دوشنبه 2 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خباز: امکان ائتلاف اصلاح طلبان و اصولگرايان معتدل وجود دارد، ايلنا

- اگر مشارکت حداکثری نباشد دشمنان به کشور طمع می‌کنند
- در تهران اگر اصلاح طلبان به جمع بندی برسند وضعشان خوب است به شرط اينکه دوپينگی اتفاق نيفتد
- جريان حاميان دولت با اصولگرايان کنار نخواهند آمد.


ايلنا: نماينده کاشمر در مجلس شورای اسلامی ضمن تشريح فعاليت اصولگرايان برای دست يابی به وحدت گفت: به نظر من جبهه پايداری با مجموعه اصول گرايی کنار نخواهد آمد و خودش برای خودش فعاليت می‌کند.

محمد رضا خباز در گفت‌وگو با ايلنا علت اين مسئله را مزه کردن پيروزی رايحه خوش خدمت در کام آقايان در انتخابات رياست جمهوری دانست و افزود: آن‌ها تصور می‌کنند اين تو بميری از آن تو بميری‌هاست. بنابراين نمی‌خواهند با گروه وحدت کنار بيايند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه اصولگرايانی که با هم به اتحاد نرسيده‌اند دو ۲ قطب اصلی رقابت در انتخابات آينده مجلس خواهند بود، گفت: می‌ماند يک مجموعه ديگری که اصلاح طلبان و اصولگرايان معتدل هستند که ممکن است با يکديگر ائتلاف کنند.

خباز تصريح کرد: ما در گذشته نيز اشخاصی را داشته‌ايم که در هردو ليست بودند مثل آقای دعايی که هم در ليست اصولگرايان بود هم اصلاح طلبان چند نفر ديگر هم بودند که هر دو جريان قبولشان داشتند بنابراين يک مجموعه‌ای هم اين گونه هستند که ممکن است مردم آن‌ها را پذيرفته باشند.

وی طيف ديگری را که در انتخابات مجلس به رقابت با ديگر گروه‌ها خواهد پرداخت طيف مستقل‌‌ها دانست و خاطر نشان کرد: در دوره‌های گذشته مستقلين عنوان نمی‌کردند که ما مستقل هستيم زيرا مستقل بودن را بد می‌دانستند و حتی در پوستر‌ها هم عنوان نمی‌کردند که مستقل هستند ولی عملا مستقل فعاليت می‌کردند.

اين نماينده مجلس با اشاره به اينکه همين گروه مستقل به صورت پنهان با يکی از دو جناح ارتباط داشتند، افزود: به عنوان مثال اين مسئله در هنگام رای گيری در مجلس قابل مشاهده است البته می‌توان عنوان کرد که اين افراد به تفکر ديگران رای می‌دهند.

وی افزود: در انتخابات برگزار شده که ۸۰ نفر به آقای پزشکيان رای دادند به اين دليل بود که افراد مستقل نيز با تفکر ايشان همگام بودند. برخی عنوان می‌کنند که وی شناخته شده بوده است اما ما می‌گويم نه. به همين خاطر ممکن است اين مستقل‌‌ها هم بيايند.

خباز تاکيد کرد: در شهرهای کوچک نه اصلاح طلب نه اصولگرا برای مردم جانيافتاده است طبيعتا مردم به شخص رای می‌دهند نه تفکر سياسی. بنابراين با مسائل عنوان شده اينکه در انتخابات مجلس نهم حداکثر ۵ گروه و طيف با هم رقابت کنند زياد است.

وی در پاسخ به اينکه چرا برخی تلاش می‌کنند خود را منتقد دولت نشان بدهند گفت: به نظر می‌رسد مردم هميشه در انتظارکسی هستند که منتقد دولت باشد. به همين دليل برخی ‌ها هم عنوان می‌کنند ما منتقدين اصلی دولت هستيم ولی می‌خواهند به اين ترتيب پيروزی را از آن خود کنند. جريان حاميان دولت با اصولگرايان کنار نخواهند آمد و اينکه از اين شگرد استفاده کنند بعيد نيست.

اين نماينده مجلس درباره شروطی که اصلاح طلبان عنوان کرده‌اند گفت: شرايطی که اصلاح طلبان عنوان کرده‌اند شرايط خوبی است نمی‌خواهم الکی حرف بزنم و معتقدم اگر شرايط برای شرکت در انتخابات يکسان باشد وعده‌ای دوپينگ نکنند و افراد برای کانديد شدن آزاد باشند انتخابات پرشوری خواهيم داشت.

وی افزود: منظور از دوپينگ کردن يعنی اينکه حمايت‌های خلاف قانون از کانديداها نشود. کمک‌های مالی به او نکنند، پول ندهند، کمک سياسی نکنند، هيات اجرايی و نظارتی برايشان فرق نکند که چه کسی رای بياورد در نتيجه ماحصل انتخابات آنچه خدا می‌پسندد آنچه امام می‌پسندد خواهد شد.

خباز همچنين درباره فضا برای حضور اصلاح طلب‌ها افزود: در تهران اگر اصلاح طلبان به جمع بندی برسند وضعشان خوب است به شرط اينکه دوپينگی اتفاق نيفتد.

وی در ادامه درباره برخی سخنان مبنی بر اينکه اصلاح طلبان توبه‌شان هم فايده‌ای ندارد، گفت: فوقش منحصر شود به آنهايی که بازداشت شده‌اند.

خباز افزود: ما که می‌فهميم، خبر مرجعش را پيدا می‌کند و اين مساله منحصر می‌شود به آن کسانی که در زندان بوده‌اند کسانی که برايشان تشکيل پرونده نشده و در قوه قضاييه متهم هم نشده‌اند و به زندگی عاديشان ادامه می‌دهند در هر سمتی که هستند ضمير گفته‌های جنتی و ساير آقايان نخواهند بود.

وی درباره ضرورت مشارکت حداکثری در انتخابات آينده تاکيد کرد: بايد به مردم اطمينان بدهيم که رايشان محفوظ است اگر اين اطمينان داده شود که مجريان و ناظران امانتداران خوبی هستند شاهد مشارکت حداکثری خواهيم بود.

اين نماينده مجلس افزود: اين مسئله برای نظام ما بسيار ضروری است زيرا در نظام ما از ابتدا درباره مشارکت حداکثری صحبت می‌کردند و پراهميت بوده است به اين دليل که مشارکت حداکثری دشمنان کشور را نااميد خواهد کرد. اگر مشارکت حداکثری نباشد دشمنان به کشور طمع می‌کنند و دندان طمعشان بزرگ می‌شود و بايد آماده اتفاقات بعدی بود.

وی در پايان گفت: هر کس دل در گرو سربلندی کشور دارد با هرنگاهی حتی اگر غير مسلمان است و می‌خواهد کشور سربلند باشد به انتخابات حداکثری کمک کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016