جمعه 6 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طرحی که با ۱۰۰ امضا تقدیم هیات رئیسه شده بود تا رئیس​جمهور را به مجلس فرابخواند، الان چند امضا دارد؟ نسرین وزیری، خبرآنلاین

این سوالی است که در روزهای گذشته بارها و بارها از سوی هیات رئیسه و طراحان پرسیده شده است. اما با دو هدف. یکی برای کم کردن تعداد امضاها و دیگری برای افزایش آن. روالی که یکی از طراحان بر آن نام بازی «موش و گربه» نهاده و از آن گلایه​مند است.

در این معادله دو سویه، اسامی نمایندگانی که امضایشان را پس گرفته​اند، گزینه مجهولی است که به قول محمدرضا باهنر «هیات رئیسه تمایلی به اعلام اسامی​اشن ندارد و این کار را الزامی نمی​داند» و اغلب طراحان نیز از آن بی​خبرند. برای همین است که اغلب امضا کنندگان تاحدودی به یکدیگر بدبین شده​اند و گاهی اسامی دیگران را به عنوان منصرفین از سوال اعلام می​کنند. در همین گفت​وشنودهایی راهرویی در مجلس است که اسامی کسانی چون مصطفی ذوالقدر، یوسف طباطبایی​نژاد، حسن تامینی، فرهاد دلق​پوش و ... به عنوان بازپس​گیرندگان امضا از طرح سوال از رئیس​جمهور مطرح می​شود. ذوالقدر نماینده آبادان با پاسخ بی​حوصله​اش به این سوال خبرآنلاین که «آیا صحت دارد امضایتان را از طرح سوال از رئیس​جمهور پس گرفته​اید؟»، تلویحا بر این گمانه مهر تایید می​زند. اما دیگر نام​بردگان به تلفن​هایشان پاسخ نمی​دهند که صحت و سقم شنیده​ها در این باره را تایید یا تکذیب کنند. اما در این میان نورالله حیدری، حمیدرضا فولادگر و عبدالرضا ترابی با ذکر ادله​شان از توصیه​های رهبری و جو بین​المللی علیه ایران گرفته تا عدم هماهنگی نهایی برای ارائه طرح و بازگشت دوباره رئیس جمهور به دولت پس از 11 روز دورکاری، علنا می​پذیرند که با راسال نامه​هایی به هیات رئیسه از طرح سوال از رئیس​جمهور منصرف شده​اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


البته پس از آنکه رئیس​مجلس در واکنش به تذکری در جلسه روز چهارشنبه اعلام کرد که طراحان می​توانند نامه​های باز پس گیری امضاها را ببینند، عض حیدرپور برای آنکه مطمئن شود، مصاحبه​های برخی اعضای هیات رئیسه صحت داشته و تعداد امضاها به 69تا کاهش یافته است، به دفتر هیات رئیسه مراجعه کرد. به گفته وی، 70 امضای دیگر پای طرح سوال از رئیس​جمهور وجود دارد و باز پس گیرندگان امضاها از اصولگرایانند. اگرچه او و مطهری بر این باورند که نباید اسامی بازپس​گیرندگان امضاها فاش شود، در مقابل کاتوزیان از موضع نرم تری می​گوید که اگر لازم شد می​توان این اسامی را افشا کرد. البته نمایندگانی چون قنبری و کرمی هم به صراحت می​گویند که اگر اسامی نمایندگان منصرف را بیابند، قطعا آن را افشا خواهند کرد.

اگرچه ظاهرا هیات رئیسه در راستای تعامل بیشتر با دولت این تدبیر را اندیشیده که امضاهای طرح سوال از رئیس​جمهور را پس بگیرد اما جوی را در مجلس حاکم کرده که در آن نماینده​ای همکاران دیگرش را به رفتار «منافقانه» متهم کند که امضایش را در خفا پس می​گیرد و در جمع طراحان همچنان بر امضایش صحه می گذارد. در چنین جوی، اصرار کنندگان بر طرح سوال، منصرفین را به تهدید یا تطمیع شدن متهم می​کنند و منصرفین، اصرار کنندگان بر سوال را بی​توجه به مصالح ومنافع ملی ونصایح رهبری می​خوانند.

آنچه در پی می​آید، گزیده​ای از گفت​وگوی خبرآنلاین با 20 نفر از امضا کنندگان طرح سوال از رئیس​جمهور است. البته علاوه بر این نمایندگان، امین حسین رحیمی نماینده ملایر در سفر حج به سر می​برد و چون در کشور نیست، نمی​توان با اطمینان گفت که امضایش را پس گرفته یانه؟ البته فرزند جلال محمودزاده نماینده مهاباد که در غیاب پدرش که برای سرکشی به زلزله زدگان وان به ترکیه رفته است، با قطعیت به خبرآنلاین گفت که پدرش امضایش از این طرح را پس نگرفته است.

سیدرضا اکرمی: تهران، اصولگرا، درصد آرا در انتخابات مجلس 25.76

بنده که این طرح را امضا کرده‌ام و پای آن هم هستم ولی علم غیب ندارم که سرانجام آن چه می‌شود، اگر اینگونه بود که مشاور آقای مشائی می‌شدم.

جمشید انصاری: زنجان، اصلاح طلب، درصد آرا در انتخابات مجلس 55.59


عادت ندارم که امضایم را از هیچ طرحی پس بگیرم. امضای 72 نماینده برای طرح سوال از رئیس​جمهور کافی است. در حاشیه جلسه چهارشنبه هم متوجه شدم که دو امضای دیگر هم برای این طرح جمع شد که انشالله به نصاب می​رسد.

سیروس برنا: بروجن، اصولگرا، درصد آرا در انتخابات مجلس 32.60

امضایم را پس نگرفتم. به نظرم باید به ابهامات موجود پاسخ داده شود تا نمایندگان و افکار عمومی قانع شوند.

عبدالرضا ترابی: گرمسار، اصولگرا، درصد آرا در انتخابات مجلس 50.89

در آن 11 روز دور کاری و مقاومت رئیس​جمهور در مقابل فرمان رهبری، سوال از رئیس​جمهور را امضا کردم. بعد از بازگشت آقای احمدی​نژاد به دفترشان امضایم را پس گرفتم. پس از رفع آن مشکل و اینکه رهبری خواستار باز گرداندن آرامش به کشور شدند، دیگر نیازی به پیگیری سوال از رئیس​جمهور ندیدم.

عماد حسینی: قروه، مستقل، درصد آرا در انتخابات مجلس 32.46

هیچ وقت در مورد استیضاح و سوال امضایم را پس نگرفتم. نمایندگان طرحی را امضا نکنند بهتر از این است که بعد امضایشان را پس بگیرند. ما به دنبال ایجاد مشکل در کشور نیستیم. به نفع رئیس​جمهور و نظام است که به مجلس بیاید و به سوالات پاسخ دهد. وقتی پاسخگویی وزرا به سوالات نمایندگان، به حل مشکلات کشور می​انجامد چرا چنین تصوری راجع به سوال از رئیس​جمهور وجود ندارد؟

عوض حیدرپور: شهرضا، اصولگرا، درصد آرا در انتخابات مجلس 44.83

بعد از تذکری که در جلسه روز چهارشنبه دادم بنا به وعده اقای لاریجانی به هیات رئیسه مراجعه کردم و دیدم که واقعا 30 نفر از نمایندگان امضایشان را پس گرفته​اند. همگی هم از دوستان خود ما در فراکسیون اصولگرایان بودند اما اخلاقا درست نیست که بگویم چه کسانی امضایشان را پس گرفته​اند. در حال حاضر فقط سه چهار امضا برای اعلام وصول نهایی این طرح لازم است که انشالله جور می​شود. البته به نفع مجلس نیست که دو سه نفر از اعضای هیات رئیسه دوره بیفتند و امضاها را جمع کردهو مدام اعلام کنند که طرح منتفی شده است.

نورالله حیدری: اردل و فارسان، اصولگرا، درصد آرا در انتخابات مجلس 25.94

امضایم از سوال از رئیس​جمهور را پس گرفتم اما می دانم که احمدی​نژاد قدردان نخواهد بود. علت این تصمیمم رعایت مصالح نظام، توجه به توصیه​های رهبری و تعامل با دولت بود. در حال حاضر سوال از رئیس​جمهور بهره لازم را ندارد و وزن و بار سیاسی​اش بیشتر شده است. به رغم بی​مهری​های دولت، مجلس باید همراهی بیشتری با دولت بکند. آثار فرامرزی سوال از رئیس​جمهور برای کلیت نظام مناسب نیست.

مصطفی ذوالقدر: بندعباس، اصلاح​طلب، درصد آرا در انتخابات مجلس 33.44

حالا باشد بعدا صحبت می​کنیم. وقت این حرف​ها نیست.

تقی رهبر: اصفهان، اصولگرا، درصد آرا در انتخابات مجلس 52.92

این سوال به معنی تضعیف، تحقیر و توهین به دولت و رئیس​جمهور نیست. سوال، استیضاح یا عدم کفایت سیاسی نیست. برخی آن را بیخود بزرگ می​کنند.

سیدجواد زمانی: کنگاور، اصولگرا، درصد آرا در انتخابات مجلس 40.89

فعلا نمی خواهم صحبت کنم. وقتی طرحی را امضا کردم، دیگر نیازی به گفت​وگو برای آن نیست. باید بگذاریم این سوال مراحل قانونی​اش را طی کند.

حمیدرضا فولادگر: اصفهان، اصولگرا، درصد آرا در انتخابات مجلس 28.31

از زمانی که طرح سوال از رئیس​جمهور مطرح شد امضای ما مشروط بر این بود که قبل از طرح آن با ما هماهنگی شود. ولی این اقدام انجام نشد و ما هم تنها کاری که کردیم نامه‌ای به هیأت‌رئیسه نوشتیم و اعلام کردیم برای طرح سؤال هماهنگی صورت نگرفته است. حالا برخی این را به معنی انصراف و سؤال تلقی کرده‌اند.

نادر قاضی​پور: ارومیه، اصولگرا، درصد آرا در انتخابات مجلس 34.89

امضا ناموس ما نمایندگان است و از آن دفاع می​کنیم. نمی​دانم چه کسانی امضایشان را پس گرفته​اند. بدانم هم نمی​گویم. ما سوال کردیم و رئیس​جمهور باید بیاید جواب بدهد. والسلام!

داریوش قنبری، ایلام، اصلاح​طلب، درصد آرا در انتخابات مجلس 34.82

چون هیات رئیسه لیست نمایندگانی که امضایشان را پس گرفته​اند، ارائه نمی​دهد؛ بیشتر تردید کرده​ایم که واقعا چنین شده باشد. اگر واقعا برخی نمایندگان امضایشان را پس گرفته​اند، چرا علنا نباید اسامی آنها اعلام شود؟ این بی​هویتی ادعای هیات رئیسه و نمایندگانی را نشان می​دهد که یا بی​فکر طرح سوال از رئیس جمهور را امضا کرده​اند یا از عاقبتش ترسیده​اند و امضایشان را پس گرفته​اند.

حمیدرضا کاتوزیان: تهران، اصولگرا، درصد آرا در انتخابات مجلس 28.75

اگر لازم باشد اسامی کسانی که امضا‌هایشان را پس گرفته‌اند، در سایت‌ها اعلام می‌کنیم. عملکرد هیأت‌رئیسه مجلس در بازپس گیری امضاهای نمایندگان، اشتباه و تاسف آور بود. دوستان از یک طرف اعلام می‌کنند سؤال کنسل شده است و در آن‌ سو به نمایندگان مختلف فشار می‌آورد تا امضا‌های خود را پس بگیرید و از سوی دیگر دولت به نمایندگان فشار می‌آورد که امضای خود را پس بگیرند تا در ازای آن مشکلات حوزه‌های انتخابیه‌شان حل شود.

عبدالجبار کرمی: سنندج، مستقل، درصد آرا در انتخابات مجلس 37.19

هدف از این سوال را حفظ آبروی مردم و مجلس است. ما به دنبال زهرچشم گرفتن از رئیس​جمهور یا خارکردن او نیستیم. اما هیات رئیسه بازی موش و گربه با طراحان سوال از رئیس​جمهور راه انداخته است و هرچه ما می کوشیم امضاها را بهنصاب برسانیم انها هم تلاش می​کنند از امضاها کم کنند! یا هیات رئیسه دروغ می​گوید که تعداد امضاها 69 تا است یا برخی از نمایندگان امضا کننده رویکرد منافقانه دارند که به هیات رئیسه می​گویند امضایشان را پس گرفته​اند ولی به ما می​گویند همچنان برسر امضایشان هستند. کسانی که امضایشان را پس گرفته​اند یا بدون فکر آن را امضا کرده​ بودند و یا در حال حاضر تطمیع یا تهدید شده​اند که امضایشان را پس گرفته​اند. هیچ یک از این دلایل نیز زیبنده یک نماینده که باید عصاره فضایل ملت باشد، نیست.

مصطفی کواکبیان، سمنان، اصلاح​طلب، درصد آرا در انتخابات مجلس 32.99

اسامی نمایندگانی که امضایشان را پس گرفته​اند باید در مجلس قرائت شود تا افکارعمومی بداند که کدام نماینده​ای با شجاعت امضایش را پس گرفته​ و یا همچنان بر این کار اصرار دارد. هیات رئیسه به جای روشن کردن تکلیف سوال از رئیس​جمهور ترجیح داد استعفای مطهری را اعلام وصول کند تا به نمایندگان بقبولاند که این سوال اجرا شدنی نیست!

مهرداد لاهوتی: لنگرود، مستقل، درصد آرا در انتخابات مجلس 39.56

امضایم را پس نگرفتم. با من تماس گرفتند که امضایم را پس بگیرم اما قبول نکردم. چون نگاهم به سوال از رئیس​جمهور از منظر تضعیف دولت نیست و آن را یک گفت​وگو بین دولت ومجلس می​دانم که هیچ یک از طرفین را زیر سوال نمی​برد. مجلس خانه ملت است و وقتی رئیس​جمهور برای موارد مختلف به مجلس می​آید، چرا برای پاسخ به سوال نمایندگان نیاید تا ابهامات رفع شود؟ از آنجا که سوال از رئیس جمهور ابتدا باید در کمیسیون​ها مطرح شود و بعد به صحن بیاید، چه بسا پاسخ​های ایشان در کمیسیون نمایندگان را قانع می​کرد و اصلا کار به صحن نمی​کشید. من که این احتمال را قوی می​دانم. برای همین معتقدم کسانی که امضایشان را پس گرفتند، قوه مقننه را با این کارشان زیر سوال بردند که می پنداشتند ظرفیت گفت​وگو میان دو قوه وجود ندارد.

علی مطهری، تهران، اصولگرا، درصد آرا در انتخابات مجلس 32.80

امضا‌کنندگان طرح سؤال در زمان خانه‌نشینی رئیس جمهور 12 نفر بوده‌اند. بقیه امضا‌ها مربوط به قبل و بعد از آن تاریخ است. حال که هیات رئیسه می​گوید 30 نفر امضایشان را پس گرفته​اند، آقای کواکبیان برای جمع آوری امضای‌های جدید فعال شده​اند تا هر نماینده‌ای که مایل باشد امضا کند. فکر می‌کنم هیأت‌رئیسه تمایلی به طرح سؤال از رئیس‌جمهور ندارد و احتمال طرح آن را ضعیف می‌دانم.

فاضل موسوی: خدابنده، اصلاح​طلب، درصد آرا در انتخابات مجلس 50.34

مگر قرار است کسی که طرحی را امضا می​کند، پایش نایستد؟ امام خمینی گفته بودند، نمایندگان عصاره فضایل ملت​اند. مگر می​شود عصاره فضایل بی​فکر چیزی را امضا کند؟ کسانی که در مجلس​اند الفبای مسائل سیاسی را می​دانند و باید یک مرحله از دیگران جلوتر باشد و شرایط زمان و مکان را بدانند و بیشتر در حرف و امضایشان دقت کنند وگرنه چه اعتباری برای مصوبات مجلس می​ماند؟ در حال حاضر هم کم نیستند نمایندگانی که بخواهند این طرح را امضا کنند. اگر تا حالا آن را امضا نکرده بودند، چون می​دانستند که ممکن است برخی امضایشان را پس بگیرند و گذاشتند پس از آن، این طرح را امضا کنند.

عباسعلی نورا: زابل، اصولگرا، درصد آرا در انتخابات مجلس 32.24

هنوز بر سر امضایم باقی مانده​ام و قصد هم ندارم امضایم را پس بگیرم. باید تکلیف موارد مطروحه در سوال مشخص شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016