شنبه 23 مهر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

امکان مشارکت اين شرکت روسی گازپروم در طرح توسعه ميدان نفتی چنگوله، مهر

معاون وزير نفت به دنبال درخواست وزير انرژی روسيه پيشنهاد جديدی را برای مشارکت و سرمايه گذاری گازپروم در صنعت نفت ايران مطرح کرد و گفت: امکان مذاکره و مشارکت اين شرکت روسی در طرح توسعه ميدان نفتی چنگوله وجود دارد.


احمد قلعه بانی در گفتگو با مهر درباره اظهارات روز گذشته سرگئی اشماتکو وزير انرژی روسيه مبنی بر تمايل گازپروم برای مشارکت در طرح توسعه ميدان آذر گفت: فرصت گازپروم روسيه برای مشارکت در طرح توسعه اين ميدان مشترک نفتی به پايان رسيده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


مديرعامل شرکت ملی نفت ايران با اعلام اينکه گازپروم برای مشارکت در طرح توسعه ميدان آذر بايد با پيمانکاران ايرانی اين پروژه مذاکره کند، تصريح کرد: از نظر شرکت ملی نفت ايران فرصت گازپروم برای حضور در توسعه ميدان آذر به پايان رسيده است.



معاون وزير نفت با تاکيد بر اينکه برای اجرای طرحهای نفتی به هيچ وجه منتظر شرکتهای خارجی نمی مانيم، اظهار داشت: گازپروم روسيه در صورت تمايل می تواند در طرح توسعه ساير پروژه های شرکت ملی نفت ايران مشارکت داشته باشد.



اين عضو هيئت مديره شرکت ملی نفت با بيان اينکه طرح توسعه ميدان مستقل نفتی چنگوله يکی از طرحهای پيشنهادی به گازپروم روسيه برای مشارکت و سرمايه گذاری است، تاکيد کرد: ذخيار ميدان نفتی چنگوله در مقايسه با آذر به مراتب قابل توجه تر است.



به گزارش مهر، قرارداد طرح توسعه ميدان مشترک نفتی آذر ۱۹ مهر ماه امسال توسط شرکت ملی نفت ايران به کنسرسيومی متشکل از پيمانکاران داخلی واگذار شد.



بر اساس اين قرارداد يک ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلاری بايد اين ميدان مرزی به صورت زودهنگام در مدت ۳۶ ماه آينده با ظرفيت توليد روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت توسعه يابد و در نهايت توليد ميدان آذر به روزانه ۶۵ هزار بشکه برسد.



ميدان نفتی آذر سال ۱۳۸۴ با مشارکت شرکتهای استات اويل هيدروی نروژ و لوک اويل روسيه در ۲۰ کيلومتری جنوب شرقی شهرستان مهران در استان ايلام با ذخيره قابل برداشت ۴۰۰ تا ۶۵۰ ميليون بشکه نفت خام کشف شد.



با توجه به اينکه قرارداد استات اويل هيدرو و لوک اويل در بلوک نفتی آذر از نوع "اکتشاف – توسعه" امضا شده بود اين کنسرسيوم از اين امتياز شرکت ملی نفت ايران برخوردار بود که توسعه ميدان را در اختيار بگيرد.

در نهايت پس از نزديک به دو سال مذاکره بنا به دلايل نامشخصی کنسرسيوم روسی – نروژی از طرح توسعه ميدان مشترک نفتی آذر انصراف دادند و مذاکرات با ساير پيمانکاران داخلی و خارجی آغاز شد.

در بين شرکتهای علاقمند به توسعه ميدان آذر يکی از شرکتها گازپروم روسيه بود که در سه سال گذشته مذاکرات متعددی با اين غول گاز جهان برای توسعه ميدان مشترک نفتی آذر (مشترک با بدرای عراق) انجام شد که در نهايت هفته گذشته روسها رسما از توسعه آذر کنار گذاشته شدند.

در مدت سه سال گذشته گازپروم روسيه هيچگاه به طور شفاف مواضع و سياست خود را در قبال توسعه ميدان نفتی آذر اعلام نکرد و به عبارت ديگر با وقت کشی مانع تعيين تکليف توسعه اين ميدان نفتی توسط ايران شد.

از سوی ديگر در حالی شرکت ملی نفت ايران مشغول مذاکره با گازپروم بود که اين شرکت روسی بهمن ماه سال ۱۳۸۸ در قالب کنسرسيومی متشکل از شرکت دولتی نفت ترکيه (پی.تی.ای.او) و کوگاز کره جنوبی قرارداد نيمه مشترک آذر (ميدان بدرا) را با وزارت نفت عراق امضا کرد.

بر اين اساس اين کنسرسيوم بين المللی قصد دارند تا پايان سال ۲۰۱۳ ميلادی روزانه تا سقف ۱۵ تا ۲۰ هزار بشکه نفت خام برای عراق از محل توسعه ميدان مشترک نفتی با ايران توليد داشته باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016