پنجشنبه 21 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ائتلاف سه قوه‌ حکومت جمهوری اسلامی عليه روزنامه‌نگاران

گزارشگران بدون مرز، تشديد سرکوب حکومت جمهوری اسلامی عليه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها را محکوم کرد. در کم‌تر از دو هفته دو روزنامه‌نگار، مهسا امرآبادی و رضا انصاری راد برای گذراندن مدت محکوميت خود به زندان احضار شده‌اند، محمود شکرايه، کاريکاتوريست به ٢٥ ضربه شلاق محکوم شده است و ماهنامه نسيم بيداری برای مدت دو ماه توقيف شده است



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


٢١ ارديبهشت ١٣٩١- گزارش‌گران بدون مرز، تشديد سرکوب حکومت جمهوری اسلامی عليه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها را قويا محکوم می‌کند. در کمتر از دوهفته دو روزنامه‌نگار : مهسا امرآبادی و رضا انصاری راد برای گذراندن مدت محکوميت خود به زندان احضار شده‌اند، محمود شکرايه کاريکاتوريست به ٢٥ ضربه شلاق محکوم شده است و ماهنامه نسيم بيداری برای مدت دو ماه توقيف شده است. بسياری از روزنامه‌نگاران زندانی، در زندان‌های کشور، از اين ميان نرگس محمدی در شرايط غير انسانی و تحقيرآميز و محروم از حقوق ابتدايی خود نگاهداری می‌شوند.

٢٠ ارديبهشت، مهسا امرآبادی روزنامه‌نگار و همسر روزنامه‌نگار زندانی مسعود باستانی برای سپری کردن يک سال محکوميت خود به زندان اوين احضار شد. وی در تاريخ اول اسفند ماه ١٣٩٠ مطلع شده بود که از سوی شعبه ٢٦ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای "نوشتن گزارش و حمايت از همسر زندانی‌اش" به ٥ سال زندان که چهارسال آن تعليقی است، محکوم شده است. اين روزنامه‌نگار پيش از اين نيز در تاريخ ٢٢ مهرماه ١٣٨٩ از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، به يک‌سال زندان محکوم شده بود. مسعود باستانی همسر اين روزنامه‌نگار، که همچنان در زندان رجايی‌شهر زندانی است، در تاريخ ١٢ تيرماه ١٣٨٨ بازداشت و مرداد ماه همان سال در سری دادگاه‌های استالينی محاکمه و از سوی شعبه ١٥ دادگاه انقلاب اسلامی به شش سال زندان محکوم شد.

١٤ ارديبهشت، رضا انصاری راد همکار بسياری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب نيز برای سپری کردن مدت محکوميت به زندان اوين احضار شده بود. وی برای " تبليغ عليه نظام" در شهريور ١٣٨٩ به يک‌سال زندان محکوم شده بود، اين حکم از سوی دادگاه تجديد نظر تائيد شده است.

١٥ ارديبهشت ماه محمود شکرايه کاريکاتوريست هفته‌نامه‌ی نامه امير ( در شهر اراک) مطلع شد که برای انتشار کاريکاتوری از يکی نمايندگان شهر اراک به ٢٥ ضربه شلاق محکوم شده‌ است. احمد لطفی آشتيانی نماينده اراک، کميجان و خنداب، کاريکاتور خود به شکل فوتباليست در اين نشريه را "توهين آميز" دانسته و از مدير هفته نامه و کاريکاتوريست به دادگاه شکايت کرده بود. در دادگاه مدير مسئول تبرئه شد اما محمود شکرايه به ٢٥ صربه شلاق محکوم شده است.

١٠ ارديبهشت سيد محمد مهدی طباطبايی، صاحب امتياز ماهنامه نسيم بيداری، با دريافت نامه‌ای از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توقيف دو ماهه‌ی اين ماهنامه در پی دستور قضايی بازپرس شعبه نهم دادسرای فرهنگ و رسانه مطلع شد. در اين دستور اتهام نشريه " تخلف از مصوبات شورای عالی امنيت ملی در شماره های ٢٥ و٢٦ ماهنامه " اعلام شده است. شورای عالی امنيت ملی يکی از نهادهای است که بنا بر وضعيت جاری کشور معمولا هر هفته، فهرست موضوعات ممنوعه را به رسانه‌ها ابلاغ می‌کند.نسيم بيداری در اخرين شماره خود مصاحبه‌ای را از محمد خاتمی، رئيس جمهور اسبق و اصلاح‌طلب جمهوری اسلامی ايران، منتشر کرده بود.

گزارش‌گران بدون مرز نگرانی عميق خود را از وضعيت سلامت نرگس محمدی روزنامه‌نگار و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر اعلام می‌کند. وی که در تاريخ دوم ارديبهشت ماه در شهر زنجان بازداشت و به زندان اوين منتقل شده بود، به گفته‌ی خانواده‌اش به سلول انفرادی بند ٢٠٩ اوين که تحت مسئوليت ماموران وزارت اطلاعات است، منتقل و دچار شوک عصبی و انقباظ عضلانی شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016