دوشنبه 19 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صادق زيبا کلام: اصولگرايان با دست پس می‌زنند و با پا پيش می‌کشند، ايلنا

- اصولگرايان نسبت به حضور اصلاح طلبان در انتخابات در يک موضع دوگانه هستند
- اصولگرايان اختلافات جدی دارند/حاميان دولت بيشتر از ۱۰۰ کرسی را به دست خواهد آورد و در رتبه بعدی ۸۰درصد از کرسی‌ها متعلق به گروه ۸+۷ خواهد بود.


ايلنا: يک استاد دانشگاه درباره مواضع متناقض اصولگرايان در مورد حضوراصلاح طلبان در انتخابات، گفت: اصولگرايان نسبت به اصلاح طلبان در يک موضع دوگانه هستند، از يک سو دلشان می‌خواهد برای اينکه انتخاباتی پرشور، جدی و با حضور همه طيف‌های سياسی کشور داشته باشند، جريان‌های سياسی منتقد نيز به انتخابات راه پيدا کنند و از سوی ديگر نگران اين هستند که اگر اصلاح طلبان وارد انتخابات شوند صلاحيت آن‌ها از سوی شورای نگهبان رد شود که اين مسئله جنبه بين المللی خوبی نخواهد داشت. به اين جهت که عنوان می‌شود جلوی حضور جريان‌های سياسی منتقد را برای انتخابات گرفته‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صادق زيبا کلام در گفت‌وگو ‌با خبرنگار ايلنا، افزود: اصولگرايان می‌دانند که اگر اصلاح طلب ‌ها در انتخابات نباشند انتخابات کم رونق و کم رنگی خواهيم داشت و رقابت بين کسانی خواهد بود که طيف حاکم هستند، به همين جهت با دست پس می‌زنند و با پا پيش می‌کشند.

اين فعال سياسی تصريح کرد: اصولگرايان تندرو تحليل می‌کنند که تاکتيک اطلاح طلبان اين است که با چراغ خاموش حرکت کنند، اما بايد عنوان کنم کسی که کوچکترين ‌شناختی را نسبت به اصلاح طلبان داشته باشد می‌داند که سلول‌ها و حتی کروموزم‌های اصلاح طلبان اين گونه رفتار نمی‌کنند که با کلک يا چراغ خاموش حرکت کنند.

وی تاکيد کرد: چشمتان را ببينديد و ببينيد آيا آقای خاتمی اين گونه است که شبانه و با چراغ خاموش حرکت کند؟

اين استاد دانشگاه افزود: مضاف بر اين هر قدر هم اصلاح طلبان بخواهند با چراغ خاموش حرکت کنند شورای نگهبان و وزارت کشور آن‌ها را می‌شناسد و رد صلاحيت خواهد کرد. اگر اصلاح طلبی اينقدر زرنگ باشد که در انتخابات شرکت کند و در بررسی‌ها شناخته نشده و رد صلاحيت نشود سوال اين جاست که کسی که اينقدر گمنام است چگونه مردم وی را به عنوان اصلاح طلب خواهند شناخت و مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت؟

وی با اشاره به اينکه در شهرستان‌های کوچک اشخاص به طيف‌ها رای نمی‌دهند بلکه توجه‌شان بيشتر به مسائل طايفگی، قومی و ملاحظات منطقه است، تصريح کرد: به اين ترتيب اصولگرايان نهايتا به اين سمت می‌روند که هزينه کم رنگ شدن مشارکت در شهرستان‌های بزرگ را به جان بخرند و اجازه ندهند اصلاح طلبان وارد رقابت انتخاباتی شوند.

اصولگرايان اختلافات جدی دارند و به سه جريان عمده تقسيم می‌شوند

زيبا کلام در باره آينده انتخاباتی اصولگرايان، با اشاره به اينکه اين طيف اختلافات جدی داشته و به سه جريان عمده تقسيم می‌شوند، گفت: طيف اول را رحيم مشائی – احمدی‌نژاد و در حقيقت جريان درون دولت شکل می‌دهد.

وی همچنين اصولگرايان سنتی منتسب به ۸+۷ را جريان ديگری در اصولگرايان دانست و خاطر نشان کرد: جريان ديگر جبهه پايداری و حاميان آيت الله مصباح هستند که در عرصه انتخاباتی با ديگر گروه‌های اصولگرا به رقابت خواهند پرداخت.

اين فعال سياسی با تاکيد بر اينکه ۹۰ درصد انتخابات بين خود جريانات درون حاکميت است افزود: بيشتر از ۱۰۰ کرسی را جريان اول بدست خواهد آورد و در رتبه بعدی تا ۸۰ درصد از کرسی‌ها متعلق به گروه ۸+۷ خواهد بود.

وی با اشاره به اينکه جريان تند روی ديگر که جبهه پايداری نام دارد در حقيقت طرفدار احمدی‌نژاد بوده و تنها مشکلش با احمدی‌نژاد حمايت وی از رحيم مشائی است گفت: اين جبهه به هيچ وجه انتقاد يا مشکلی با سياستهای اقتصادی، اجتماعی بين المللی و... دولت ندارد بلکه تنها عنوان می‌کنند که چرا رئيس جمهور رحيم مشائی را کنار نمی‌گذارد.

استاد علوم‌سياسی دانشگاه تهران با تاکيد بر اينکه جبهه پايداری کمترين کرسی را در مجلس آينده خواهد داشت گفت: ما بقی کرسی‌های مجلس در دست مستقلين و اقليت مجلس هشتم خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016