گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
17 مهر» عماد افروغ: رئیس جمهور فکر کرد مصدق است! فرارو17 مرداد» عماد افروغ: به اصلاحطلبان گفتم خودکشی جمعی نکنيد، فارس 27 تیر» عماد افروغ: بايد با توجه به معماریهای ايرانی و اسلامی تا حد امکان جدايیسازیهايی صورت گيرد، ايسنا 25 تیر» افروغ: منظور از ديوارکشی و دوشيفته کردن دانشگاه را نمی فهمم، خبر 18 تیر» عماد افروغ: حضور مردم ونخبگان درانتخابات آينده پررنگ نخواهد بود،مگر اينکه اعتماد آن ها جلب شود، خبرآنلاين
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! عماد افروغ: رهبر مفهومی قاعدهمند از ولايت فقيه ارائه کرد، فارسيک استاد دانشگاه گفت: حسب استنباطی که مقام معظم رهبری از مفهوم ولايت مطلقه بدست دادند،میتوان فهميد که ايشان برخلاف برخی تصورات احساسی، مفهومی قاعدهمند و منضبط از ولايت فقيه ارائه کردند. عماد افروغ، در گفتوگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری فارس با اشاره به فرازهايی از بيانات مهم مقام معظم رهبری در جمع دانشجويان و دانشگاهيان استان کرمانشاه گفت: حسب استنباطی که مقام معظم رهبری از مفهوم ولايت مطلقه ارائه کردند و شيوههای اين استنباط را هم در انديشههای امام میتوانيم جست وجو کنيم، میتوان فهميد که ايشان برخلاف برخی تصورات احساسی و واهی، مفهومی قاعدهمند و منضبط از ولايت فقيه به دست دادند.
اينکه برخی از مفهوم مطلقه تفسير شخصی میکنند کاملا خطاست. در واقع اگر بحث ولايت مطلقه فقيه مطرح میشود به اين معنی نيست که ما بدون قاعده حدود اختيارات يک شخص را افزايش میدهيم. بايد دانست که اصلا بحث ولايت مطلقه شخص نيست بلکه اگر بحث مطلقه به ميان میآيد حسب دايره فقه و اختياراتی است که ولايت فقيه در زمان غيبت در بعد سياسی و اجتماعی دارد و به شدت هم مقيد است. افروغ ادامه داد: نکته ظريف اينجاست که به سبب اينکه ما در نسبت بين دين و جامعه نه قائل به تباين هستيم نه قائل به تساوی و اين تعامل را عموم و خصوص من وجهی میدانيم. در نتيجه وقتی اين نوع تعامل برقرار است بايستی ما به جامعه اعتبار بدهيم. يعنی جامعه تغيير میکند و حسب اين تغييرات، نيازهای جديد مطرح میشود. حال ما بايد چه کنيم تا اسير اين مقتضيات نشويم؟ اسير شرايط متحول بشويم و دين را تابع اين مقتضيات کنيم يا اينکه متناسب با نيازهايی که مترتّب بر اين مقتضيات هست و ملهم و متأثر از آن اهداف و آرمانهاست دست به تغييراتی در ساز و کارها بزنيم...؟! عماد افروغ با بيان اينکه انقلاب اسلامی يک مظروف است يعنی دارای آرمانهايی با محتوای خاص خود است، گفت: برای تحقق اين محتوی و ارزشهای آن ما ظرف لازم را نياز داشتيم يعنی اين مظروف بزرگ بايد در يک ظرف بزرگ تعريف میشد. اما ما چون ظرف را توسعه نداديم. يعنی ظرف پذيرای اين مظروف گرانسنگ نبود و حاصل اين شد که اين ظرف محدود تاريخی آن مظروف قبل از انقلاب خود را بر مظروف انقلاب تحميل کند. اين نماينده سابق مجلس شورای اسلامی تأکيد کرد: آن مظروف هيچ ربطی به مظروف انقلاب اسلامی نداشت. بنابراين هم سازوکارهای فعلی را بايستی عطف به ظرف مناسب با انقلاب اسلامی متحول کرد هم اگر ما متوجه اين معنا شديم که طرف ساز و کارهای فعلی حسب اقتضائات و شرايط متحول ديگر جوابگو نيست و ما را با موانعی روبهرو کرده، حسب اصالت و اعتباراتی که آن اهداف و مظروف دارد مسلم است که بايد دست به تغييراتی بزنيم. Copyright: gooya.com 2016
|