سه شنبه 16 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد توکلی: اميدوارم رأی خاتمی آغازی برای بازگشت و جبران گذشته باشد، مهر

نماينده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار داخلی انتخابات تاکيد کرد: يک حادثه ميمون رأی دادن آقای خاتمی رئيس جمهور سابق است که حاکی از پذيرش سلامت کلی انتخابات و تعيين کننده دانستن رأی مردم در سرنوشت خودشان در جمهوری اسلامی است و خدا کند اين کار درست آغازی برای بازگشت و جبران گذشته باشد که انسجام ملی را خواهد افزود.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد توکلی رئيس مرکز پژوهشهای مجلس طی يادداشتی به تحليل انتخابات مجلس نهم و آثار بين المللی و داخلی آن پرداخت.

توکلی در اين يادداشت با اشاره به نقش مشارکت مردم در انتخابات گفت: طی چندين ماه تمامی رسانه های بيگانه يا رسانه های همسوی با آنان، مروج تحريم انتخابات بودند. آنان از تمام روش ها ی پيچيده و حرفه ای القايی، هنر مندانه استفاده می کردند. در داخل نيز نيروهای سياسی عمدتا در تحليل وضعيت، لااقل خوشبين نبودند. بعد از حوادث فتنه انگيز انتخابات ۸۸ ، اين اولين انتخاباتی بود که در آن مردم برای شکل دهی مجلس بايد به ميدان می آمدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نماينده مردم تهران ادامه داد: در حالی که حوادثی منفی نزديک انتخابات رخ داده بود. از آشکار شدن سوء استفاده سه هزار ميلياردی، تا نوسانات مخرب بازار ارز و کاهش ارزش پول ملی، از تشديد تحريم های خارجی تا گرانی شديد کالاهای مصرفی عامه مردم، از تعارضات بين قوا تا تخريب های انتخاباتی عليه مجلس هشتم، همگی عناصر منفی بر ميزان مشارکت بود.

رئيس مرکز پژوهشهای مجلس خاطرنشان کرد: اگر نگوييم تنها فرد، لااقل بايد گفت برجسته ترين فردی که بر خلاف اين عوامل منفی محکم ايستاد و ندا در داد که مردم سيلی سختی به گونه دشمنان خويش خواهند زد، رهبر مردم شناس و بصير ما بود. ميزان مشارکت در انتخابات مجلس هفتم و هشتم به ترتيب ۵۱.۱۲ و ۵۵.۴ درصد بود، در انتخابات ۱۲ اسفند ۶۴.۸ درصد. مشارکت در تهران شگفتی بيشتری آفريد. در انتخابات مجلس هفتم و هشتم نرخ مشارکت حدود ۳۱ در صد بود، اين بار ۴۸ درصد. اين حماسه چيزی نبود جز نصرت الهی که به دست رهبری و مردم رقم خورد، الحمدالله رب العالمين.

توکلی با اشاره به آثار داخلی انتخابات تاکيد کرد: آثار داخلی اين نعمت بزرگ مثبت است. افزايش انسجام ملی، اميد آفرينی، تحکيم نظام سياسی، افزايش سرمايه اجتماعی و افزايش اقتدار و محبوبيت رهبری از آن جمله اند. يک حادثه ميمون نيز رأی دادن آقای خاتمی رئيس جمهور سابق است که حاکی از پذيرش سلامت کلی انتخابات و تعيين کننده دانستن رأی مردم در سرنوشت خودشان در جمهوری اسلامی است. خدا کند اين کار درست آغازی برای بازگشت و جبران گذشته باشد که انسجام ملی را خواهد افزود. در همين جا بايد از همه کسانی که در اجرا و نظارت و حفاظت و تأمين آرامش زحمت کشيده اند و نيز رسانه ها، به ويژه رسانه ملی تشکر کنم.

نماينده مردم تهران در مجلس تصريح کرد: آثار منطقه ای آن نيز بسيار حائز اهميت است. بخواهند يا نخواهند، سايه پربرکت انقلاب اسلامی مردم ايران بر سر نهضت بيداری اسلامی منطقه هست. اين حادثه اسلام خواهان و آزاديخواهان کشورهای منطقه را دلگرم و قدرت های مردمی طرفدار ايران اسلامی را قوی تر خواهد کرد و به همين نسبت ضعف را در دشمنان مردم مسلمان منطقه خواهد افزود.

توکلی در ادامه اين يادداشت با اشاره به پيام انتخابات به دشمنان می گويد: محيط بين المللی نيز از اين نعمت الهی متأثر می شود. پيام آن به دشمنان اين ملت اين است که تحريم و تهديد برخلاف آنکه تحليلگرانشان بعد از ۱۲ اسفند گفتند بی تأثير است، بی تأثير نيست بلکه تأثير عکس منافع و اغراض آنان دارد. يعنی تأثير منفی اين فشارها در زندگی مردم نه تنها کمر آنان را خم نمی کند، بلکه بر صبر و مقاومت آنان می افزايد. عبرت بگيريد و خود را مقابل مردم ايران قرار ندهيد. قدرت چانه زنی بيشتر در مذاکرات هسته ای و مناسبات خارجی از جمله نتايج اين نعمت است که بايد به درستی از آن بهره گرفته شود.

رئيس مرکز پژوهشهای مجلس با طرح اين سوال که پيام اين نعمت شگفت آفرين برای مسئولان چيست؟ اظهار داشت: ما مردم به وظيفه خود در دفاع از کيان انقلاب و نظام و پيروی از رهبری عمل کرديم، حالا نوبت شما مسئولان است که به وظيفه خود در برابر ما عمل کنيد. حقوق مردم و حکومت دو جانبه است،

توکلی در ادامه خطاب به مسئولان کشور گفت: ما حق شما را ادا کرديم، حال شما حق ما را ادا کنيد:

۱- دست از اختلاف برداريد و به جای آن بر تفاهمات بيفزاييد تا خدمتتان عمق و گستره بيشتری يابد، ملاک هم قانون است و اوامر رهبری نه سلايق شما.
۲- از قانون تخطی نکنيد و با قانون شکنی در هر سطحی مقابله کنيد.
۳- آزادی های ما مردم را به شکل غيرقانونی محدود نسازيد.
۴- در مجلس و دولت کارشناسانه و علمی تصميم بگيريد.
۵- با فساد خانمان برانداز مبارزه کنيد و هيچ خط قرمزی قائل نباشيد.
۶- عدالت را روح همه تصميمات و اقدامات خود قرار دهيد.
۷- تورم را که بر گرده ما فشار روزافزون می آورد مهار کنيد.
۹- توليد ملی را دريابيد و برای بيکاری جوانان ما چاره ای بسازيد.
۱۰- برای اعتلای اخلاق و فرهنگ جامعه فکری بکنيد و از خودتان آغاز کنيد
۱۱- در مناسبات خارجی از عزت مندی ما دفاع کنيد، ولی حکمت و تدبير را نيز فراموش نکنيد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016