چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سفیر ایران در کابل از سوی وزارت خارجه افغانستان فرا خوانده شد

بی‌بی‌سی ـ وزارت امور خارجه افغانستان روز سه شنبه هفتم ماه مه، ابوالفضل ظهره‌وند سفیر ایران در کابل را فرا خوانده بود تا در مورد اظهارات اخیرش در رابطه به موافقتنامه آمریکا و افغانستان، توضیح دهد.

اما عصر روز سه شنبه، این وزارت با انتشار اعلامیه ای از دیدار مستشار سفارت ایران در کابل با رئیس بخش شرق میانه و آفریقا در وزارت امور خارجه افغانستان خبر داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در این اعلامیه آمده است که: "هدف این ملاقات را مطالبه توضیحات پیرامون اظهارات اخیر جناب سفیر و نماینده فوق العاده جمهوری اسلامی ایران در کابل راجع به امضای موافقتنامه همکاری های درازمدت استراتیژیک میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و ایالات متحده آمریکا، تشکیل می داد."

دو روز قبل، رئیس مجلس سنای افغانستان اعلام کرد که سفیر ایران درکابل خواهان آن شده است که سنای افغانستان موافقتنامه استراتژیک آمریکا و افغانستان را امضا نکند.

این موافقتنامه که هفته پیش توسط باراک اوباما و حامد کرزی در کابل امضا شد، در صورتی قابل اجرا است که از سوی کنگره آمریکا و شورای ملی افغانستان ( مجلس نمایندگان و سنا) نیز تائید شود.

این اعلامیه می افزاید که نجیب الله علی خیل، رئیس شرق میانه و آفریقا در وزارت خارجه افغانستان در دیدارش با محمد کاظم نعیمی مستشار سفارت ایران در کابل، "خاطر نشان ساخت" که افغانستان به عنوان یک کشور مستقل حق دارد که با هر کشور دیگری از جمله آمریکا "به عقد اسناد همکاری، مبادرت کند."

در بخش دیگر از اعلامیه وزارت امور خارجه افغانستان آمده است که در این ملاقات تصریح شد که امضای موافقتنامه استراتژیک با آمریکا، خواست مشروع مردم افغانستان بوده و "بدون شک در تقویت امن و ثبات و نیز رفاه مردمان منطقه، حائز اهمیت فراوان می باشد."

اظهارات آقای ظهره وند در مورد موافقتنامه استراتژیک آمریکا و افغانستان در نخستین هفته های کارش در کابل، واکنش شدید، مجلس سنا، مجلس نمایندگان و شماری از گروه های سیاسی افغانستان را بر انگیخت و در رسانه های داخلی افغانستان نیز بازتاب گسترده ای داشت.

سنای افغانستان از وزارت امور جارجه خواست که سفیر ایران در کابل را احضار کند و در مورد اظهارات اخیرش از او توضیح بخواهد.

چهار روز پس از امضای موافقتنامه استراتژیک آمریکا و افغانستان، وزارت امور خارجه ایران امضای این سندی را برای کشور های منطقه نگران کننده توصیف کرد.

رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: "ابهام در وضعیت آینده پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان و عدم شفافیت در نحوه وظایف امنیتی آمریکا از محورهای نگرانی ایران و کشورهای منطقه است."

در موافقتنامه ای که بین آمریکا و افغانستان امضا شده، جنبه امنیتی و اینکه نیروهای خارجی و آمریکایی پس از سال ۲۰۱۴ چه نقشی در افغانستان خواهند داشت، به سند دیگری موکول شده است.

ایران تنها کشور منطقه است که به موافقتنامه افغانستان و آمریکا واکنش نشان داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016