سه شنبه 1 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اسرائیل: زمان زیادی به مصونیت تاسیسات هسته ای ایران نمانده است، راديو فردا

اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه گفت که «مقابله با خطر ایران اتمی برای آن کشور نسبت به دیگر کشورهای جهان از فوریت بالاتری برخوردار است.» وی همچنین هشدار داد که فرصت زیادی تا مصونیت برنامه هسته ای ایران در برابر هرگونه اقدام نظامی احتمالی، باقی نمانده است.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس، اهود باراک که در برابر کمیته دفاع و امور خارجه پارلمان اسرائیل سخن می گفت همچنین افزود که تحریم های شدیدتر بین المللی علیه ایران برای افزایش فشار بر رژیم تهران جهت تلاش برای متوقف کردن بخش هایی از برنامه هسته ای آن کشور ضرورت دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای باراک در همین حال تأکید کرد اسرائیل تصمیم درباره سرنوشت خود را به دیگران واگذار نخواهد کرد. پیشتر، نخست وزیر اسرائیل هم این موضع را اختیار کرده و بر آن تاکید کرده بود.
اهود باراک گفت :«برنامه هسته ای ایران به شکلی مداوم در حال رشد و نزدیک شدن به مرحله نتیجه دهی است و در شرف آن است که به حالت مصونیت در برابر هرگونه حمله نظامی برسد.»

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل پیشتراعلام کرده بود که اسرائیل هنوز راجع به دست زدن به حمله نظامی علیه ایران تصمیمی نگرفته، اما مقام های ارشد اسرائیلی که از انجام تهاجم پیشگیرانه بر ضد برنامه هسته ای ایران پشتیبانی می کنند، می گویند برای هرگونه حمله و نتیجه موثر، اسرائیل می بایست تا قبل از شرع تابستان حمله نظامی علیه ایران را اجرایی کند.

اسرائیل هرگونه دستیابی جمهوری اسلامی ایران به تسلیحات اتمی را بزرگترین خطر برای ادامه حیات خود می داند.

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل هم روز دوشنبه و در پیام تبریک نوروز خود برای ایرانیان، ابراز امیدواری کرد که به رغم تنش های موجود بر سر برنامه هسته ای ایران سال جدید سال «صلح و همزیستی مسالمت آمیز» باشد.

بنیامین نتانیاهو در آخرین سفر خود به آمریکا گفته بود: «دیپلماسی در برابر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کارساز نبوده‌است و دولت اسرائیل نمی‌تواند در برابر رژیمی که برای نابودی اسرائیل تلاش می‌کند و آشکارا به نابودی اسرائیل فراخوان می‌دهد، مدت زمان زیادی صبر کند.»

دولت محافظه کار آقای نتانیاهو از زمان تشکیل موضع تندی در مورد ایران اختیار کرده و در ماه های گذشته در تلاش است حمله نظامی به ایران را تشویق کرده و برای آن حمایت کسب کند.
دولت آمریکا در آخرین موضع رسمی خود گفته هرچند هیچ گزینه ای را حذف نکرده، ولی در حال حاضر اولویت را دیپلماسی می داند و به آن ادامه خواهد داد.

آمریکا و اتحادیه اروپا در ماه های اخیر تحریم های یکجانبه ای علیه ایران اعمال کرده و گفته اند تا زمانی که ایران در پرونده هسته ای « به مسئولیت های بین المللی خود عمل نکند به آن ادامه خواهند داد.»

شورای امنیت سازمان ملل تاکنون طی چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورده و صحت صلح آمیز بودن فعالیت های اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ثابت کند. ایران این قطعنامه ها را رد کرده و به فعالیت های هسته ای خود ادامه داده است.

قرار است به زودی مذاکرات میان گروه پنج به علاوه یک و ایران در مورد فعالیت های اتمی جمهوری اسلامی از سرگرفته شود. دور قبلی این مذاکرات در ترکیه، بدون نتیجه پایان یافت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016