پنجشنبه 17 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ارتش سوریه مخالفان دولت را همچنان "زیر آتش دارد"

به گزارش بی‌بی‌سی، همزمان با ورود کوفی عنان، فرستاده ویژه مشترک سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه به دمشق، پایتخت این کشور، مخالفان دولت از آغاز دوباره حمله‌های نظامیان سوری به مناطق مسکونی در بخش‌های مختلف این کشور خبر داده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در همین حال ترکیه می گوید شمار کسانی که از سوریه به ترکیه فرار می کنند از دیروز (چهارشنبه، ۴ آوریل، ۱۶ فروردین) به شدت افزاش یافته و ظرف ۲۴ ساعت گذشته، نزدیک به هزار نفر از مردم سوریه وارد خاک ترکیه شده اند.

مخالفان دولت گفته‌اند که چندین شهر از جمله حمص، درعا و منطقه دوما در حومه دمشق، زیر آتش نیروهای ارتش سوریه بوده‌اند.

محمد سعید، یکی از مخالفان دولت در منطقه دوما گفته است که سربازان از افرادی که بازداشت کرده‌اند، به عنوان سپرهای انسانی استفاده می‌کنند.

او به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: "سربازان در نزدیکی بازار سبزی‌فروشان، پشت سر بازداشت‌شدگان راه می‌رفتند."

او گفت: "آنها (نظامیان) این کار را می‌کنند تا اعضای ارتش آزاد سوریه به سمت ارتش تیراندازی نکنند."

با این حال، یک سخنگوی آقای عنان گفته است که دولت سوریه از خروج تعدادی از نیروهای ارتش از مناطق مسکونی خبر داده است و سازمان ملل متحد انتظار دارد که تا روز ۱۲ آوریل، در این کشور آتش‌بس کامل برقرار شود.

هرچند آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه، گفته است که به باور او، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، "در حال فریب دادن همه است".

او گفت که نسبت به موثر بودن طرح (صلح پیشنهادی کوفی عنان)، خوش‌بین نیست.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که از زمان آغاز اعتراضات ضددولتی در سوریه از نزدیک به یک سال پیش تاکنون بیش از ۹ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دولت سوریه، "گروه‌های تروریستی" را مسئول خشونت‌ها در این کشور معرفی کرده و گفته است که حدود ۳ هزار نفر از نیروهای امنیتی سوریه کشته شده‌اند.

رسانه‌های بین‌المللی، محدودیت زیادی برای فعالیت در سوریه دارند و به همین دلیل تایید ادعاهای هر یک از دو طرف به راحتی امکان‌پذیر نیست.

'هجوم پناهجویان به ترکیه'

گروه دیده‌بان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، گزارش داده است که در روستای کفرشمس در جنوب سوریه و منطقه دوما در حومه دمشق، درگیری‌های جدیدی رخ داده است.

مخالفان دولت همچنین گفته‌اند که نیروهای امنیتی به دنبال یورش به دو روستا در شمال استان حلب سوریه نیز بوده‌اند. این منطقه در همسایگی ترکیه قرار دارد.

فعالان حقوق بشر گزارش داده‌اند که در درگیری‌های اخیر در سوریه، ده‌ها نفر کشته شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز اعلام کرده است که از هفته گذشته که سوریه با طرح صلح آقای عنان اعلام موافقت کرد، مرگ ۲۳۲ نفر را ثبت کرده است.

همچنین بر اساس اعلام مقامات رسمی ترکیه، تعداد افرادی که از خشونت‌ها در سوریه گریخته‌اند، در بیست و چهار ساعت گذشته، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

براساس گزارش‌ها از شهر مرزی ریحانلی ترکیه، در این مدت، نزدیک به هزار نفر از مردم سوریه وارد خاک ترکیه شده‌اند که بیشترین رقم در ماه‌های اخیر است.

گزارش شده است که نزدیک به ۲۱ هزار نفر پناهجوی سوری در ترکیه به سر می‌برند.

'عنان به ایران می‌رود'

سخنگوی کوفی عنان روز پنجشنبه، پنجم آوریل (۱۷ فروردین)، در جمع خبرنگاران در ژنو گفت که آنها در حال ارزیابی ادعای دولت سوریه مبنی بر عقب‌نشینی گروهی از نیروهای نظامی، هستند.

او گفت که دولت سوریه "به طور مشخص از سه شهر درعا، ادلب و الزبدانی‎ نام برده است."

او همچنین گفت که آقای عنان روز چهارشنبه هفته آینده (۱۱ آوریل)، به ایران می‌رود تا حمایت منطقه‌ای بیشتری را برای طرح صلح پیشنهادی خود جلب کند.

در عین حال، گروهی از نمایندگان سازمان ملل متحد برای بررسی توافق‌ها و فراهم کردن تمهیدات اعزام احتمالی ناظران صلح به سوریه در حال مذاکره در دمشق، پایتخت این کشور هستند.

این گروه قرار است درباره چگونگی اعزام حدود ۲۵۰ نفر تحت عنوان ناظر صلح به سوریه، با دولت این کشور گفت‌وگو کند. اعزام این افراد برای نظارت بر روند برقراری صلح در سوریه، یکی از مفاد طرح صلح پیشنهادی کوفی عنان بوده است.

با این حال، تا زمانی که گام‌های لازم برای پایان دادن به خشونت‌ها بین نیروهای امنیتی و مخالفان بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، برداشته نشده است، ناظران صلح به سوریه نخواهند رفت.

بشار اسد موافقت کرده است که تا روز سه‌شنبه آینده، نیروهای نظامی را از شهرها و روستاها خارج و استفاده از تسلیحات سنگین علیه مخالفان را متوقف کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016