پنجشنبه 24 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نشست "جی۸" پيش از مذاکرات استانبول، ايران محور نشست کشورهای صنعتی

خبرگزاری مهر- گروه بين الملل: اجلاس موسوم به نشست وزرای خارجه هشت کشور صنعتی جهان تنها چهار روز پيش از آغاز دور جديد مذاکرات هسته ای ايران و قدرت های غربی در واشنگتن برگزار شد و برنامه هسته ای ايران از جمله موضوعات مهم مطرح در اين اجلاس بود.

وزرای خارجه گروه هشت روز گذشته در واشنگتن اوضاع سوريه، برنامه هسته ای ايران و تصميم کره شمالی را برای آزمايش موشک ماهواره‏بر بررسی کردند.

نشست کلينتون با وزرای خارجه گروه هشت تا امروز پنجشنبه ادامه دارد و اين نشست با صدور بيانيه ای مشترک به پايان می رسد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سوريه از اواسط مارس ۲۰۱۱ ميلادی شاهد ناآرامی‌هايی است که از سوی دولتهای غربی و همپيمانان عرب آنها حمايت می‌ شود. صدها نفر از مردم از جمله تعداد زيادی از نيروهای امنيتی سوری در اين ناآرامی‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

غرب و مخالفان سوريه، دولت اين کشور را به کشتار معترضان متهم می‌ کنند؛ اين درحالی است که دمشق گروه‌های تروريستی مسلح را عامل شورش ‌و خرابکاری‌ها می‌داند و تاکيد می‌ کند اين ناآرامی‌ها از خارج سازماندهی می‌شوند.

وزير خارجه آمريکا در اين نشست اعلام کرد: گروه هشت که شامل کشورهای همچون انگليس، کانادا، فرانسه، آلمان، ايتاليا، ژاپن، روسيه و سازمان ملل است نسبت به ادامه خشونت ها در سوريه با وجود تلاشهای "کوفی عنان" نماينده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در سوريه برای ايجاد حالت آتش بس هشدار داده است.

کلينتون در ادامه دخالت های خود در امور سوريه گفت: عنان در پی يافتن روشهايی برای پايان دادن به خشونت ها در سوريه، صلح در اين کشور و ايجاد فرآيندی دموکراتيک در سوريه است.

کاخ سفيد همچنين اعلام کرد که "باراک اوباما" وزير خارجه آمريکا روز گذشته با "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان درباره اوضاع سوريه گفتگوی تلفنی کردند و هر دو نگرانی خود را درباره عدم ايجاد آتش بس در اين کشور ابراز کردند.

اوباما و مرکل در اين گفتگوی تلفنی در ادامه آنچه که خشونت در سوريه خواندند، ادعا کردند: سرکوب مستمر مخالفين سوری بر نياز برای صدور قطعنامه ای ضد سوری از سوی شورای امنيت تاکيد دارد.

کاخ سفيد همچنين اعلام کرد که رهبران آمريکا و آلمان خواستار افزايش تحريم ها عليه جمهوری اسلامی ايران در صورت شکست مذاکرات آتی تهران و گروه ۱+۵ هستند.

با وجود آنکه ايران بارها جدی بودن خود را در مذاکره هسته ای اعلام کرده است و بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی از شفاف بودن برنامه هسته ای اين کشور خبر داده اند، کلينتون بار ديگر به نگرانی های غرب درباره برنامه هسته ای ايران پرداخت.

کلينتون گفت: جمهوری اسلامی ايران بايد از مذاکرات آتی با قدرت های غربی در استانبول استفاده کرده و نشان دهد که در زمينه رفع نگرانی های غرب درباره برنامه هسته ای خود جدی است.

وزير خارجه آمريکا تاکيد کرد: معتقديم که هنوز می توان به توافقی در زمينه برنامه هسته ای ايران به شيوه ای ديپلماتيک دست يافت و تهران بايد هرچه سريعتر بر سر ميز مذاکرات حاضر شود.

سخنگوی "کاترين اشتون" مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا نيز از ايجاد فضای مثبت و سازنده برای پيشرفت ملموس در روند مذاکرات هسته ای ايران و قدرت های غربی در دور جديد گفتگوها ابراز اميدواری کرد.

"الکساندر لوکاشويچ" سخنگوی وزارت خارجه روسيه نيز با اشاره به نشست هشت کشور صنعتی جهان در واشنگتن درباره حل و فصل برنامه هسته ای ايران ابراز اميدواری کرد.

کلينتون همچون تصميم کره شمالی را برای آزمايش موشک ماهواره بر در تضاد آشکار با قطعنامه های شورای امنيت خواند و بر توقف پرتاب اين ماهواره تاکيد کرد.

نشست گروه هشت درحالی برگزار شد که چهاردهم آوريل (۲۶ فروردين ماه) دور جديد مذاکرات هسته ای ايران و گروه ۱+۵ در استانبول برگزار می شود و به نظر می رسد که ايالات متحده اين بار نيز مثل هميشه در تلاش برای همسو کردن ديگر کشورها با اقدامات خصمانه خود عليه ايران است و گفتگوی تلفنی اوباما و مرکل خود گويای اين مطلب بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016