پنجشنبه 26 آبان 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاديه عرب برای سوريه ضرب الاجل سه روزه تعيين کرد، العربيه

دبی - العربيه.نت - وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحاديه عرب شامگاه چهارشنبه ۱۶-۱۱-۲۰۱۱ به دولت سوريه سه روز مهلت دادند تا طرح پيشنهادی اين اتحاديه را برای توقف خونريزی وسرکوب در اين کشور اجرا کند.

اعضای اتحاديه عرب باتعيين يک ضرب الاجل سه روزه از دولت بشار اسد خواستند سرکوب معترضان را متوقف کند و به ناظران اتحاديه عرب که برای حمايت از غيرنظاميان به اين کشورفرستاده می شوند اجازه ورود بدهد.

به گزارش العربيه پس از پايان نشست جلسه اتحاديه عرب در رباط پايتخت مراکش شيخ حمد بن جاسم نخست وزير قطر در يک کنفرانس خبری اعلام کرد وزرای خارجه کشورهای عربی نبيل العربی دبير کل اتحاديه عرب را برای امضا و تحويل پروتکل به دولت سوريه تعيين کردند .

دبير کل اتحاديه عرب که پس از نشست وزرای امور خارجه در کنفرانس خبری مشترک با حمد بن جاسم آل ثانی وزير امور خارجه قطر سخن می گفت، افزودهيات اوليه ناظران از ۳۰ تا ۵۰ نفر تشکيل خواهد شد و به مرور گروه های ديگری فرستاده خواهند شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نبيل العربی تاکيد کرد که دولت سوريه موظف است امنيت ناظران را تامين کند.

قرار است ۱۶ سازمان حقوق بشر در نظارت شرکت کنند و ناظران اتحاديه عرب در ۱۶ منطقه بحرانی که مخالفان آنها را مشخص کرده حضوريابند تا گزارش های خود را مستقيم به اتحاديه عرب ارسال کنند.

همچنين مقرر گرديد که اتحاديه عرب برای بررسی اوضاع از نزديک سازمانهای حقوقی را به همراه کميته ای از مخالفان به ديگر مناطق سوريه ارسال کند.

دولت سوريه فقط سه روز مهلت دارد تا اين طرح را به صورت قانونی وعملی به اجرا در آورد.

وزرای خارجه همچنين به سوريه هشدار دادند در صورت عدم امضای طرح پيشنهادی اتحاديه عرب با مجازات تحريم اقتصادی روبرو خواهد شد.

شيخ حمد بن جاسم در پاسخ به پرسش خبرنگاران که اگر دولت سوريه به طرح اتحاديه عرب پاسخ ندهد شما چه اقدامی را عليه سوريه در نظر داريد گفت " اگر سوريه در اين زمينه همکاری نکند با تحريم های شديدی روبرو خواهد شد.

در اين کنفرانس خبری از وزير امور خارجه قطر پرسيده شد که آيا پيشنهاد نشست رباط آخرين گام برای پايان ديپلماتيک بحران سوريه است؟ او در پاسخ گفت: نمی خواهم بگويم آخرين گام برای اين که نمی خواهم سخنان همچون هشدار به نظر آيد.

اما معتقدم ما به آخر راه در اين روش رسيدم و اميداريم که برادارنمان در سوريه با ما همکاری کنند.

وزير خارجه قطر در پايان با ابراز تآسف از افزايش تعداد کشته شدگان طی سه روز گذشته گفت" از خداوند آرزو می کنيم که برادران سوری به ما کمک کنند تا به اين تراژدی تلخ کشتار پايان دهيم".

از سوی ديگر روز چهارشنبه پس از حمله گروهی از هواداران بشار اسد به سفارتخانه های مراکش و امارات متحده عربی، مراکش سفيرش را از سوريه فراخواند.

برای انزوای بيشتر حکومت سوريه فرانسه نيز اعلام کرد که سفير خود را از اين کشور فراخوانده است.

آلن ژوپه وزير خارجه فرانسه که در پارلمان اين کشورسخنرانی می کرد گفت: خشونت های رژيم سوريه عليه معترضان باعث شد من دفاتر کنسولی و همچنين موسسه های فرهنگی را ببندم و سفيرمان را به فرانسه فرابخوانم.

سازمان های حقوق بشر و مخالفان سوری می گويند از زمان آغاز اعتراضات مردم سوريه به حکومت بشار اسد از ماه مارس گذشته، تاکنون دست کم ۴۰۰۰ نفر کشته شده‌اند.

مقامات رژيم اسد همواره شبه نظاميان مسلح و تندرو های اسلامگرا را عامل خشونت های اخير در اين کشور معرفی کرده اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016