جمعه 18 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پیام سیدمحمد خاتمی به مناسبت روز دانشجو: لطف مدعیان دوستی انقلاب و اسلام، کلامم را محدود و ممنوع کرده است، کلمه

سید محمد خاتمی در پیامی به مناسبت روز دانشجو گفته است: دیروز ۱۶ آذر بود و شاید این اولین شانزده آذری که غریبانه و مظلومانه گذشت درحالیکه ۱۶ آذر به راستی “نماد” جنبش عدالت‌خواه، استقلال‌طلب و استبداد ستیز و پیشرو دانشجویی است.

رییس جمهور پیشین کشورمان در پیام خود با بیان اینکه “برای این بنده کوچک خدا نیز افتخار بزرگی بود که چه در دوران مسئولیت رسمی و چه پس از آن با ۱۶ آذر و دانشجویان عزیز تجدید عهدی داشتیم و حتی با وجود محدودیت‌ها با پیامی و کلامی به واسطه این افتخار را از دست نمی‌دادم” تصریح کرده است: شاید امسال هم ناراحتی کوچکی که بهرحال سخن گفتن مرا دچار اختلال کرد بی تاثیر در ماجرا نبود. سخن و کلامی که مدتها است که لطف مدعیان دوستی انقلاب و اسلام انعکاس آن را محدود و در بعضی جاها ممنوع کرده است.

متن کامل یادداشت سید محمد خاتمی به نقل از سایت رسمی وی را به مناسبت ۱۶ آذر بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

دیروز ۱۶ آذر بود و شاید این اولین شانزده آذری که غریبانه و مظلومانه گذشت درحالیکه ۱۶ آذر به راستی “نماد” جنبش عدالت‌خواه، استقلال‌طلب و استبداد ستیز و پیشرو دانشجویی است.

نگوییم که عظمت و درخشندگی عاشورا، ۱۶ آذر را کم سو کرد که البته عاشورا واقعه دوران ساز تاریخ و مظهر سربلندی انسان، به خصوص انسان خداپرست و آزادی‌خواه و عدالت‌طلب و ستم سوز است و با هیچ واقعه‌ای قابل مقایسه نیست ولی ۱۶ آذر نه در برابر عاشورا که الهام گرفته از آن و در واقع در امتداد آن بود و این روز بزرگ “۱۶ آذر” اگر هم مصادف با واقعه بزرگی بود، رسم بزرگداشت آن چند روز زودتر یا دیرتر فرو‌گذاشته نمی‌شد.

برای این بنده کوچک خدا نیز افتخار بزرگی بود که چه در دوران مسئولیت رسمی و چه پس از آن با ۱۶ آذر و دانشجویان عزیز تجدید عهدی داشتیم و حتی با وجود محدودیت‌ها با پیامی و کلامی به واسطه این افتخار را از دست نمی‌دادم و شاید امسال هم ناراحتی کوچکی که بهرحال سخن گفتن مرا دچار اختلال کرد بی تاثیر در ماجرا نبود. سخن و کلامی که مدتها است که لطف مدعیان دوستی انقلاب و اسلام انعکاس آن را محدود و در بعضی جاها ممنوع کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ولی ۱۶ آذر، با هیچ بهانه و توجیهی نباید مورد کم توجهی به خصوص از سوی دانشجویان عزیز قرار گیرد. دانشجویان و انجمن‌هایی که خود نیز چون ۱۶ آذر در غربت و عزلت به سر می‌برند و صدای گرمشان در هیاهوی ساختگی و دشنام‌ها و ناسزاها طنین اندکی دارد. دریغا و فسوسا که بسیاری از جوانان به خاطر همین وضعیت ناگوار دلزده اند و ای بسا رویگردان از نظامی شوند که برآمده از آرمان بلند ملت و انقلاب شکوهمند اسلامی بود و بر پایه خون پاک انبوهی از مردان و زنان و جوانان عزیز بنا شد و بنا بود هرکسی در آن احساس عزت و حرمت و کرامت کند و حقوق پایمال شده‌اش در تاریخ را باز پس گیرد و آیا این وضع به کام و مراد آنها نیست که نه نظام را می‌خواهند و نه اسلام را و نه ایران را؟

سید محمد خاتمی

۱۷ آذرماه


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016