یکشنبه 17 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی: ايران ذره‌ای از حق خود درباره اس۳۰۰ کوتاه نمی‌آيد، کواکبيان: روس‌ها بيجا کرده‌اند، فارس

خبرگزاری فارس: نماينده سمنان در مجلس پس از شنيدن پاسخ‌های وزير خارجه درباره سؤالش پيرامون علت عدم تحويل S-۳۰۰ به ايران اعلام کرد: روس‌ها خيلی بيجا کرده‌اند که قرارداد را زيرپا گذاشتند.


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگرزاری فارس، سؤال ملی مصطفی کواکبيان نماينده سمنان در مجلس از علی‌اکبر صالحی وزير امور خارجه کشورمان صبح امروز در صحن علنی پارلمان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

اين سؤال قبلا در کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس بررسی شده بود اما به دليل قانع نشدن نماينده سؤال کننده از توضيحات وزير، برای بررسی بيشتر به صحن علنی ارائه شد.

در خلاصه اين سؤال آمده ‌است: علت همکاری گسترده روس‌ها با آمريکايی‌ها برای قطعنامه ۱۹۲۹ چه بوده است؟ علت عدم تحويل S-۳۰۰‌از سوی روس‌ها چيست؟ اقدامات وزارت امور خارجه در اين زمينه چه بوده است؟

علی‌اکبر صالحی وزير امورخارجه در اين جلسه‌ به بيان توضيحاتی پيرامون سؤال مطرح شده پرداخت و با بيان اينکه وزارت خارجه برای پيگيری اين موضوع، دو اقدام انجام داده است، اظهار داشت: يکسری از اقدامات وزارت خارجه سياسی و اقدامات ديگر حقوقی و قانونی است.

وی افزود: رئيس جمهور روسيه در مهرماه سال ۱۳۸۹ فرمان عدم ارسال موشک S-۳۰۰ به ايران را صادر کرد که بر اين اساس موشک S-۳۰۰ به ايران تحويل داده نشد.

وی افزود: بعد از اين فرمان و اقدام رسمی روسيه، اولين واکنش نسبت به اين موضوع از طرف سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام شد و فورا وزارت خارجه، سفير روسيه در ايران را احضار کرد و اعتراض رسمی ايران به وی اعلام شد.

وزير امور خارجه در ادامه درخواست نمايندگان مجلس از همتايان روسی با هدف نقد موضوع امتناع از ارسال موشک S-۳۰۰ به ايران، موضع‌گيری وزير دفاع و مقامات دفاعی کشور و انتقاد شديد از تصميم دولت روسيه و اعلام لزوم پرداخت خسارت وارده، انتقاد از اين تصميم در ديدار مقامات ايرانی با طرف روسی و پيگيری جدی اين موضوع در ملاقات رؤسای جمهور دو طرف و ملاقات‌های مختلف دبير شورای عالی امنيت ملی را از اقدامات انجام شده درباره عدم تحويل موشک S-۳۰۰به ايران از طرف روسيه، دانست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وزير خارجه در بخش ديگری از سخنانش متذکر شد: اقداماتی هم در اين زمينه از سوی وزارت امور خارجه با همکاری وزارت دفاع انجام شد که می‌توان به برگزاری جلسات کارشناسی بين مديران وزارت خارجه و مديران وزارت دفاع و پيگری هماهنگی به منظور بازگرداندن مبلغ پيش پرداخت قرارداد اشاره کرد.

صالحی بر همين اساس يادآور شد: از نظر حقوقی و قانونی نيز درباره تصميم دولت روسيه برای عدم تحويل موشک S-۳۰۰ به ايران انجام شده است که می‌توان برگزاری جلسات مختلف و بررسی مفاد فنی و حقوقی قرارداد و طرح دعوی در دادگاه بين‌المللی پاريس که قرار است اولين جلسه دادگاه ۱۸ مهر در پاريس برگزار شود، اشاره کرد.

وی افزود: وزارت امورخارجه تا حصول نتيجه به صورت مستمر اين موضوع را بررسی و در دستور‌کار دارد و جمهوری اسلامی ايران عليرغم اهميت زيادی که به مناسبات با کشورهای همسايه خصوصا روسيه قائل است، ذره‌ای از مواضع خود در اين زمينه عقب‌نشينی نمی‌کند.

صالحی همچنين ضمن تشکر از مواضع نمايندگان مجلس در قبال اين موضوع، اين اطمينان را داد که دستگاه ديپلماسی کشور با حمايت ساير دستگاه‌ها و نهادهای ذيربط تا حصول نتيجه، موضوع عدم تهديد موشک S-۳۰۰ به جمهور اسلامی ايران از طرف روسيه را پيگيری خواهد کرد.

در ادامه اين جلسه ‌مصطفی کواکبيان نماينده سمنان به بيان توضيحاتی در ارتباط با سؤالش پرداخت و گفت: سيستم ضدموشکی S-۳۰۰ يکی از بهترين موشک‌های ضد‌موشک پدافندی است.

وی افزود: اين موشک مجهز به سيستم فرماندهی است که می‌تواند ميزان سرعت و فاصله و ساير موارد را در کمترين زمان ممکن محاسبه کند؛ برد اين موشک‌ها تا ۲۰۰کيلومتر است و به مدت ده سال هيچگونه سرويس يا تنظيم و بازرسی نياز ندارد و با سوخت جامد و يک مرحله‌ای کار می‌کند.

کواکبيان ادامه داد: سؤال بنده اين است که وزارت امور‌خارجه چه اقداماتی انجام داده تا يک قرارداد دوجانبه بين‌المللی رسمی بين جمهوری اسلامی ايران و روسيه به سرانجام برسد؛ ايران ۱۶۶ ميليون دلار پيش پرداخت برای دريافت موشک S-۳۰۰ به روسيه داده که طرف روسی بايد اين مبلغ را به ايران بازگرداند.

وی با تأکيد بر اينکه خط مقدم جبهه ديپلماسی و اصلی‌ترين وزارتخانه مربوط به سياست خارجی، وزارت امور خارجه است، متذکر شد: ما می‌خواهيم که وزارت امور خارجه دقيقا چه اقداماتی انجام داده تا طرف روسی به تعهدات خودش در زمينه تحويل موشک پدافندی S-۳۰۰ به ايران پايبند بماند.

اين نماينده مجلس هشتم با ذکر اين نکته که قرارداد خريد موشک پدافندی S-۳۰۰ بين ايران و روسيه در دسامبر ۲۰۰۷ ميلادی منعقد شده است، گفت: اگر ما نيازی به اين موشک‌ها نداشتيم، پس چرا اين قرارداد را منعقد کرديم.

وی اضافه کرد: درست است که ما به دنبال دريافت غرامت در زمينه عدم تحويل اين موشک پدافندی از روسيه هستيم و دريافت هم خواهيم کرد اما اين مسئله موضوع در واقع پاک کردن صورت مسئله است و اين برای ما موشک S-۳۰۰ نمی‌شود.

کواکبيان همچنين گفت: طرف روسی می‌گويد که مشکلات فنی وجود دارد اما ما اين استدلال را قبول نداريم و بنده بارها گفته‌ام که عزيزان در وزارت امور خارجه نبايد اجازه دهند روسها با کارت ايران در صحنه بين‌المللی بازی کنند و بايد بگويم که بنده خيلی به سياست روس‌ها در زمينه طرح گام به گام خوشبين نيستند.

کواکبيان گفت: اصل سؤال بنده اين است که ما ادعای مديريت جهانی داريم و کميته تشکيل می‌دهيم تا غرامت جنگ جهانی دوم را بگيريم اما عزيزان از پس يک قرارداد بين‌المللی بر نمی‌آيند و نمی‌توانند از آن دفاع کنند.

در ادامه وزير امورخارجه کشورمان پشت تريبون قرار گرفت و به بيان توضيحاتی ديگری پيرامون سؤال مطرح شده در بخش دوم فرصتی که در اختيار داشت، و گفت: ای کاش فرايند روابط بين‌الملل به همان سادگی بود که گفته شد.

وی اضافه کرد: فرايند روابط بين‌الملل پيچيدگی خاص خودش را دارد و اينکه چرا اين اتفاق رخ داد و روسيه سامانه موشکی S-۳۰۰ دلايل زيادی دارد که همه شما نسبت به اين دلايل مطلع هستيد.

وزير خارجه کشورمان در بخش ديگری از سخنانش تصريح کرد: فرايند سياسی در عرصه بين‌الملل به گونه‌ای است که فشارهای متعدد ديگری را هم به دنبال دارد. و درهر قراردادی که در تمام دنيا منعقد می‌شود يک بندی برای لغو قرارداد وجود دارد اما وزارت دفاع و پشتيبان نيروهای مسلح با همراهی وزارت امور خارجه در اين زمينه به دادگاه بين‌المللی پاريس شکايت کرده است و آن را دنبال می‌کند.

صالحی در ادامه سخنانش تصريح کرد: وزارت دفاع در حال بررسی اين موضوع است و در زمينه نيروگاه بوشهر نيز بايد بگويم که اين نيروگاه واقعا برای کشور ما يک پروژه استراتژيک محسوب می‌شود و آلمانی‌ها که متکلف به ساختن اين نيروگاه بودند، بدون هيچ دليلی پس از پيروزی انقلاب اسلامی رفتند و اين نيروگاه را تکميل نکردند.

صالحی ادامه داد: نيروگاه بوشهر نماد عظيمی در عرصه تحقق تکنولوژی است و اگر ما در زمينه دريافت سامانه موشکی S-۳۰۰ دچار مشکل شديم اما در اينجا شاهديم که اين پروژه عظيم به خوبی به سرانجام رسيده است و بايد بگويم که نيروگاه اتمی بوشهر، اولين نيروگاه در منطقه خاورميانه و جهان اسلام است و اگر در عرصه بين‌الملل به مسائل مختلف با نظر ديگری نگاه کنيم، شايد راحت تر بتوانيم اين مسائل را مديريت کنيم.

وزير خارجه در خاتمه سخنانش ياداور شد: وزارت خارجه هر آنچه که تاکنون در توان داشته در اين زمينه به خرج داده و عمل کرده است تا نيازهای کشور و واقعيت‌های سياسی کشور به سرانجام برسد و شما نمايندگان يقين باشيد که وزارت خارجه از هر آنچه که در توان داشته باشد، استفاده می‌کند و ذره‌ای از حقوق ملت ايران نمی‌گذرد.

در ادامه مصطفی کواکبيان نماينده سمنان در مجلس به بيان توضيحات ديگری درباره سؤالش در بخش دوم وقتی که در اختيار داشت پرداخت و با تأکيد بر اينکه فرمايشات آقای صالحی مشکلی را حل نکرد، گفت: بنده با روابط بين‌الملل ناآشنا نيستم و آقای صالحی در حال پيچيده کردن مسئله هستند. در حالی که اين موضوع، مسئله پيچيده‌ای نيست.

وی افزود: سؤال بنده اين است که وزارت خارجه در برابر فشارهای غربی‌ها چه اقداماتی انجام داده و چقدر توانسته با روس‌ها همکاری کند. ما همسايه هستيم اما ادعای روس‌ها خيلی زياد است.

کواکبيان همچنين گفت: من فکر می‌کنم احتمالاً گزارش آقای صالحی هفته گذشته تنظيم شده است.

اين نماينده مجلس در ادامه سخنانش تصريح کرد: ما تئوری منسجمی برای برخورد در عرصه بين‌الملل نداريم و يک برخورد زيگزاگی داريم.

اين نماينده مجلس با بيان اينکه امارات ظرف ۵ سال يک نيروگاه اتمی احداث کرد، گفت: ايران ۲۰ سال است که می‌خواهد نيروگاه اتمی بوشهر را در سپتامبر سال آينده ايجاد و برق آن را وارد شبکه برقی کشور کند.

کواکبيان در بخش ديگری از سخنانش گفت: اگر بنده اعلام کنم که از پاسخ‌های شما قانع نشدم و سؤال را به رأی وکلای ملت بگذارم، نمايندگان ملت به خاطر اينکه به روسها ثابت کنم که آقايان روسها شما بيجا کرديد که قرارداد منعقد شده را زير پا گذاشتيد، رأی بالايی می‌دهند اما چه کنم که انصاف دارم و شما تازه به وزارت خارجه آمده‌ايد و اين موضوع مربوط به يک سال و نيم پيش است و من ذره‌ای انصافم باعث می‌شود که اجازه ندهم که اين بحث مطرح شود و عليرغم آنچه اصلا از پاسخ‌های شما قانع نشدم اما از رئيس جلسه می‌خواهم که اين سؤال را به رأی نمايندگان مجلس نگذارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016