پنجشنبه 8 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

توصيه انتخاباتی علی مطهری به اصلاح‌طلبان، تهران امروز

در شرايطی که کشور تحت فشار تحريم‌های اقتصادی کشورهای غربی است و آنها منتظر به هم ريختن اوضاع داخلی برای حمله احتمالی به کشور هستند، جای فداکاری است و نبايد به اختلافات داخلی دامن زده شود. در غير اين صورت اين پيام به دشمن داده می‌شود که نظام جمهوری اسلامی پايگاه اجتماعی خود را از دست داده است

گروه سياسی: علی مطهری، نماينده مردم تهران متعلق به جريان اصولگرايی است اما می‌گويد هيچ ابايی از تشويق اصلاح‌طلبان به حضور فعال در انتخابات ندارد و حتی حاضر است نام وی در ليست انتخاباتی اصلاح طلبان قرار گيرد. مطهری را به صراحت می‌شناسند، او نه تنها دولت و مسئولان دولتی را به باد انتقاد می‌گيرد بلکه برخی از نمايندگان مجلس و همکاران وی نيز از انتقادات وی در امان نيستند. او می‌گويد نمايندگان مجلس گاهی مشغول به کارهايی می‌شوند که جزو وظايفشان نيست. بخش دوم و پايانی گفت‌وگوی علی مطهری با تهران امروز را در ادامه می‌خوانيد.

به نظر می‌رسد پاشنه آشيل جريان‌های اصولگرا عدم برداشت واحد از اين اصول است، آيا اين مشکل قابل رفع است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اصولگرايی زمانی به سامان می‌رسد که از اصول و مبانی، برداشت واحد شود. در حالی که شهيد مطهری به عنوان يک اصولگرای راستين درباره «آزادی بيان» معتقد بود احزاب غيراسلامی آزادند و می‌توانند با تابلو و نماد خودشان حرف شان را بزنند، در نقطه مقابل برخی از گروه‌های اصولگرا به محدود کردن فضا قائلند. در بين اين گروه، گروه تندرويی وجود دارد که بنده در برخی حوزه‌ها افکار و عملکرد آنان را قبول ندارم. حساسيت اين جماعت در مسائل فرهنگی خوب است اما نگاه آنها به اصولی نظير «ولايت فقيه»، «آزادی بيان» و «نقش مردم» را درست نمی‌دانم.

آيا در انتخابات مجلس نهم شرکت می کنيد؟ نحوه حضورتان در اين انتخابات چگونه خواهد بود؟
بنده در صورت شرکت در انتخابات مجلس نهم همانند مجلس هشتم به صورت مستقل شرکت می‌کنم و اگر هر گروه يا جريان سياسی چه اصولگرا و چه اصلاح‌طلب دوست داشت نامم را در ليست خود قرار دهد، مانعی ندارد. در انتخابات قبل گفته بودم به جز حزب مشارکت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی، ساير گروه‌ها و جريان‌ها می‌توانند اسمم را در ليستشان قرار دهند. در اين دوره اين دو غيرقانونی شمرده شده‌اند.

اين نوع موضع گيری شما چه پيامی برای اصلاح طلبان دارد؟
اين‌ امر شايد موجب ترغيب جريان اصلاحات به شرکت در انتخابات شود و اصلا به صلاح اصلاح‌طلبان است که به صورت گسترده و پرشور شرکت کرده و مطالباتشان از نظام را با موضوع انتخابات مخلوط نکنند.اگر اين جريان درخواست افزايش آزادی بيان يا آزادی زندانيان سياسی را دارد به جای خود، ما نمی‌گوييم اين خواسته‌ها را پيگيری نکنند اما حضور در انتخابات را مشروط به آنها نکنند.

تاکيد شما به اصلاح طلبان چيست؟
اصلاح‌طلبان به صورت پرشور در انتخابات شرکت کنند و خواسته‌هايشان را از طرق قانونی و حتی از طريق مجلس نهم پيگيری کنند. اين جريان سعی کند کرسی‌های بيشتری را در مجلس در اختيار بگيرد و از اين طريق خواسته‌هايش را دنبال کند.

آيا شورای نگهبان به عنوان ناظر انتخابات مجلس نهم زمينه روانی لازم برای مشارکت همه سلايق سياسی را به وجود می آورد؟
اکنون ترکيب شورای نگهبان معتدل‌تر است و بعيد می‌دانم که رد صلاحيت گسترده کنند. حتی اگر اصلاح‌طلبان به طور گسترده رد صلاحيت شوند، در مقابل مردم پاسخ قانع‌کننده دارند و مورد ملامت قرار نمی‌گيرند که چرا شرکت نکرديد و به عبارت ديگر آنها با شرکت خود در انتخابات وفاداری خودرا به نظام و انقلاب اعلام می کنند. اصلاح‌طلبان اين کار را بايد به خاطر مصالح کشور و منافع ملی انجام دهند.

جريان های سياسی منتقد با علم رد صلاحيت احتمالی، چطور حضورشان در انتخابات را توجيه کنند؟
در شرايطی که کشور تحت فشار تحريم‌های اقتصادی کشورهای غربی است و آنها منتظر به هم ريختن اوضاع داخلی برای حمله احتمالی به کشور هستند، جای فداکاری است و نبايد به اختلافات داخلی دامن زده شود. در غير اين صورت اين پيام به دشمن داده می‌شود که نظام جمهوری اسلامی پايگاه اجتماعی خود را از دست داده است. در چنين اوضاعی شرکت کمرنگ يا شرکت نکردن اصلا درست نيست و در حد خيانت است.

برای مشارکت همه گرايش های سياسی در انتخابات مجلس نهم به چه بسترهايی نياز است؟
بايد فضا را باز کرد. سخت‌گيری‌های بی‌جا را کنار گذاشت تا مشارکت چشمگير مردم تحريم‌های اقتصادی و تهديدات نظامی دشمن را خنثی کند.

به عنوان بخشی از اصولگرايان ارتباط شما با اصلاح طلبان در چه سطحی است؟
با همه افراد و گروه‌های سياسی داخل مجلس از جمله اصلاح‌طلب‌ها ديدارها و گفت‌وگوهايی داشته‌ام. تشويق اصلاح‌طلبان به شرکت در انتخابات را در اين ديدارها مطرح کرده‌ام. علاوه بر آن در خارج از مجلس ملاقات‌هايی با افراد نزديک به حزب کارگزاران داشته‌ام و اين رايزنی‌ها برای تشويق آنها به شرکت در انتخابات ادامه خواهد يافت. هيچ ابايی از تشويق اصلاح‌طلبان به حضور فعال در انتخابات ندارم.

در ديدارهای‌ تان با اصلاح طلبان آيا احتمال تحريم انتخابات از سوی آنان می رود؟
با وجود همه نگرانی‌ها و دغدغه‌ها آن‌چه که مسلم است اين است که هيچ‌يک از گروه‌های اصلاح‌طلب تصميم به تحريم انتخابات ندارند.
بايد تاکيد کرد که اصلاح طلبانی که از رد صلاحيت می‌ترسند، اگر به طور فعال در انتخابات شرکت کنند و مردم را تشويق به حضور فعال کنند و بعد شورای نگهبان آنان را رد صلاحيت کند، اين کارشان بهتر از شرکت نکردن در انتخابات است. اين اقدام آنها عمل به وظيفه است که ما آمديم ولی سخت‌گيری شد و رد صلاحيت شديم.

به عنوان بخشی از بدنه نظام تقنينی کشور ارزيابی تان از کيفيت قانون گذاری در کشور چيست؟
روال قانونگذاری کشور روال بدی نيست. يک لايحه يا طرح، مراحل مختلف را طی می‌کند و از نظرات کارشناسان مختلف استفاده می‌شود. روی لايحه قبلا در کميسيون‌های مختلف دولت کار کارشناسی لازم انجام می‌گيرد و مجموعه‌ای جامع به مجلس ارسال می‌شود در مجلس نيز اگر به صورت عادی يا يک فوريتی مطرح شود، کميسيون تخصصی مجددا با حضور کارشناسانی از دولت، مرکز پژوهش‌ها و مشاوران کميسيون تخصصی لايحه را مورد بررسی و تصويب قرار داده و بعد به صحن علنی مجلس ارسال می‌شود. اگر مطلب مورد نظر در قالب طرح به مجلس ارائه شود نيز روال همين طور خواهد بود. منتها به عقيده بنده مشکل در نوع کار نمايندگان است. در دوره‌های اخير مجلس، سطح علمی نمايندگان ارتقا يافته است. اين موضوع در مجلس هشتم نمود بيشتری داشته است اما مشکل در اين است که نمايندگان مشغول کارهايی می‌شوند که جزو وظايفشان نيست.

با توجه به وظايف تقنينی و نظارتی نمايندگان مجلس نگرش مردم نسبت به وکلايشان چيست؟
مردم برداشت درستی از نمايندگی و وظايف نمايندگی ندارند و واقعا فکر می‌کنند نماينده بايد مشکلات روزمره آنان را حل کند. مخصوصا نمايندگان شهرهای کوچک و روستاها دائما درگير مشکلات معيشتی و اجتماعی موکلانشان هستند. طبيعا وقتی يک نماينده با اين اشتغال ذهنی وارد صحن مجلس می‌شود اصلا فرصت مطالعه و بررسی لوايح و طرح‌ها را نداشته و طبعا توان اظهارنظر و تصميم‌گيری نخواهد داشت. مشکل در اينجاست. البته نماينده خيلی مقصر نيست چون گرفتاری‌های زيادی دارد. نمايندگان به ويژه نمايندگان شهرستانی با مشکلات قضايی، معيشتی، وام، اشتغال، درمان و بيمارستان موکلان خود روبرو هستند به طوری که گاهی مجبورند نيمه‌های شب برای موکلانشان ماشين گرفته و مثلا فرزند آنان را به بيمارستان برای درمان انتقال دهند. طبيعی است که اين نماينده زمان لازم برای مطالعه طرح‌ها و لوايح را نخواهد داشت. بنابراين مجبور است در صحن به اظهارات مختلف گوش کند و با اعتماد به اين و آن رأی دهد.

اشتغالات ذهنی نمايندگان چطور قابل رفع است؟
اين مشکل بايد به گونه‌ای حل شود. طرح استانی شدن انتخابات طرح خوبی برای حل اين معضل بود ولی بنا به دلايلی به صحن نيامد. در قالب اين طرح، نمايندگان از بخشی‌نگری و منطقه‌ای نگری رها و با ديدی ملی و لااقل استانی انجام وظيفه می‌کردند و بخش زيادی از مشکلاتشان برطرف می‌شد. نمايندگان مشکل توان کارشناسی ندارند و در مجموع از سطح خوب تخصصی برخوردارند، فقط بايد فکری برای مشکل اشتغال ذهنی آنان کرد. در مجموع بايد گفت سير قانونگذاری در ايران سير خوبی است و با وجود شورای نگهبان و در موارد خاص با وجود مجمع تشخيص مصلحت نظام اين سير، سير کاملی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016