دوشنبه 14 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صالحی: همبستگی با مخالفان نظام در زمينه برنامه اتمی

دويچه وله می نويسد، در حالی‌که تحريم‌های فزاينده بين‌المللی ايران را با چالش‌های جدی اقتصادی مواجه کرده، وزير خارجه جمهوری اسلامی خواستار انسجام ملی، حتی همبستگی با مخالفان نظام در خارج کشور در زمينه مناقشه اتمی شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


علی‌اکبر صالحی، وزير امورخارجه ايران در گفت‌وگويی با خبرگزاری رسمی ايران، ايرنا گفت که فشارهای غرب بر ايران ادامه داشته و در زمينه تحريم‌ها عقب‌نشينی از سوی کشورهای غربی مشاهده نمی‌شود.

پيشتر برخی از مقامات جمهوری اسلامی مدعی شده بودند که مستثنی کردن ۱۱ کشور از تحريم‌های آمريکا عليه ايران يک عقب‌نشينی است.

علاء‌الدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه (۲ فروردين ۱۳۹۱) در واکنش به بيانيه وزارت امور خارجه آمريکا در اين زمينه مدعی شده بود که اقدام آمريکا در معاف کردن موسسات مالی ۱۱ کشور جهان از تحريم‌های ايران يک "عقب‌نشينی آشکار" است.

مقامات ايالت متحده همواره تاکيد کرده‌اند که آمريکا در تحريم نفتی ايران متوجه منافع متحدان خود بوده و خواهان جلوگيری از افزايش بی‌رويه بهای نفت خام در بازارهای جهانی است.

صالحی بر ضرورت انسجام ملی در برابر تحريم‌های غرب تاکيد کرد و گفت: «وقتی غرب بداند که ما همچون صخره‌ای مستحکم در مقابل آنها ايستاده‌ايم و امکان ايجاد هيچ روزنه‌ای در اين صخره وجود ندارد کوتاه می‌آيد. اما عقيده دارم هنوز به آن مرحله نرسيده‌اند.»

صالحی: ضرورت همبستگی با مخالفان نظام در مناقشه اتمی

در حالی‌که اختلافات سياسی ميان جناح‌های درون نظام شدت گرفته و تشکل‌های اصلاح‌طلب نيز به خارج از دايره قدرت رانده شده‌اند، وزير امورخارجه جمهوری اسلامی ضمن تاکيد بر همبستگی ملی گفت: «ما می‌توانيم با وجود اختلافاتی که حاصل تفاوت افکار است و ضمن احترام به آرای يکديگر‌درباره منافع کشورمان يکدست و يکپارچه باشيم.»

صالحی اين همبستگی را حتی به ايرانيان خارج کشور نيز توسعه داد و تصريح کرد: «حتی ايرانيانی که در خارج از کشور نظرات متفاوتی درباره نظام دارند، بر حق مسلم استفاده از انرژی صلح‌آميز هسته‌ای تاکيد دارند و اميدواريم که آنها نيز به حقيقت انقلاب اسلامی پی ببرند.» وی از ايرانيان خارج کشور خواست که اشتباهات فردی را به پای نظام نگذارند.

"دشمن را دست کم نمی‌گيريم"

صالحی تاکيد کرد که جمهوری اسلامی در رويارويی با غرب «هيچ دشمنی را حتی اگر حقير و کوچک هم باشد، دست کم» نمی‌گيرد. وزير خارجه ايران تاکيد کرد:«غرب تصور می‌کند که ايران هم مانند بسياری از کشورهای ديگر با فشار آمريکا کوتاه می‌آيد در صورتی که اين تصور از اساس اشتباه است.»

مهمان‌پرست: آمادگی ايران برای از سرگيری روابط با بريتانيا

رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی نيز در گفت‌وگويی با خبرگزاری فارس به ارزيابی عملکرد وزارت امورخارجه ايران در سال ۹۰ پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود ضمن اشاره به قطع مناسبات ديپلماتيک با بريتانيا درباره احتمال برقراری مجدد روابط گفت: «از نظر ما زمينه برای توسعه روابط با همه کشورهای اروپايی حتی انگليس، می‌تواند آماده باشد. شرط يک رابطه خوب و پايدار، احترام گذاشتن به حقوق ملت ما، عدم پيگيری سياست دخالت در امور داخلی و احترام به رای مردم و حقوق ملت ايران برای دسترسی به دانش و پيشرفت است.»

در پی حمله به سفارت بريتانيا در تهران و اشغال موقت آن، دولت بريتانيا ديپلمات‌‌های خود از ايران را فراخواند و با بستن سفارت خود در تهران از کارکنان سفارت ايران نيز خواست که خاک بريتانيا را ترک کنند.

مناسبات جمهوری اسلامی با اتحاديه اروپا در سال ۹۰ يکی از پر تنش‌ترين دوره‌ها در مناسبات دو جانبه به شمار می‌آيد. اتحاديه اروپا با برقراری تحريم‌های مختلف ‌سرانجام تصميم به قطع واردات نفت از ايران گرفت.

سلطانيه: غنی‌سازی را تعليق نمی‌کنيم

علی‌اصغر سلطانيه، نماينده دائم جمهوری اسلامی در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين در گفت‌وگويی با شبکه فاکس‌نيوز گفت: «تحريم‌ها هيچ تاثيری ندارد و ما مصمم به پيگيری فعاليت‌های هسته‌ای‌مان هستيم.»

سلطانيه درباره حمله احتمالی اسرائيل به تاسيسات اتمی ايران گفت: «هيچ‌کس جرات حمله به ايران را ندارد.» وی افزود اما در صورت حمله «يک پاسخ قوی با يک مشت آهنين در انتظار اسرائيل است.»

انتظار می‌رود که مذاکرات اتمی ميان جمهوری اسلامی و گروه ۵+۱ در اواخر فروردين ماه برگزار شود. پيشتر استانبول به عنوان مکان برگزاری اين مذاکرات مطرح شده بود، اما هنوز گمانه‌زنی‌ها درباره محل قطعی مذاکرات ادامه دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016