پنجشنبه 12 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مقابله با ايران: حمله نظامی يا راه‌حل ديپلماتيک؟ دويچه وله

در برابر گزارش‌هايی مبنی بر آمادگی اسرائيل برای حمله به تأسيسات هسته‌ای ايران، آمريکا از ضرورت ادامه فشارهای سياسی می‌گويد. مقامات بريتانيايی گفته‌اند در صورت حمله نظامی آمريکا به ايران در کنار ايالات متحده خواهند بود.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفيد روز چهارشنبه (۲ نوامبر/ ۱۱ آبان) در جلسه مطبوعاتی از اظهار نظر مستقيم درباره اقدام نظامی احتمالی اسرائيل عليه ايران خودداری کرد. او تنها گفت که کاخ سفيد همچنان به فعاليت ديپلماتيک در برابر برنامه اتمی ايران پای‌بند است.

سخنگوی کاخ سفيد تأکيد کرد که تحريم‌های بين‌المللی ايران را منزوی‌تر کرده و ايالات متحده سياست مقابله با جمهوری اسلامی را در حال حاضر بر ديپلماسی تمرکز داده است. کنگره ايالات متحده آخرين بار حدود يک سال پيش تحريم‌های يک جانبه را عليه ايران تشديد کرده است.

جی کارنی گفت: «ايران از طريق اعمال تحريم‌ها و ديگر تدابير منزوی شده است، به حدی که به نظرم رئيس جمهوری ايران به تازگی اعتراف کرد که اين تحريم‌ها به شدت به اقتصاد کشور آسيب زده است.»

در ادامه‌ی سياست فشار اقتصادی است که روز چهارشنبه کميته‌ی روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا پيش‌نويس دو طرح با مضمون منع معاملات نفت و گاز ايران و تحريم بانک مرکزی ايران را به تصويب رساند. به نظر کارشناسان به ويژه تحريم بانک مرکزی ايران ستون فقرات جمهوری اسلامی را فلج خواهد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گمانه‌زنی درباره حمله به تأسيسات اتمی

اظهارات سخنگوی کاخ سفيد را می‌توان به مرزبندی با اهداف احتمالی اسرائيل تعبير کرد. در روزهای گذشته رسانه‌های جمعی از احتمال حمله نظامی به تاسيسات هسته‌ای ايران گزارش داده‌اند.

چهارشنبه (دوم نوامبر) روزنامه "هاآرتص" در گزارشی خبر داد که بنيامين نتانياهو، نخست وزير، و ايهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، می‌کوشند موافقت همه اعضای کابينه اين کشور را برای حملۀ يک‌جانبه به تاسيسات اتمی ايران کسب کنند.

به موازات اين خبر رسانه‌های اسرائيل گزارش دادند که ارتش اين کشور يک موشک بالستيک را آزمايش کرده است که می‌تواند همراه با حمل کلاهک هسته‌ای، خاک ايران را هدف قرار دهد. در واکنش به اين قدرت‌نمايی بود که مقامات نيروهای مسلح جمهوری اسلامی گفتند که هر حمله نظامی اسرائيل را با قدرت پاسخ خواهند داد.

"حمله قبل از اتلاف فرصت"

روزنامه بريتانيايی "گاردين" روز چهارشنبه در گزارشی افشاگرانه از برنامه‌ريزی بريتانيا برای حمله احتمالی به تاسيسات اتمی ايران خبر داد. به نوشته‌ی اين روزنامه وزارت دفاع بريتانيا احتمال می‌دهد که آمريکا به طرح‌هايش برای حمله به تاسيسات اتمی ايران سرعت ببخشد.

به نوشته‌ی مفسر روزنامه "گاردين" احتمال دارد که آمريکا ظرف يک سال آينده تاسيسات هسته‌ای ايران را از هوا و دريا مورد حمله قرار دهد. به نظر اين روزنامه، مقامات آمريکا از جانب دولت اسرائيل زير فشار هستند که تا دير نشده و ايران به اسلحه هسته‌ای دست نيافته، به اقدامی قاطع عليه جمهوری اسلامی دست بزنند و برنامه هسته‌ای آن را از کار بيندازند. به نظر کارشناسان غربی، فرصت برای درهم کوبيدن برنامه هسته‌ای ايران هر روز تنگ‌تر می‌شود.

به نوشته گاردين، دولت بريتانيا مايل است در صورت حمله به تأسيسات اتمی ايران در کنار ايالات متحده باشد. به نظر مقامات دولتی بريتانيا، با اين که آمريکا می‌تواند به تنهايی عليه ايران اقدام کند، اما بريتانيا خود را برای کمک در اين حمله آماده می‌کند. بنا به گزارش "گاردين" هم‌اکنون در ميان جناح‌های دولت ائتلافی ديويد کامرون، نخست وزير، نظرات متفاوتی در اين رابطه وجود دارد.

به گزارش "گاردين" با وجود فشارهای همه جانبه، حکومت اسلامی ايران در مقابل فشارهای تحريمی به خوبی مقاومت کرده و حتی در ماه‌های اخير رويکرد تهاجمی در پيش گرفته است. در اين راستا، به نظر مفسر "گاردين"، ايران با شدتی بيشتر به غنی‌سازی اورانيوم ادامه می‌دهد و در منطقه نيز سياستی تعرض‌آميز در پيش گرفته است.

حفظ آمادگی برای حمله نظامی

به گزارش "گاردين"، مقامات بريتانيا عقيده دارند که در عين ادامه فشارهای بين‌المللی بر ايران، غرب بايد برای "تمام گزينه‌ها" آماده باشد. به گفته‌ی يک مقام بلندپايه که نامش ذکر نشده است «دولت بريتانيا معتقد به رويکردی دوگانه است که استراتژی اعمال فشار و ديپلماسی را با هم داشته باشد. ما خواهان راه‌حلی مبتنی بر مذاکره هستيم، اما تمامی گزينه‌ها بايد روی ميز باشند.»

به نوشته "گاردين"، در وزارت دفاع بريتانيا، تيم ويژه‌ای برای بررسی حمله به ايران تشکيل شده است. گفته می‌شود که حمله به ايران اقدامی عمدتا هوايی خواهد بود که نيروی دريايی هم با استفاده از موشک‌های "تام‌هاوک" با برد ۸۰۰ مايلی تا اندازه‌ای در آن شرکت خواهد داشت.

گاردين از قول منابع خود نوشته است که در حمله احتمالی به ايران برنامه‌ای برای عمليات زمينی در نظر گرفته نشده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016