پنجشنبه 19 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حذف سه رشته مجموعه جغرافيا در مقطع کارشناسی ارشد برای "بازنگری"، دانشجونيوز


آخرين گزارش ها از وضعيت دفترچه های کنکور مقطع کارشناسی ارشد حاکی از آن است که مقامات وزارت علوم اقدام به حذف ۳ رشته مجموعه جغرافيا با کد ۱۱۰۳ نموده و علت آن را «بازنگری با برنامه های جديد» معرفی نموده اند.

به گزارش دانشجونيوز، سعيد قديمی، مديرکل دفتر پشتيبانی و حمايت آموزش عالی از حذف موقت سه رشته مجموعه جغرافيا خبر داده و و با اشاره به بازنگری آنها گفته است که « ما در شهريورماه اعلام کرديم که رشته‌هايی که از دو دهه قبل بازنگری نشده‌اند در سال ۹۰ با برنامه‌های جديد ارائه می‌شوند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با توجه به منابع تخصصی و ويژه رشته جغرافيا در ايران، هنوز مشخص نيست منظور اين مقام وزارت علوم از بازنگری و تغيير چه بوده است.

مديرکل دفتر پشتيبانی و حمايت آموزش عالی با ادعای اينکه « ۳ رشته مجموعه جغرافيا حذف نشده‌اند» اضافه نموده که «برنامه های آن‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است و با سازمان سنجش نيز مکاتبه کرده‌ايم و اين رشته‌ها به صورت اصلاحيه در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۱ درج می‌شود.»

« بازنگری» در رشته های علوم انسانی چندی است که از سوی مقامات سياسی و دانشگاهی ايران مطرح شده و اين مسئولين با ابراز نارضايتی از از وضعيت اين حوزه به دليل آنچه که «غربی» بودن منابع آن دانسته اند، در صدد حذف و تغييرات اساسی آن بر آمده اند.

به نظر می رسد طرح بازنگری در منابع علوم انسانی که از پس از روی کار آمدن دولت احمدی نژاد قوت گرفت، در راستای اسلامی سازی دروس و دانشگاه ها باشند.

گفته می شود سال گذشته در کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۰ کد رشته ۱۱۰۳ شامل ۲ رشته سنجش از دور و سيستم اطلاعات جغرافيايی با ظرفيت پذيرش ۵۰ نفر در هر يک از کد رشته‌ها جذب شده‌اند.

اين دو کد رشته در دانشگاههای تبريز، تربيت مدرس، تهران، شهيدبهشتی، شهيد چمران اهواز، هرمزگان دوره‌های روزانه و شبانه در گرايش‌های منابع آب و خاک، منابع آب و خاک، مطالعات آب و خاک پذيرش دانشجو داشته است، اما با اين وجود در سال جاری با حذف نابهنگام از سوی وزارت علوم مواجه شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016