سه شنبه 9 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه کميته مرکزی راه کارگر پيرامون تحريم فعال "انتخابات" مجلس شورای اسلامی

بيانيه کميته مرکزی سازمان کارگران انقلابی ایران (راه کارگر)
پیرامون تحریم فعال "انتخابات" مجلس شورای اسلامی

سازمان ما به مثابه يک نيروی سوسياليست و دموکرات، مبارزه پيگير برای تحقق آزادی و دمکراسی را جزئی تفکيک ناپذير از مبارزات واهداف خود می داند. ما دفاع از آزادی انديشه، بيان و تشکل و وسيعترين آزاديهای فردی، سياسی و اجتماعی، ازجمله حق انتخاب شدن و انتخاب کردن را رسالت هميشگی خود می دانيم .
در راستای پيکار برای تحقق آزادی و برابری، ما از آنچنان دمکراسی دفاع می کنيم که تامين کننده اراده و مشارکت واقعی اکثريت مردم باشد. هم از اينروست که از حاکميت واقعی اکثريت استثمار شونده جامعه، يعنی کارگران و زحتکشان، دفاع می کنيم و معتقد نيستيم حتی ليبرالی ترين دمکراسيهای پارلمانی، می تواند اراده و مشارکت واقعی مردم را بازتاب دهد .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اين همه و به رغم نقد ريشه ای و طبقاتی ما بر دمکراسی ليبرالی و نيابتی، معتقديم هر جا شرايط لازم برای شرکت در يک انتخابات آزاد در جوامع سرمايه داری فراهم شود، يعنی آزادی احزاب و حق کانديداتوری و شرکت آنها در رقابتهای انتخاباتی مجالس و نهادهای محلی يا سراسری فراهم شود، بايد با تمام قوا از اين فرصت استفاده کرد. اولا برای بهره گيری از اين نهادهای انتخابی برای افشای سياستهای ضدکارگری و ضد مردمی بورژوازی، و ثانيا برای تحميل برخی رفرمها به نفع استثمار شوندگان و محرومان.
اما در کشور ما با آنکه سرمايه داری است، اثری از حتی دمکراسی نيم بند ليبرالی نيز نيست و انتخابات در آن معنايی ندارد. در ايران چه در دوره رژيم سلطنتی (بويژه پس از کودتای ۲۸ مرداد) و چه در سه دهه اخير تحت حاکميت "جمهوری" اسلامی، نه تنها نيروهای سوسياليست و يا دگرانديش از شرکت در انتخابات محروم بوده اند بلکه اين حق حتی از بسياری نيروهای مدافع نظام سرمايه داری نيز بطور سيستماتيک سلب شده است. در رژيم شاهی همه کانديداها از صافی دستگاه امنيتی مخوف ساواک می گذشتند و در رژيم اسلامی از صافی وزارت کشور و نهادهای امنيتی و نظارت استصوابی شورای نگهبان.
در ايران کنونی نه تنها چپها ، سکولارها ، فمينيستها ، دگرباشان و دگرانديشان از حق انتخاب شدن محرومند بلکه بسياری از حتی وفاداران " انقلاب اسلامی " و قانون اساسی آن نيز نمی توانند در صورت عدم تمکين از ولی فقيه حاکم و " ذوب شدن کامل در ولايت مطلقه " در رقابتهای انتخاباتی شرکت کنند و يا اگر هم همچون انتخابات خرداد ۸۸ شرکت کنند، لزوما رای آنها محاسبه و محترم شمرده شود. بنابراين تاريخ حيات رژيم اسلامی سرمايه داری در ايران، يا تاريخ سرکوب سيستماتيک حق طبيعی انتخاب شدن و انتخاب کردن بوده و يا تاريخ رای سازی و تقلب دائمی. حضور در اين بالماسکه انتخاباتی بی معناست و شرکت در آن يعنی گرم کردن تنور نمايش ضد دمکراتيک رژيم . بر خلاف تبليغات اپوزيسيون سبز و اصلاح طلب داخل و خارج ايران ، حقيقت مذکور تنها در پی کودتای انتخاباتی خرداد ۸۸ روشن نشده است بلکه اين مسئله در کل سه دهه گذشته مصداق داشته است. از ديدگاه اصلاح طلبان بيرون رانده شده از حاکميت ، انتخابات ۱۲ اسفند مجلس شورای اسلامی از اينرو ارزش شرکت کردن ندارد که آنها و فقط آنها حق ندارند همچون سه دهه گذشته در بازی انتخابات شرکت کنند. اين جماعت نه دغدغه دمکراسی دارد و نه از آزادی بی قيد وشرط انتخابات دفاع می کند. اگر جناح حاکم به رهبری خامنه ای راهی برای عرض اندام مجدد آنها فراهم می کرد بی هيچ مکثی حاضر بودند با قربانی کردن حق شهروندی اکثريت مردم و اپوزيسيون، بازهم در انتخابات ضد دمکراتيک نظام اسلامی شان شرکت کنند.
ما نه از موضع اصلاح طلبان داخل و خارج ايران، بلکه از موضع دفاع پيگير از آزادی و دمکراسی است که با تمام قوا انتخابات پيش رو را افشا و از عموم مردم دعوت می کنيم که به تحريم فعال ان بپردازند.
فعالين جنبشهای کارگری، زنان، مليتهای تحت ستم، روشنفکران، هنرمندان و ...!
در اشکال گوناگون و با بخرج دادن ابتکارات رنگارنگ در عرصه مقاومت، مبارزه و سازماندهی، ضمن افشای اين نمايش مضحک، بر مطالبات و اهداف سياسی، اقتصادی و اجتماعی خود پای فشاريم!
تداوم مبارزه برای سرنگونی استبداد مذهبی و طبقاتی حاکم از طريق انقلاب اجتماعی اکثريت ستمکش جامعه، به ويژه در فضای کنونی اهميت دوچندان پيدا می کند. کشور ما به واسطه سياستهای تشنج آميز دو نيروی ارتجاعی ( يعنی جمهوری اسلامی و امپرياليستها ) نه تنها بزرگترين بحران سياسی، اقتصادی و بين المللی خود را تجربه می کند بلکه حتی احتمال بروز جنگ، همچون کابوسی خواب ارام را از چشم توده های مردم ربوده است.
هم از اينروست که برای جلوگيری از احتمال جنگ ، مقابله با تحريمهای کمرشکن اقتصادی، مقابله با فقر و فاقه اکثريت زحمتکش، پايان دادن به استبدا د سياسی – مذهبی حاکم و نيز مقابله با سلطه جويی امريکا و ديگر امپرياليستها، راهی جز انقلاب اجتماعی در ايران وجود ندارد. تحريم فعال انتخابات نمايشی رژيم، بخشی از اين راهپيمايی عظيم برای دستيابی به آرمان بزرگ آزادی و برابری است.

سرنگون باد رژيم اسلامی سرمايه داری ايران
زنده باد آزادی ، زنده باد سوسياليسم

کميته مرکزی سازمان کارگران انقلابی ايران (راه کارگر)
فوريه ۲۰۱۲ – اسفند ۱۳۹۰

www.rahekeregar.com
www.rahekaregarnews.com
www.asj-iran.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016