یکشنبه 6 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش ايسنا از تصويب طرح کاهش روابط با انگليس در مجلس

روابط سياسی با انگليس، ظرف دو هفته به سطح کاردار تنزل پيدا می‌کند سرويس: مجلس

نمايندگان مجلس در جلسه علنی امروز (يکشنبه)، با تصويب طرح کاهش روابط با انگليس، وزارت امور خارجه را موظف کردند تا علاوه بر به حداقل رساندن روابط اقتصادی و بازرگانی با اين کشور، ظرف دو هفته روابط سياسی ايران را با دولت انگليس به سطح کاردار تنزل دهند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، مشروح مذاکرات امروز مجلس در اين رابطه در ذيل می آيد:


کليات طرح کاهش روابط با انگليس با رای قاطع نمايندگان تصويب شد

کليات طرح کاهش روابط با انگليس با رای اکثريت قاطع نمايندگان در جلسه علنی امروز مجلس تصويب شد.

به گزارش ايسنا، در بررسی کليات طرح کاهش روابط با انگليس، ۱۷۹ نماينده به آن رای مثبت و چهار نماينده به آن رای منفی دادند.

پس از تصويب کليات اين طرح که يازده رای ممتنع داشت، نمايندگان فرياد مرگ بر انگليس سر دادند.

بروجردی به عنوان طراح اين طرح، احمدی بيغش و نورالله حيدری به عنوان مخالفين و سبحانی‌نيا و زهره الهيان به عنوان موافقين کليات سخن گفتند.

مخالفين طرح معتقد بودند بايد به صورت شديدتری با دولت انگليس برخورد شود.

بر اساس اين طرح، وزارت خارجه موظف به کاهش روابط سياسی با دولت انگليس در سطح کاردار است.

با تصويب طرح کاهش روابط با انگليس؛
روابط سياسی با انگليس، ظرف دو هفته به سطح کاردار تنزل پيدا می‌کند


طبق ماده واحده طرح کاهش روابط با انگليس، وزارت امور خارجه موظف است در چارچوب حفظ منافع ملی و دفاع از حقوق ملت بزرگ ايران ظرف دو هفته روابط سياسی را با دولت انگليس به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و بازرگانی را نيز به حداقل ممکن برساند.

همچنين طبق تبصره يک اين طرح، در صورت تغيير سياست‌های خصمانه کشور انگليس، وزارت امور خارجه می‌تواند سطح روابط را ارتقا دهد. در تبصره دوم طرح کاهش روابط با انگليس نيز وزارت خارجه موظف شده است در مورد ساير کشورهايی که رفتار مشابه انگليس داشته باشند گزارشی جهت اخذ تصميم مناسب به مجلس شورای اسلامی تقديم کند.


بروجردی: طرح کاهش روابط با انگليس طی دوهفته بايد اجرا شود

طراح طرح کاهش روابط با انگليس گفت: طبق اين طرح در مورد کشورهايی که رفتار مشابه اعمال می‌کنند حق مجلس است که از وزارت خارجه گزارش دريافت کند و بر اساس آن تصميم متناسب با آن رفتار را اتخاذ نمايد.

رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، به عنوان طراح طرح کاهش روابط با انگليس اظهار داشت: در شرايط معمولی با همه کشورها در حد سفير رابطه داريم منتهی طبيعی است نتوانيم استمرار چنين رابطه‌ای را با کشوری که با ما خصمانه رفتار می‌کند تحمل کنيم.

به گزارش ايسنا، علاالدين بروجردی اظهار داشت: انگليس قبل و پس از انقلاب اسلامی کارنامه‌ سياهی در روابط با ايران دارد که اين امر ضرورت اين طرح دو فوريتی را اثبات کرد.

وی به نقش مخرب انگليس در فتنه ۸۸ اشاره کرد و گفت: آنها با بسيج امکانات در سفارت خود در تهران و با کمک راديو و تلويزيون بی‌بی‌سی، نقش بسيار مخربی را ايفا کردند که اين امور لازمه‌ی تقليل روابط رسمی سياسی را الزام‌آور می‌کند.

وی با بيان اينکه در همه عرصه‌ها خط مقدم دشمنان، مقابله با منافع ملی جمهوری اسلامی ايران است،‌ گفت: طبق اين طرح، وزارت خارجه موظف است ظرف دو هفته سطح روابط را به سطح کاردار تنزل دهد، البته در صورت تغيير سياست‌های خصمانه انگليس، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ايران می‌تواند رابطه خود را ارتقا دهد.

بروجردی با اشاره به تحريم بانک مرکزی توسط برخی کشورها از جمله انگليس گفت: به عنوان مثال اگر انگليس سياست خصمانه خود را در تحريم بانک مرکزی متوقف کرده و در آن بازنگری کند، وزارت خارجه اختيار دارد که در روابط خود با اين دولت بازنگری کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيشنهادات نمايندگان در بررسی طرح کاهش روابط با انگليس

در جريان بررسی طرح کاهش روابط با انگليس سه پيشنهاد برای تغيير ماده واحده و دو تبصره اين طرح ارائه شد که نمايندگان با اين پيشنهادات موافقت نکردند و بر اين اساس اين طرح بدون تغيير به تصويب مجلس رسيد.

به گزارش ايسنا، حسن کامران عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در پيشنهادی خواستار تغيير مدت کاهش روابط با انگليس و همچنين قطع رابطه اقتصادی و بازرگانی با اين کشور شد که نمايندگان با اين موضوع موافقت نکردند.

کامران در توضيح پيشنهادش اظهار کرد: با توجه به رفتار خصمانه انگليس با ايران در طول قبل و بعد از انقلاب، بايد روابط اقتصادی و بازرگانی با اين کشور قطع شود.

وی همچنين با اشاره به جوسازی‌های انگليس و نقض حقوق بشر در اين کشور، گفت: انگليس مجموعه‌ای از خباثت‌هاست که نمونه آن سندسازی برای باغ قلهک و قطع درخت در اين باغ است، از اين رو به نظر من بايد وزارت امور خارجه ظرف يک هفته روابط سياسی را با دولت انگليس به سطح کاردار تنزل دهد و روابط اقتصادی و بازرگانی را نيز قطع کند.

بر اساس اين گزارش، نمايندگان با ۴۹ رای موافق، ۶۴ رای مخالف و ۳۹ رای ممتنع از مجموعه ۲۰۱ نماينده حاضر در مجلس با اين پيشنهاد مخالفت کردند.

به گزارش ايسنا، در ادامه بررسی جزئيات طرح کاهش روابط با انگليس، حجت‌الاسلام حسن نوروزی در پيشنهاد ديگری خواستار حذف تبصره يک اين طرح شد که مطابق با اين تبصره در صورت تغيير سياست‌های خصمانه کشور انگليس، ‌وزارت امور خارجه می‌تواند سطح روابط را ارتقا دهد.

اين عضو فراکسيون انقلاب اسلامی در توضيح دليل ارائه اين پيشنهاد به پيشينه کارهای خبيثانه دولت انگليس در قبل و بعد از انقلاب بخصوص در دوران جنگ تحميلی و فتنه ۸۸ اشاره و اظهار کرد: دولت انگليس اخيرا به عنوان اولين کشور کينه خود را به انقلاب و خاورميانه اعلام کرده و تحريم‌های جديدی را عليه ايران اعمال کرده است.

وی با اين تفسير که نبايد از گرگ و پلنگ وحشی و درنده انتظار دوستی و محبت داشت، افزود: با توجه به اين‌که موضوع ما بحث استعمار پير و خبيث‌ترين دشمن ايران يعنی انگليس است، بايد صددرصد روابط با اين کشور قطع شود چون گرگ، گرگ است و انگليس همواره با ما دشمن است و هيچگاه در سياست‌هايش تغييری نخواهد داد.

يوسف‌نژاد عضو فراکسيون خط امام نيز در مخالفت با اين پيشنهاد ضمن تاييد اظهارات نوروزی گفت: در اين تبصره با اعتماد به دستگاه ديپلماسی بيان شده که در صورت تشخيص اين موضوع که سياست‌های خصمانه انگليس تغيير پيدا کند، تصميم‌گيری دوباره‌ای انجام دهد.

به گفته وی، در صورت حذف اين تبصره مجلس بايد با تغيير وضعيت و شرايط طرح يا لايحه‌ دوباره‌ای را مطرح کند.

حجت‌الاسلام حميد رسايی نيز در موافقت با اين پيشنهاد با تاکيد بر اين‌که انگليس در طول ۱۰۰ سال گذشته مردم آزادی‌خواه را به شهادت رسانده است، گفت: مجلس بايد با حذف اين تبصره قدم محکم‌تری بردارد، چون اين روباه پير مثل سگ می‌ماند که ما بايد دنبال سگ بدويم تا فرار کند.

به گفته وی، مجلس با حذف اين تبصره اين پيام را به ملت‌های منطقه می‌دهد که جمهوری اسلامی بيش از ۳۰ سال عليه روباه پير و در راس آن اسرائيل و آمريکا قيام کرده و پشتيبان آنهاست.

سخنگوی فراکسيون انقلاب اسلامی با تاکيد بر اين‌که خوی انگليس هيچگاه تغيير پيدا نمی‌کند و نبايد روزنه‌ای برای بازگشت به رابطه با انگليس وجود داشته باشد، گفت: حتی در صورت فرض اين موضوع که خوی انگليس تغيير می‌کند مجلس بايد ابتدا سيلی محکمی به گوش انگليس بزند که اگر قرار شد، روزی روباه پير را ببخشيم اين کار از سوی نمايندگان مردم و با تصويب مجلس انجام شود.

رسايی با اشاره به برگزاری تجمعی از سوی دانشجويان در برابر سفارتخانه انگليس در اعتراض به سياست‌های خصمانه اين کشور در سه‌شنبه هفته جاری گفت: با وجودی که جمهوری اسلامی همواره مراعات انگليس را کرده است، اما آنها همواره به دنبال توطئه عليه ما بوده‌اند، از اين رو مطمئنا با حذف اين مصوبه سيلی محکم‌تری به گوش انگليس زده خواهد شد.

پس از سخنان پيشنهاد دهنده، مخالف و موافق اين پيشنهاد، قشقاوی به عنوان نماينده وزارت امور خارجه ضمن مخالفت با حذف اين تبصره گفت: در اين موضوع که انگليس سياست های خصمانه‌ای را عليه ما در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کند، هيچ اختلاف نظری بين دولت و مجلس وجود ندارد؛ اما بالاخره حتی اگر انگليس را فرعون زمان بدانيم طبق قرآن ممکن است يک روز تغيير کند که نبايد به اين موضوع پاسخ منفی داد.

بر اساس اين گزارش، نمايندگان با ۴۸ رای موافق، ۶۳ رای مخالف، ۳۵ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماينده حاضر با حذف اين تبصره مخالفت کردند.

به گزارش ايسنا، در ادامه بررسی جزئيات طرح کاهش روابط با انگليس، بهمن محمدياری نماينده توالش در پيشنهادی خواستار حذف تبصره ۲ اين طرح شد که مطابق با اين تبصره، وزارت امور خارجه موظف است، در مورد ساير کشورهايی که رفتار مشابه انگليس داشته باشند گزارشی جهت اخذ تصميم مناسب به مجلس تقديم کند.

وی در توضيح دليل اين پيشنهاد با تاکيد بر اين‌که ماهيت رفتار انگليس با کشورهای ديگر متفاوت است، گفت: تصويب تبصره ۲ اين طرح به معنای خط و نشان کشيدن برای کشورهای ديگر است که اين رفتار در شان جمهوری اسلامی نيست.

به گفته محمدياری، مطمئنا در صورت انجام رفتارهای خبيثانه از سوی کشورهای ديگر همچون انگليس، مجلس می‌تواند به تصميم‌گيری بپردازد.

در ادامه حجت‌الاسلام عليرضا سليمی نماينده محلات در مخالفت با اين پيشنهاد با تاکيد بر اين‌که ماهيت برخی دولت‌های اروپايی به وضوح در فتنه ۸۸ به دليل دخالت در امور داخلی کشورمان ديده شد، گفت: بر اين اساس بايد با هر کشوری که رفتار خصمانه با ما داشته باشد، همچون دولت انگليس برخورد شود.

بر اساس اين گزارش، حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماينده رباط‌کريم در موافقت با اين پيشنهاد حذف گفت: با حذف اين تبصره به جهانيان و مسلمانان اين موضوع را اعلام می‌کنيم که انگلستان اولين و آخرين دشمن و طراح اصلی تمام فتنه‌های جهان است و امروز دشمن اصلی انگليس است.

وی در عين حال با اشاره به دشمنی‌های انگليس در طول سه قرن گذشته گفت: نبايد همچون جريان اصلاح‌طلبی دنبال آيات نرم در قرآن رفت و بگوييم اسلام تنها دين گفت‌وگوی تمدن‌ها و آرامش است، بايد در مقابل طبق آيات صريح قرآن با اينگونه رفتارها بجنگيم.

همچنين قشقاوی به نمايندگی از وزارت امور خارجه ضمن موافقت با حذف اين تبصره گفت: برای به وجود نيامدن احساس تزلزل در تمامی روابط بر روی وظايف ذاتی‌مان تمرکز کنيم و بحث انگليس را به بقيه کشورها تعميم ندهيم.

سرانجام اين پيشنهاد نيز با ۵۳ رای موافق، ۴۹ رای مخالف، ۳۵ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماينده حاضر در مجلس به تصويب نرسيد و اين طرح بدون تغيير در مجلس مصوب شد.


موافقان تصويب طرح کاهش روابط با انگليس:
تصويب اين طرح مطالبه افکار عمومی است

حجت‌الاسلام حسين سبحانی‌نيا و زهره الهيان از اعضای کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس دو نماينده‌ای بودند که حين بررسی کليات طرح کاهش روابط با انگليس در موافقت با کليات طرح سخن گفتند.

سبحانی‌نيا اظهار داشت: نقش‌آفرينی دولت انگليس عليه جمهوری اسلامی ايران و همراهی تنگاتنگ آن با دولت آمريکا در تحريم‌های اقتصادی و فضاسازی‌های سياسی عليه نظام ما به ويژه در سالهای اخير بر هيچ کس پوشيده نيست.

اين عضو کميسيون امنيت ملی مجلس افزود: حمايت‌های مالی و سياسی انگليس از منافقان و گروه‌های تروريستی و استفاده از آنها عليه جمهوری اسلامی ايران جزء سياست‌های خصمانه انگليس عليه ايران به شمار می‌رود.

وی با بيان اينکه اسناد حمايت‌های انگليس از گروه‌های ضدانقلاب که از بيرون حمايت می‌شوند در دستگاه‌های امنيتی و اطلاعاتی ما موجود است، به موضوع به آتش کشيدن باغ قلهک اشاره و خاطر نشان کرد: اين اقدامات ملت ما را تحريک می‌کند و آنها به دنبال تست کردن حساسيت‌ها و فضاسازی بيشتر در کشور هستند، سياست آنها، تغيير نظام جمهوری اسلامی ايران است.

وی با اشاره به سياست‌های خصمانه انگليس پيش و پس از انقلاب و نيز در دوران دفاع مقدس گفت: مجلس نه از امروز که از چندين ماه پيش منتظر چنين طرحی بود که بتواند حداقل پاسخی به اين اقدامات خصمانه بدهد.

به گفته وی، نقش دولت انگليس در فتنه ۸۸ بر هيچ کس پوشيده نيست؛ حضور مستقيم سفارت انگليس در شورش‌های خيابانی و تشويق و حمايت ضدانقلاب از فعاليت‌های روشن آنها بود که باعث شد همان موقع برخی عناصر دستگير شوند.

وی بر مبنای اين سخنان خواهان رای مثبت به اين طرح شد.

زهره الهيان نيز به عنوان موافق ديگر اين طرح اظهار داشت: قطعا حذف روابط با انگليس به لحاظ اقتصادی به نفع ماست و به دليل تحريم‌هايی که وجود دارد بهتر است که ما اين پيام را بدهيم که قطع اين رابطه بهتر از وجود آن برای ماست.

اين عضو کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس، تصويب طرح کاهش رابطه با انگليس را مطالبه افکار عمومی دانست و سابقه دشمنی‌های اين کشور با ايران را مربوط به ۲۰۰ سال قبل عنوان کرد.

به گفته وی، اوج خصومت‌های انگليس عليه ايران بعد از انقلاب اسلامی و در جريان انتخابات ۸۸ بود که دولت انگليس با طراحی يک فتنه عليه نظام مقدس جمهوری اسلامی براندازی را در قالب انقلاب مخملی در دستور کار قرار داد.

وی با بيان اينکه عناصر فتنه به سفارت انگليس تردد داشتند گفت: اين سفارت بسان اتاق جنگ در آن ايام ۲۴ ساعته فعاليت می‌کرد و عناصر اين سفارت جهت اغتشاش در خيابان‌ها حضور ميدانی داشتند.

وی افزود: بی‌بی‌سی به عنوان بنگاه سخن‌پراکنی و دروغ‌پراکنی جنگ روانی عليه نظام را شروع کرد و افکار عمومی را مشوش نمود.

اين عضو کميسيون امنيت ملی، با بيان اينکه در پروژه‌های نفتی سرويس اطلاعاتی انگليس کارشکنی دارد، گفت: انگليس با نفوذی که ايجاد کرده تلاش می‌کند پروژه‌های ما به نتيجه نرسد، در بحث کالا و تجهيزات نفتی اتحاديه اروپا با محوريت انگليس تحريم عليه ايران را اعمال می‌کند.

وی تصويب طرح کاهش روابط با انگليس را به معنای صدور پيامی برای جهان دانست مبنی بر اينکه قطع اين رابطه برای ما بهتر از وجود آن است.

الهيان افزود: در قطعنامه‌های حقوق بشری عليه ايران، انگليس از بانيان اصلی است اين در حالی است که اين کشور خود وضعيت حقوق بشری اسفناکی را دارد.

به گفته وی، رای قاطع نمايندگان به اين طرح پيام قاطعی برای کشورهايی که خوی استکباری دارند، خواهد داشت


مخالفان طرح کاهش روابط با انگليس:
با اين طرح نمی‌توان مشت محکمی به دهان انگليس کوبيد

محمود احمدی بيغش و روح‌الله حيدری مخالفان کليات طرح کاهش روابط با انگليس بودند که مخالفت خود را از آن

جهت ابراز داشتند که چنين طرحی می‌بايست با قاطعيت و شدت بيشتری مطرح و تصويب شود.

محمود احمدی بيغش اظهار داشت: اگر رسانه‌های بيگانه جلسه امروز را رصد می‌کنند، بدانند که در مجلس کسی نيست که دلش با انگليسی‌ها باشد بلکه اعتقاد ما بر اين است که اين طرح بايد بسيار قاطع‌تر و شديدتر عليه انگليس تصويب شود.

وی با اشاره به خيانت‌های دولتمردان انگليس طی ساليان متمادی گفت: پادشاهان قاجار هيچ اراده‌ای در برابر مکر انگليس نداشتند، همچنين آوردن خائنانی مثل پهلوی اول و دوم برای حفظ منافع انگليسی‌ها در ايران بود؛ نهضت مشروطه نيز توسط دولتمردان مکار انگليسی به انحراف کشيده شد.

وی با بيان اينکه انگليس پرونده‌ای سراسر خيانت و جنايت عليه ملت ايران دارد، گفت: سال پيش طرح کاهش سطح روابط با اين کشور در کميسيون امنيت ملی مطرح شد اما آن طرح به دليل اعتقاد نمايندگان مبنی بر اينکه بايد با انگليسی‌ها قطع ارتباط کنيم، به ثمر نرسيد.

به گفته وی، اگر انگليس در ايران يک جای پا داشته باشد همان قدر خيانت می‌کند که يک کاردار داشته باشد.

عضو کميسيون امنيت ملی مجلس افزود: بايد سفارت انگليس را تا زمانی که مثل آمريکايی‌ها به دريوزگی بيفتند قفل بزنيم.

به گفته وی،‌اين طرح يک طرح کوچکی است و بايد با شدت بيشتری با خائنان انگليسی برخورد کنيم.

نورالله حيدری نيز به عنوان مخالف دوم کليات طرح کاهش روابط با انگليس، با بيان اينکه در مجلس ولايت‌مدار هشتم هيچ کس موافق رابطه با انگليس پليد نيست، گفت: مشت محکمی که ما می‌خواهيم به دهان انگليس بزنيم با چنين طرحی، محکم نخواهد بود.

نماينده اردل و فارسان افزود: طرحی که سال گذشته مجلس فعالانه و مقتدرانه ارائه کرد و مراحلی را نيز طی نمود به دلايل نامعلومی به فراموشی سپرده شد، اين در حالی است که طرح کنونی حتی مقاصد طراحان را نيز جامه عمل نمی‌پوشاند.

به گفته وی،‌ اين نحوه ورود که بعد از هر حرکت خصمانه دولت انگليس واکنش نشان دهيم از وضع انفعال تلقی می‌شود و اين علامت را می‌دهد که نظر ما تابع نظرات آنهاست، يعنی اگر آنها رابطه بخواهند ما نيز خواهان رابطه هستيم و اگر آنها نخواهند ما هم نمی‌خواهيم.

وی با اشاره به تبصره‌ای از اين طرح مبنی بر اينکه در صورت تغيير سياست‌های خصمانه انگليس، وزارت خارجه می‌تواند سطح روابط را ارتقا دهد، اين تبصره را يکی از نقاط ضعف طرح دانست و گفت: در اين طرح رگه‌هايی از اميدواری نسبت به اينکه دولت انگليس تغيير شيوه دهد و سطح روابط تغيير کند وجود دارد، اين در حالی است که اگر گرگ صفت خود را تغيير می‌دهد انگليس هم همين کار را خواهد کرد.

وی تاکيد کرد: ما خواهان قطع رابطه کامل با نظام پليد و صهيونيستی انگليس هستيم و مطمئنيم که قطع اين رابطه هيچ آسيبی به نظام مقتدر ما وارد نمی‌کند، بلکه به اين ترتيب ما دست توطئه‌گران را کوتاه می‌کنيم.


لاريجانی پس از تصويب طرح کاهش روابط با انگليس:
دولت انگليس بداند تصويب اين طرح، اول کار است


رييس مجلس شورای اسلامی گفت: پس از تصويب طرح کاهش روابط با انگليس، دولت انگليس متوجه باشد مجلس با دقت رفتار آنها رصد می‌کند و تصويب اين طرح، اول کار است.

به گزارش ايسنا، علی لاريجانی پس از تصويب طرح کاهش روابط با انگليس در صحن علنی امروز يکشنبه مجلس، ضمن قدردانی از نمايندگان مجلس برای تصويب اين طرح گفت:‌ از اقدام سنجيده و انقلابی نمايندگان مجلس تشکر می‌کنم.

وی خطاب به دولت انگليس گفت: دولت انگليس متوجه باشد مجلس با دقت رفتار آنان را رصد می‌کند و اين اول کار است.

پس از اين اظهارات، لاريجانی از حضور آيت‌الله رضوانی عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه علنی امروز مجلس قدردانی کرد.

به گزارش ايسنا؛ اين طرح با ۱۷۱ رای موافق، ۳ رای مخالفت، ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماينده حاضر به تصويب رسيد که طبق گفته لاريجانی پس از رای‌گيری در مورد اين طرح، اين طرح با رای بالا بالغ بر رای مثبت ۸۷ درصد از نمايندگان تصويب شده است.

پس از اين رای‌گيری، نمايندگان يکصدا شعار مرگ بر انگليس سر دادند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016