چهارشنبه 16 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی نژاد: ۳۵ميليارد دلار در صندوق توسعه ملی ذخيره داريم

- در حال حاضر ۱۵۰ هزار مهندس کشاورزی وجود دارد که از بين آن‌ها ۱۲۰ هزار نفر بيکار هستند
- تمامی دولت‌ها تا يک دلار فروش نفت خود را در بودجه‌‌ همان سال مصرف می‌کردند و هيچگاه يک دلار برای سال بعد ذخيره نمی‌کردند.


خبرگزاری کار ايران (ايلنا) ـ رييس‌جمهور با تاکيد بر نامگذاری سال جديد از سوی رهبر معظم انقلاب به نام «توليد ملی و حمايت از کار و سرمايه ايرانی» به مهم‌ترين برنامه‌های دولت برای تحقق اين شعار اشاره کرد و اظهار داشت: با نامگذاری سال جديد بايد تلاش شود تا شاهد جهشی بزرگ‌تر در بخش توليدات ملی باشيم که دولت برای تحقق اين امر مهم در دو بخش کشاورزی و صنعت برنامه‌های ويژه‌ای دارد.

به گزارش ايلنا، محمود احمدی‌نژاد عصر روز، سه‌شنبه در ديدار نوروزی جمعی از نمايندگان مجلس شورای اسلامی که در نهاد رياست جمهوری انجام شد، تاکيد کرد: در حال حاضر با تحريم‌هايی که از سوی دشمنان بر عليه جمهوری اسلامی ايران صورت گرفته، شرايط کمی متفاوت شده است چرا که دشمن تمام توان خود را بسيج کرده تا بتواند به ايران ضربه بزند.

وی با تاکيد بر اينکه در سال گذشته کشور در بخش توليد ملی شاهد رشد خوبی بوده است، اظهار داشت: براساس نامگذاری سال جديد به نام سال «توليد ملی و حمايت از کار و سرمايه ايرانی» نيازمند اين هستيم که در بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی و صنعت تلاش‌هايمان را مضاعف کنيم و اين دو بخش از مهم‌ترين اولويت‌های کاری دولت در سال جديد است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس‌جمهور با اشاره به استعدادهای موجود در بخش کشاورزی، گفت: ظاهر قضيه اين است که ايران کشوری کم آب است به طوری که تا ۲۵ سال گذشته کشاورزی از نقطه کانونی برنامه‌ريزی کشور خارج و از سوی ديگر تمام هزينه‌ها در بخش صنعت سرازير شده بود در حالی که کشاورزی از اهميت بسيار بالايی برخوردار است.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه در گذشته برخی‌ها ادعای می‌کردند که کشاورزی شاخص رشد و اشتغال زايی ندارد، اظهار داشت: در حال حاضر ريزش‌های آسمانی در کشور بالغ بر ۴۰۰ ميليارد متر مکعب در سال است که از اين ميزان ۴۰ ميليارد متر مکعب آن مهار می‌شود و نزديک به ۹۸ ميليارد متر مکعب از اين ميزان نيز مورد استفاده قرار می‌گيرد که از اين مقدار نزديک به ۵ ميليارد متر مکعب آب شرب شهری و روستايی، ۲ ميليارد متر مکعب برای صنعت و بقيه آن نيز برای کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گيرد.

رييس‌جمهور با طرح اين سوال که آيا از ۹۰ ميليارد متر مکعب موجود در بخش کشاورزی درست استفاده می‌شود، گفت: در حال حاضر در بسياری از شهرستان‌های کشور کشت گلخانه‌ای ايجاد شده که مصرف آب آن يک پانزدهم و محصول آن نيز سه برابر کشاورزی سنتی است.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه با وجود اين ميزان آب آيا باز می‌توان گفت ايران کشوری بی‌آب است، تصريح کرد: مشکل اصلی ما در بخش کشاورزی اين است که از آب موجود درست استفاده نمی‌کنيم اين به نوعی ناشکری است چرا که ما می‌توانيم ۵ برابر بيشتر از ظرفيت موجود آبی که در کشور وجود دارد در کشاورزی استفاده کنيم.

رييس‌جمهور در ادامه با تاکيد بر اينکه بر خلاف گفته برخی افراد که اعلام می‌کنند زمين مناسب و کافی برای کشاورزی در کشور وجود ندارد، گفت: وسعت ايران اسلامی يک ميليون هشتصد و چهل و پنج هزار کيلومتر مربع است که از اين ميزان، ۳۶ ميليون هکتار زمين خالص و قابل کشت در کشور وجود دارد که تنها ۱۳. ۵ ميليون هکتار از ۳۶ ميليون هکتار زير کشت می‌رود که اين امر بيانگر آن است که هنوز نصف از زمين‌های قابل کشت در کشور زير کشت نمی‌رود.

احمدی‌نژاد در ادامه با بيان اينکه ممکن است برخی‌ها بگويند آب و زمين برای کشاورزی وجود دارد، اما منابع لازم برای مهار آب و رساندن آن بر سر زمين‌های کشاورزی نيست، تصريح کرد: سال گذشته علاوه بر رديف مستقل برای آبياری تحت فشار، دولت ۱۲۰۰ ميليارد تومان يارانه آبياری تحت فشار اختصاص داد که می‌توان با همکاری مجلس اين مبلغ را افزايش داد.

رييس‌جمهور همچنين با اشاره به تاسيس صندوق توسعه ملی، افزود: افتتاح اين صندوق جزو افتخارات اين دولت است چرا که همواره تمامی دولت‌ها تا يک دلار فروش نفت خود را در بودجه‌‌ همان سال مصرف می‌کردند و هيچگاه يک دلار برای سال بعد ذخيره نمی‌کردند اما برای اولين بار در تاريخ اين کشور و از زمانی که صندوق توسعه ملی تاسيس گرديد تنها در سالها۹۰-۸۹، ۳۵ ميليارد دلار ذخيره شده است.

احمدی‌نژاد ادامه داد: دولت اين آمادگی را دارد تا با همکاری مجلس نصف اين ميزان پول را با مصوبه مجلس در اختيار بخش کشاورزی قرار دهد تا تمامی زمين‌های قابل کشت زير آبياری تحت فشار قرار گيرد که همين امر موجب ايجاد اشتغال در کشور و در ‌‌نهايت رونق کشاورزی خواهد شد.

رييس‌جمهور در ادامه با اشاره به اينکه در حال حاضر ۱۵۰ هزار مهندس کشاورزی وجود دارد که از بين آن‌ها ۱۲۰ هزار نفر بيکار هستند، افزود: می‌توان با توسعه بخش کشاورزی بسياری از اين مهندسين را در رشته خود جذب کار کرد و اين شدنی است.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود به موضوع صنعت در کشور اشاره کرد و گفت: صنعت در سال‌های گذشته رشد خوبی داشته است به طوری که در سال ۸۹ ما شاهد رشد ۷ درصدی بوده‌ايم و برای سال ۹۰ نيز پيش‌بينی می‌شود همين ميزان رشد را شاهد باشيم که بايد تلاش کنيم آن را حفظ و افزايش دهيم.

رييس‌جمهور با اشاره به تحريم‌های صورت گرفته از سوی دشمنان، گفت: از دشمنان انتظاری جز اين نمی‌رود از اين‌رو تمام مسئولين کشور اعم از رييس‌جمهور، نمايندگان و ساير مسئولين بايد دست به دست هم دهند و در راستای پيشرفت اقتصاد کشور تلاش کنند. البته در اين راستا دولت با همکاری مجلس بايد برخی موانع اجرايی را نيز برطرف کند.

احمدی‌نژاد در ادامه به موضوع نوروز اشاره کرد و گفت: ‌ نوروز يک موضوع ايرانی و به معنای نژادی و قومی نيست بلکه امر آسمانی و هديه الهی و برای همه بشريت است و خدا را شاکريم که با اقداماتی که صورت گرفت، نوروز در سازمان ملل به ثبت جهانی رسيد.

رييس‌جمهور اظهار داشت: اميدوارم سال جديد برای همه ملت ايران و جامعه بشريت سالی سرشار از لطف، برکت، عزت و رهايی از سلطه مستکبران و خودخواهان باشد.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه ايران اسلامی و جهان را بايد بسازيم، گفت: اتفاقات بزرگی در جهان در حال رخ دادن است چرا که هنوز دشمنان بشريت در جهان بسيار هستند که بر بشريت حکومت می‌کنند از اين‌رو بايد تا برچيده‌ شدن کامل ظلم و برافراشته شدن پرچم توحيد بر مناره‌های عالم که راه طولانی است با مستکبران مبارزه کنيم.

رييس جمهور با بيان اينکه ما همه نيروهای اين انقلاب هستيم، تاکيد کرد: بايد دست به دست هم ايران را با کار وکار بسازيم تا به الگوی جهانيان تبديل شود.

رييس‌جمهور با تاکيد بر اينکه بايد با عزم ملی برای انجام کارهای بزرگ آماده شويم، گفت: گاهی ممکن است کاری کوچک معادلات را در عالم به هم بزند اما برخی کارهای بزرگ موجی را ايجاد نکند.

وی افزود: شايد بهترين کار‌ها سخت‌ترين آن‌ها باشد که هيچ نام و نشانی هم از انسان بر جای نگذارد اما در بارگاه الهی دارای ارزش والايی است لذا امروز بايد برای کارهای بزرگ آماده شويم و هرکس بايد گوشه‌ای از فعاليت‌ها را بگيرد تا توفيق در همه امور ايجاد شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016