دوشنبه 2 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن غرويان: احمدی​نژاد آخرين رئيس جمهور با شيوه کنونی است، عصر ايران

محسن غرويان معتقد است که گزينش رئيس جمهور از سوی هيات های متخب مردم و يا حتی حذف مقام رياست جمهوری از قانون اساسی و بازگشت نخست وزير به ساختار قدرت در ايران، لطمه ای به جمهوريت جمهوری اسلامی نخواهد زد. او پيش بينی می کند که محمود احمدی نژاد آخرين رئيس جمهوری است که مردم مستقيماً او را برگزيده اند و از سال ۱۳۹۲ به بعد، شکل نظام سياسی ايران تغيير خواهد کرد.

گزيده سخنان وی از اين قرار است:

· عنوان نخست وزير يا رئيس جمهور عنوانی اعتباری است. فرقی نمی کند که رئيس قوه مجريه را نخست وزير بخوانيم يا رئيس جمهور. در دموکراسی مستقيم، مردم مستقيماً رئيس جمهور را انتخاب می کنند. در دموکراسی غيرمستقيم، مردم نمايندگان پارلمان را برمی گزينند و آنها نيز رئيس قوه مجريه را تحت عنوان رئيس جمهور يا نخست وزير يا رئيس الوزرا برمی گزيند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


· اينکه اين شيوه شبيه انتخابات رياست جمهوری آمريکا يا هر کشور ديگری شود، بلااشکال است. ما از اين شباهت نبايد خائف باشيم. سوال مهم اين است که آيا جمهوريت در سايه قرار می گيرد يا خير؟به نظر من پاسخ اين سوال منفی است زيرا جمهوريت در قالب انتخاب نمايندگان مذکور محفوظ است. فقط سر و صدای انتخابات رياست جمهوری در جامعه کمتر می شود و گرنه جوهر جمهوريت که حضور و مشارکت مردم است، همچنان وجود خواهد داشت.

· من روی عنوان رئيس قوه مجريه حساسيتی ندارم. اگر رئيس قوه مجريه نخست وزير باشد و نخست وزير هم توسط مجلس انتخاب شود، جمهوريت نظام مخدوش نمی شود. به نظر من چنين امری رخ نمی دهد. حسن اين شيوه اين است که مجلس توان بازخواست از رئيس جمهور را دارد زيرا خودش رئيس قوه مجريه را برگزيده است. اما الان دولت و مجلس با هم اصطکاکاتی داند و هر دو هم می گويند ما از پشتوانه رای مردم برخورداريم. در شرايط کنونی قدرت بازخواست رئيس جمهور توسط مجلس ضعيف شده است.

· ما می توانيم حکومت اسلامی را در عين حفظ جمهوريت داشته باشيم. به نظر بنده، رای مردم در مشروعيت نظام هم سهم دارد. اين مدعا را با دليل افتراض ثابت کرده ام.

· اگر کارآمدی را ملاکی شرعی برای انتخاب رئيس جمهور بدانيم، مشکل حل می شود. مثلاً اگر بين دو مجتهد واجد شرايط، يکی هشتاد درصد محبوب مردم باشد و ديگری بيست درصد، شارع مقدس حکومت فرد محبوب تر را مشروع می داند و تشکيل حکومت از سوی فرد نامحبوب را نامشروع می داند. در اين جا شارع مقدس به محبوبيت مردمی نگاه می کند.

· اصطکاک در دوران رياست جمهوری احمدی نژاد بين دولت و مجلس را علت مهمی در طرح اين بحث از سوی مقام معظم رهبری می دانم. اصطکاکات فعلی بين مجلس و دولت نقش زيادی در طرح اين ايده داشته است. به نظر من خيلی خوب است که صاحبنظران حوزه و دانشگاه وارد اين بحث شوند و درباره آن نظريه پردازی کنند.

· در محافل روحانی و حوزوی، تا جايی که من خبر دارم، استقبال زيادی از اين بحث مقام معظم رهبری صورت گرفته است. کم هزينه شدن انتخابات و افزايش وحدت دولت و مجلس دلايل اصلی استقبال روحانيان از اين بحث است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016