کرد، بنابراین معلوم می‌شود که این رسانه، آداب یک رسانه را بلد نیست. در حالی که رسانه‌ها باید افکار عمومی را روشن کنند.

رئیس مجلس گفت: این اقدام به معنای آن است که تکنولوژی به کشور وارد شده اما آداب آن رعایت نمی‌شود.

لاریجانی در بخش دیگری از سخنانش مردم سالاری دینی و احترام به آن را مورد اشاره قرار داد وگفت:‌ اگر به مردم سالاری در کشور احترام گذاشته نشود، این مسئله موجب مشوه شدن اذهان عمومی جامعه می‌شود؛ احزاب و تشکل‌ها و جریانات مختلف وقتی در کشور به وجود می‌آیند باید نظراتشان را درباره امور مختلف و پیشنهاداتشان درباره نحوه اداره کشور را بیان کنند و اگر یک جامعه می‌خواهد حکومت داری کند، باید افراد را از قبل تربیت کند.

وی با بیان اینکه احزاب و تشکیلات در یک جامعه مردم سالار دو وظیفه بر عهده دارند، گفت: اولین وظیفه آنان این است که باید به گروه‌ها و مردم بگویند چگونه می‌خواهند کشور را اداره کنند و مشکلات را حل کنند وهمچنین باید نظراتشان را درباره امور مختلف بیان کنند.

رئیس مجلس اضافه کرد:‌ احزاب و تشکیلات به نظر بنده برای کشور امر درستی است اما بنده تعجب می‌کنم که چرا برخی می‌گویند مردم سالاری خوب است اما احزاب و تشکیلات را تخریب می‌کنند!

وی در ادامه سخنانش متذکر شد: زمانی که به این موارد توجه نشود، کشور دچار صدماتی می‌شود و ما مشاهده می‌کنیم که مردم سالاری در کشور وجود دارد اما کشور دچار مشکلاتی است و بدتر از این، آن است که ما فکر کنیم احزاب به جای آنکه به فکر سیاسی جامعه نظم دهند، توپخانه سیاسی می‌شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


* ماجرای دفتری که بنی‌صدر راه انداخت

لاریجانی گفت: بنی‌صدر زمانی که رئیس جمهور بود،‌ دفاتری را در کشور برای هماهنگی با رئیس جمهور ایجاد کرده بود و کار حزبی می‌کرد اما توپخانه سیاسی خود را روی حزب جمهوری اسلامی که رهبران جمهوری اسلامی در آن حضور داشتند، قرار داده بود و در دوران دوم خرداد باز ما یک مدل دیگری از این موضوع را شاهد بودیم.

رئیس دستگاه قانونگذاری کشورمان تصریح کرد: در دوران دوم خرداد قیل و قالی در کشور به راه انداخته بودند و هر روز موضوع جدیدی را مطرح می‌کردند.

به گفته وی، در دوران دوم خرداد یک روز می‌گفتند ولایت فقیه با مردم سالاری در تضاد است، یک روز به شورای نگهبان انتقاد می‌کردند و یک روز به مجلس خبرگارن رهبری. یک مرتبه عالیجناب سرخ‌پوش درست می‌کردند، تهدید می‌کردند، اگر شما واقعا پای این سخن بودید، پس چرا امروز با عالیجناب رفاقت دارید، پس مشخص است که صادق نیستید، بر حسب هر زمانی توپخانه‌تان را از نظر سیاسی سوار جامعه می‌کنید و افراد را تخریب می‌کنید.

رئیس مجلس ادامه داد: ‌امروز هم همین طور است، گاهی می‌بینم وقتی نسیم انتخابات وارد کشور می‌شود، به جای آنکه احزاب بیایند و بگویند که نظراتشان چیست و خودشان را معرفی کنند، و بگویند که تاکنون چه کارهایی انجام داده‌اند، اما کارنامه آنها مملو از تخریب و توپخانه است، آنها توپچی هستند؛ متوجه نیستند که جایگاه سیاست در حزب نظم بخشی به فکر سیاسی است، حرف‌های عجیبی هم بیان می‌کنند؛ برخی که خیلی سوابق روشنی قبل از انقلاب نداشتند اما امروز در نقش ناصح الملوک،‌ افراد را نصیحت می‌کنند در حالی که به خودشان توجه نمی‌کنند. البته در همان حالت ناصح‌الملوکی نقش توپخانه را هم ایفا می‌کنند و در واقع باید به آنان گفت "ناصح‌الملوک توپچی".

لاریجانی ادامه داد: این افراد در صحنه سیاسی به جای آنکه از ابزار حزب و تشکیلات استفاده کنند برای نظم‌بخشی به افکار سیاسی جامعه، اما دیگران را تخریب می‌کنند و گویا صحنه و ساحت را عوضی گرفته‌اند؛ برخی هم که انضباط اخلاقی درستی ندارند، چنان از مقدسات صحبت می‌کنند که گویی تازه نازل شده‌اند.

در حالی که چنین چیزی وجود ندارد و اگر شما رفتار منظمی داشته باشید، دیگران هم نسبت به شما نظم خواهند داشت و باید به ظرفیت افراد توجه شود و باید احزاب و تشکیلات افراد را به سمت بالا بکشند نه اینکه تخریب‌شان کنند.

وی همچنین گفت: در حوزه سیاست هم همین طور است و باید احزاب راهنما باشند نه اینکه تخریب کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016