جمعه 12 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سعيد مرتضوی مديرعامل تامين اجتماعی می‌شود؟! قانون

به نظر می‌رسد تامين اجتماعی به اين زودی‌ها قصد ديدن روی ثبات را ندارد؛ درحالی که از رفتن مديرعامل پيشين و آمدن سرپرست جديد ۲ ماه هم نمی‌گذرد؛ خبرها حاکی از آن است که مديرعامل اين سازمان بزرگ بيمه‌ای کسی غير از سيد مجيد موسويان خواهد بود. اين روزها نام‌هايی برای تصدی صندلی مديرعاملی اين سازمان بر سر زبان‌هاست که شانس برخی از آن‌ها بيشتر از سايرين است. در حالی که اعتراض‌ها به انتصاب مديران غيربيمه‌ای در اين سازمان از انتقادات هميشگی به تصميمات و نگاه دولت در خصوص تامين اجتماعی بوده است باز هم خبر می‌رسد مديران باسابقه تامين اجتماعی شانس چندانی برای مديرعاملی اين سازمان ندارند.

گمانه‌زنی‌ها درخصوص اينکه چه کسی مديرعامل تامين اجتماعی خواهد شد مدت‌هاست شروع شده و با انتقاداتی که موسويان در همايش انتخاب کارفرمای نمونه حامی کارگر از برخی سياست‌های دولت دهم در قبال تامين اجتماعی کرد، می‌توان گفت برای ماندن در اتاق مديرعاملی چندان انگيزه‌ای نداشته است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ميان نام‌ها مطرح‌شده چهره‌هايی چون علی سعيدلو، محمد علی‌آبادی و مهم‌تر و جالب‌تر از همه سعيد مرتضوی به چشم می‌خورد. گفته می‌شود بخت مرتضوی برای تصدی اين پست از ساير کانديداها بيشتر است و حتی عده‌ای مديرعاملی او را قطعی می‌دانند. هرچند بايد ديد اين تغيير مهم چه زمانی نهايی می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد سرپرستی موسويان در سال آينده ادامه داشته باشد.

سعيد مرتضوی متولد سال ۱۳۴۶ شهرستان تفت در استان يزد، معروف به قاضی مرتضوی، معاون دادستان کل کشور و رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. وی پيش‌تر قاضی دادگاه‌های يزد، دادگاه امنيتی تهران و دادگاه مطبوعات بوده است و در عرصه سياست و قضايی نام شناخته‌شده‌ای است، هرچند سابقه بيمه‌ای و يا مديريتی در تامين اجتماعی در کارنامه او به چشم نمی‌خورد.

موسويان که انتظار می‌رفت بتواند اعتراض‌های کارکنان تامين اجتماعی و شايد بيمه‌شدگان و مستمری‌بگيران را با قدرت پايان دهد خيلی زودتر از آنچه فکرش را می‌کرد نامش از ليست کانديداهای مديرعاملی خارج شد. او تجربه کافی برای شنيدن صدای معترضان را داشته و از حمايت وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم برخوردار است. اما گويا انتصاب مديرعامل جديد تابع تصميماتی فراتر از وزارتخانه تعاون و کار است. سيد مجيد موسويان ۵۴ساله که به جای قدرت الله حافظی در تاريخ ۲۹ دی۱۳۹۰به طبقه نهم ساختمان تامين اجتماعی پا گذاشته بود، عنوان مدير عاملی صندوق اجتماعی روستائيان و عشاير کشور را در کارنامه کنونی‌اش يدک می‌کشد.

حافظی خيلی زود‌تر از آنچه فکرش را می‌کرد جای خود را به سيد مجيد موسويان داد که دستکم از جنس مديران بيمه‌ای بود. موسويان در سالن اجتماعات دکتر غرضی بيمارستان تامين اجتماعی ميلاد تهران و در حضور شيخ الاسلام (وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعی) از بعضی از سياست‌های دولت دهم انتقاد کرد و گفت هر تعهدی که دولت برای سازمان تامين اجتماعی ايجاد می‌کند مانند دادن چک سفيد امضاء به دست مردم است و اين اعتراض موسويان که به نظر می‌رسيد صادقانه، خالصانه و البته دلسوزانه درد سازمان تامين اجتماعی را بيان می‌کند، می‌تواند دليل خوبی باشد برای آن‌ها که اين سوال را مطرح می‌کنند که چرا موسويان مديرعامل نشد.

موسويان، خوب يا بد، ويژگی‌های بسيار مثبتی با خود داشت. سعه صدر، متانت و شفاف بودن با افکار عمومی ويژگی‌هايی بود که می‌توانست در ادراه اين سازمان عرض و طويل به کمک او بيايد، اما گويا عمر سرپرستی او مجال بيشتری به او نخواهد داد.

اگر مرتضوی بر صندلی مديرعاملی اين سازمان بنشيند بايد ديد آيا او می‌تواند از پس مشکلات و بحران‌های فعلی اين سازمان برآيد يا تامين اجتماعی همچنان با سياست‌های ناپايدار دولت در قبال آن در پاسخگويی به مطالبات ۳۲ ميليون بيمه‌شده‌اش، ناتوان خواهد بود. مصارف و هزينه‌ها و مطالبه‌های پرداخت‌نشده به کارکنان و خيل مشکلات رنگارنگ تامين اجتماعی کارزار سختی را برای مديرعامل آينده اين سازمان به وجود آورده که گذشتن از آن برای مرد پرحاشيه‌ای چون سعيد مرتضوی هم چندان آسان نخواهد بود. مردی که حاشيه‌هايش و نداشتن سابقه مديريتی در تامين اجتماعی بيش از هر موضوع ديگری ممکن است در ابتدای راه برای او چالش‌ساز شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016