چهارشنبه 23 آذر 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: هيأت‌رييسه مقصر عدم قرائت گزارش حمله به کوی دانشگاه بود، شرق

شرق، اعظم ويسمه: فضای حاکم بر اطراف خيابان ۱۶ آذر تا سردر دانشگاه تهران در ميدان انقلاب تهران ديروز خبر از برگزاری مراسمی در داخل دانشگاه تهران داشت.

مراسم بزرگداشت «روز دانشجو» با تاخير يک‌هفته‌ای با تدابير ويژه روز گذشته در کمال آرامش در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد. مراسم از ساعت ۱۳:۳۰ آغاز و تا ساعت ۱۷ ادامه داشت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


حميدرضا جلايی‌پور، عضو هيات علمی دانشگاه تهران، محمود شامخی، همسر مرحوم هاله سحابی و از اعضای اسبق انجمن اسلامی دانشگاه تهران به همراه علی مطهری نماينده تهران سخنرانی کردند.

محسن جعفری‌مقدم، دبير تشکيلات انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران بيانيه اين تشکل را در اين مراسم قرائت کرد.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم پيام تصويری رييس‌جمهور سابق به مناسبت ۱۶ آذر خطاب به دانشجويان و همچنين اعضای انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران به همراه دو کليپ در خصوص جنبش دانشجويی و پيروزی انقلاب پخش شد.

در اين همايش که تحت عنوان «بيداد بيدادگر» به همت انجمن اسلامی دانشجويان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، محمود شامخی عضو انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دانشگاه شهيد بهشتی و همسر هاله سحابی اشاره‌ای به مرگ مهندس سحابی و همسر خود هاله سحابی داشت و تاکيد کرد: انتظار داشتيم هاله راه مهندس سحابی را ادامه دهد اما اين اتفاق نيفتاد و او نيز مدت کوتاهی پس از مهندس درگذشت. وی در ادامه با ايراد سخنانی به بررسی وضعيت ۱۶ آذر و وضعيت دانشجويان در آن زمان به عنوان نمادی از ظلم‌ستيزی پرداخت.

در اين مراسم اما علی مطهری، نماينده تهران درباره کميته حقيقت‌ياب مساله کوی دانشگاه گفت: بررسی اين مساله خيلی خوب از سوی مجلس آغاز شد و خيلی بد به اتمام رسيد.

به گزارش ايلنا، علی مطهری در همايش «بيداد بيدادگر» گفت: در زمان بروز مساله کوی دانشگاه برخی از نمايندگان و رييس مجلس به محل حادثه رفتند و ابعاد حادثه را از نزديک مورد بررسی قرار دادند و در جلسه بعدی مجلس قرار بر اين شد که کميته حقيقت‌ياب تشکيل شود تا گزارش حادثه در صحن علنی مجلس قرائت شود.

وی با اشاره به اينکه بعد از تصويب اين مساله فشار‌ها بر نمايندگان شروع شد، گفت: در زمان قرائت اولين گزارش که از سوی ابوترابی‌فرد، عضو هيات‌رييسه مجلس انجام می‌گرفت، برخی از نمايندگان که اقليت کمی را در مجلس شامل می‌شوند اما سياست خاصی را دنبال می‌کنند و خود را وابسته به نهادهای امنيتی جلوه می‌دهند، مانع قرائت گزارش شدند.

مطهری تاکيد کرد: در عدم قرائت گزارش هيات‌رييسه مجلس را مقصر می‌دانم. وی در ادامه افزود: اما شاهد اين بوديم که گزارش حادثه ۲۵ بهمن چند هفته بعد از اتفاق افتادن موضوع در صحن علنی قرائت شد که بنده نسبت به اين مساله اعتراض کردم که چرا بعد از گذشت ماه‌ها از حادثه کوی دانشگاه هيچ گزارشی در اين رابطه قرائت نشده، اما در اين فاصله کوتاه گزارش مربوط به حادثه ۲۵ بهمن تهيه و قرائت شده است.

دانشجوی ديگری از مطهری پرسيد آيا به نظر شما حصر خانگی و بدون محاکمه قانونی است که مطهری پاسخ داد: نه قانونی نيست و اين افراد بايد محاکمه شوند.

علی مطهری در پاسخ به سوالی درباره زندانی کردن دانشجويان و احضار آنها به سازمان سنجش گفت: از جزييات اين مساله اطلاعی ندارم اما نسبت به برخورد با مردم در حوادث سال ۸۸ و برخورد با دانشجويان معترض هستم.

وی همچنين تصريح کرد: درباره مرگ هاله سحابی از وزير اطلاعات سوال کرديم که به کميسيون آمده و توضيحاتی را ارايه بدهد و قرار بر اين شد که سی دی را به ما داده و ما آن را مشاهده و بعد اظهارنظر کنيم و در صحن علنی اعلام شود نبايد از اين‌گونه مسايل گذشت.

وی افزود: حرف اين بود که نمی‌خواستند وی از دنيا برود و آنچه اتفاق افتاده بی‌توجهی مامور بوده است و اگر مامور خطايی انجام داده بايد برای مردم توضيح داده شود و از مردم عذرخواهی شود. آنقدر نترسيد و قداست بيجا برای نظام ايجاد نکنيد، اگر بگوييم که اشتباه کرده‌ايم نظام آسيب نمی‌بيند.

حميدرضا جلايی‌پور، عضو هيات‌علمی دانشگاه تهران در اين نشست به سه سنت جنبش دانشجويی اشاره کرد و با بيان اينکه «دو الگوی دولت مقتدر و سياست مردم‌سالارانه يا اصلاحی از منظر جامعه‌شناسی از اهميت بيشتری برخوردار است» اظهار کرد: پشت اين دو الگو قدرت سياسی اجتماعی وجود دارد. وی با اشاره به اينکه «در فضای جامعه ما فرسايش سياسی از درون و فشار و تهديد از بيرون وجود دارد» افزود: فرسايش سياسی بسيار خطرناک است و وقتی دستگاه سياسی عمومی را بد به کار ببريم، فرسايش سياسی از درون ايجاد می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016