سه شنبه 6 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس قوه قضائيه: متهمان فساد مالی تعليم ديده‌اند تا لب باز نکنند، ايلنا

- اين پرونده ضربه‌ای بود برای اعتبار نظام و اميدواريم نظام بسيج شود تا با اين فساد برخورد شده و حيثيت نظام حفظ شود
- اينکه عنوان ‌شود دستگاه قضا با تشکيل ستاد می‌خواهد صيانت يا نظارت در انتخابات را بر عهده بگيرد درست نيست


ايلنا: رئيس قوه قضائيه با بيان اينکه سرنخ‌های جديدی در پرونده فساد مالی اخير به دست آمده است، گفت: هرچند که متهمان اصلی اين پرونده تعليم ديده بودند تا لب باز نکنند ولی مستندات جديدی در اين پرونده به دست آمده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، آيت‌الله صادق آملی لاريجانی در جمع روسای کل دادگستری‌ها و دادستان‌های کشور با تاکيد بر وظايفی که دستگاه قضايی بر حسب قانون به انجام آن مکلف است، گفت: بحث انتخابات در کشور بحث حياتی است و کشور را در بخش‌های مختلف تحت تاثير قرار می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: انتخابات تجلی مشارکت مردم در سرنوشت سياسی، اجتماعی، فرهنگی و دينی خود، دخالت مردم در نظام حکومتی کشور و تجلی نشاط و حيات سياسی مردم است.

آملی لاريجانی تصريح کرد: کشوری که در آن انتخابات براساس موازين قانون با سلامت انجام می‌شود موجب نشاط عميق سياسی در کشور می‌شود و نشان دهنده زنده و پويا بودن کشور است.

وی با شاره به اينکه در کشور ما نشان داده شده که ميزان مشارکت مردم و اهتمام دستگاه‌های نظارتی به وظايف خود مانع از ورود افراد ناصالح و تشويق افراد صالح برای حضور در صحنه انتخابات خواهد شد، افزود: بايد برای برگزاری يک انتخابات پرشور و يک انتخابات قانونی تلاش کنيم.

رئيس قوه قضائيه تاکيد کرد: حضور حداکثری مردم در انتخابات پيامی برای ديگر کشور‌ها دارد و در بعد سياست خارجی برای ما بسيار سرنوشت ساز خواهد بود.

وی تصريح کرد: در طول ۳۲ سال گذشته ايران دارای دشمنان زيادی بوده و اکنون با توجه به اينکه انقلاب اسلامی در قلب ملت‌ها جا گرفته است و دفاعی که ايران از عدالت و ارزش‌های اسلامی می‌کند و مورد پسند آن‌ها نيست اين دشمنی‌ها بيشتر شده است.

آملی لاريجانی با اشاره به اينکه هر‌گاه بحث انتخابات در کشور مطرح می‌شود رسانه‌های غربی برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات و نااميد کردن مردم از قانونی برگزار شدن انتخابات تلاش می‌کنند، گفت: اين کشور‌ها همواره ناکام مانده‌اند و در انتخابات رياست جمهوری گذشته حضور گسترده مردم نشان دهنده حضور پر رنگ آن‌ها در انتخابات بوده است.

وی خاطر نشان کرد: مردم در ۳۲ سال گذشته، شور و شعور سياسی خود را به منحصه ظهور گذاشتند و برای اينکه پيامی برای کشورهای غربی داشته باشيم بايد برای برگزاری انتخابات سالم تلاش کنيم.

رئيس قوه قضائيه با اشاره به اينکه قانون اساسی وظايف دستگاه‌های نظارتی را تعيين کرده است، گفت: بر حسب قانون شورای نگهبان وظيفه نظارت، وزارت کشور وظيفه اجرا و قوه‌قضائيه وظيفه پيشگيری از وقوع جرايم را بر عهده دارد.

وی با اشاره به برخی تخلفات انتخاباتی در گذشته، گفت: در گذشته بعد از اجرای انتخابات به اين تخلفات رسيدگی می‌شد اما وظيفه دستگاه فضا اين است که در اسرع وقت نقش خود را ايفا کند و اگر دستگاه‌های نظام وظايف خود را ايفا کنند انتخابات سالمی خواهيم داشت.

آملی لاريجانی با اشاره به اينکه قوه قضائيه نبايد در اجرای انتخابات دخالتی داشته باشد، گفت: اينکه عنوان می‌کنند دستگاه قضا با تشکيل ستاد می‌خواهد صيانت يا نظارت در انتخابات را بر عهده داشته باشد درست نيست، بلکه دستگاه قضا در عين اينکه در وظايف وزارت کشور و شورای نگهبان دخالتی نخواهد داشت بر اساس قانون و تا جايی که قانون اجازه می‌دهد برای برگزاری صحيح انتخابات تلاش خواهد کرد.

وی با تاکيد بر اينکه يکی از شايع‌ترين تخلفات در انتخابات در اختيار گذاشتن امکانات دولتی به کانديدا‌ها است، گفت: از جهت نظارتی بررسی اين تخلفات بر عهده شورای نگهبان است اما اگر جرمی صورت بگيرد اين وظيفه دستگاه قضايی است که مجازات را تعيين کند.

وی با تاکيد بر اينکه محاکم قضايی موظف‌اند به جرايم انتخاباتی به صورت فوق العاده رسيدگی کنند، گفت: لازم است روسای کل دادگستری‌ها با تعيين شعب خاص پرونده را به آن جا ارجاع داده و قضات مجرب بی‌طرفانه بر اين پرونده‌ها نظارت کنند.

لاريجانی تاکيد کرد: بحث ستاد‌ها بايد جدی گرفته شود تا گزارشات هيات‌های اجرايی در اسرع وقت رسيدگی شود و نگذارند که رفتار نادرست کانديدا موجب شود تا انتخابات با سلامت برگزار نشود.

وی با تاکيد بر اينکه اگر دستگاه قضايی بخواهد در کنار دستگاه‌های ديگر به وظايف خود عمل کند بايد از هم اکنون به وظايف خود با بيطرفی عمل کنيد در توصيه به مسئولين قضايی استان‌ها، گفت: از کانديدای خاصی طرفداری نکنيد تا مردم به سالم برگزار شدن انتخابات اعتماد کنند.

لاريجانی در بخش ديگری از صحبت‌های خود با اشاره به پرونده فساد مالی اخير، گفت: اين پرونده ضربه‌ای بود برای اعتبار نظام و اميدواريم نظام بسيج شود تا با اين فساد برخورد شده و حيثيت نظام حفظ شود.

وی گفت: همه دلسوزان نظام از وقوع اين جرم ناراحت هستند. هر چند که متاسفانه تمام بار مسئوليت رسيدگی به اين پرونده بر دوش قوه قضائيه است ولی بايد بگويم که وسعت اين فساد وسيع است و دستگاه قضا بايد با مستندات کار کند و نمی‌توانيم با شعار نظر و رای دهيم.

آملی لاريجانی با بيان اينکه تا مدت‌ها متهمان آموزش ديده بودند تا لب باز نکنند، گفت: خيلی طول کشيد تا سرنخ‌هايی پيدا کنيم ولی دوستان از دادستانی کل کشور و دادستانی تهران توانستند مطالب و اسناد جديد به دست آورند و اوايل بسياری از مسئولين اين شرکت‌ها مورد رسيدگی قرار گرفت و عده‌ای دستگير و بازجويی شدند و اموال کشف شده در تهران رسيدگی می‌شود.

رئيس قوه قضائيه با بيان اينکه شنيده شده است در گوشه و کنار کشور متهمان اموال و دارايی‌هايی دارند که مورد شکايت قرار گرفته است، گفت:‌ از روسای دادگستری‌ها می‌خواهم پرونده‌ها را در استان‌ها متوقف کنند تا جهت رسيدگی در مرکز مخدوش نشود.

وی همچنين در مورد برخورد با قاچاقچيان مواد مخدر گفت: فرماندهی ناجا و ستاد مبارزه با مواد مخدر را دعوت کرده‌ايم تا در بحث پيشگيری و مقابله با جرايم مواد مخدر اقدامات اساسی‌تری انجام دهيم.

آملی لاريجانی تاکيد کرد: امروز هم با وزرای مرتبط با مواد مخدر جلساتی داريم و ا ز تمامی روسای دادگستری‌ها می‌خواهم تا عزم خود را جزم کنند تا اين آثار مخرب در جامعه مقابله و پيشگيری شود. متاسفانه وضعيت تبليغات به خصوص در بحث مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها خطر بزرگی برای جامعه دارد و بايد تلاش کنيم تا معتادان در مراکز درمانی بازپروری شده و به جامعه باز گردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016