دوشنبه 22 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سعيد مرتضوی به "معاونت در قتل" متهم شد، راديو زمانه

سعيد مرتضوی، دادستان پيشين تهران که از وی به عنوان "متهم اصلی" وقايع بازداشتگاه کهريزک نام برده می‌شود، تفهيم اتهام شد.

تارنمای تابناک که به منابع امنيتی نزديک است، روز يکشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۰ گزارش داد مرتضوی در زمينه‌های "معاونت در قتل"، "نقض حقوق شهروندی" و "هتک حيثيت ناجا" تفهيم اتهام شده است.

تابناک می‌گويد دادستان پيشين تهران به‌زودی محاکمه خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همين حال روزنامه تهران امروز در شماره دوشنبه ۲۲ اسفند نوشت عبدالحسين روح‌الامينی پدر يکی از کشته شدگان‌ کهريزک در گفت‌و‌گويی با اين روزنامه، خبر تفهيم اتهام سعيد مرتضوی را رد نکرده است.

مرتضوی، دادستان پيشين تهران در تير ۱۳۹۰ گفته بود از تمامی اتهام‌های حوادث کهريزک "تبرئه شده است". اما همان زمان غلام‌حسين محسنی اژه‌ای، دادستان کل کشور خبر تبرئه مرتضوی را رد کرد.

بازداشتگاه کهريزک پس از آن خبرساز شد که سه نفر از معترضان به نتيجه انتخابات بحث‌برانگيز رياست‌جمهوری سال ۱۳۸۸ ايران، در آن کشته شدند. امير جوادی‌فر، محسن روح‌الامينی و محمد کامرانی سه جوانی هستند که آن زمان در بازداشتگاه کهريزک بر اثر شکنجه کشته شدند.

"سعيد مرتضوی، دادستان پيشين تهران؛ حسن زارع‌ دهنوی مشهور به قاضی حداد، معاون وقت امنيت دادستان تهران و علی‌اکبر حيدری‌فر، قاضی شعبه اول دادياری دادگاه انقلاب" سه مقام قضايی هستند که شهريور ۱۳۸۹ در رابطه با پرونده کهريزک از کارشان تعليق شدند.

روح‌الامينی پيشتر هم گفته بود سعيد مرتضوی پس از دستور آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای تعطيل‌کردن بازداشت‌گاه کهريزک، اين بازداشت‌گاه را "به‌موقع تخليه نکرده است."

آيت‌الله خامنه‌ای پس از انتشار خبرهايی درباره "شکنجه" بازداشت‌شدگان در کهريزک، پنجم مرداد ١٣٨٨ دستور تعطيلی اين بازداشت‌گاه را صادر کرد.

مخالفان حکومت ايران از سعيد مرتضوی به عنوان "متهم اصلی" اين پرونده نام می‌برند.

سعيد مرتضوی پس از انتصاب آيت‌الله صادق لاريجانی به سمت رياست قوه قضاييه از دادستانی تهران کنار گذاشته شد. محمود احمدی نژاد، رئيس‌جمهور ايران پس از برکناری مرتضوی، او را به عنوان رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب کرد.

در همين حال در چند روز گذشته خبرهای تأييد نشده‌‌ای منتشر شده که نشان می‌دهد احمدی‌نژاد قصد دارد مرتضوی را به‌عنوان مديرعامل سازمان تأمين اجتماعی منصوب کند. سازمان تأمين احتماعی، بزرگ‌ترين سازمان بيمه‌گر در ايران است.

۱۵ نماينده مجلس ايران نيز به محمود احمدی‌نژاد در مورد انتصاب سعيد مرتضوی به سمت مديرعاملی سازمان تأمين اجتماعی تذکر داده‌اند. به گفته اين نمايندگان، مرتضوی "صلاحيت و دانش لازم"‌را برای مديرعامل سازمان تأمين اجتماعی ندارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016