چهارشنبه 3 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشگران بدون مرز: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکان بازجويی روزنامه‌نگاران

بنابر اطلاعات جمع‌آوری شده از سوی گزارشگران بدون مرز، مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تهران همچنان روزنامه‌نگاران را به محل اين وزارت‌خانه احضار می‌کنند تا از سوی مأموران امنيتی بازجويی شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«درتاريخ اول خرداد ١٣٩١ به هنگام نشست "بررسی دوره‌ای وضعيت حقوق بشر"کشور بحرين در ژنو، نماينده جمهوری اسلامی ايران، به مقامات بحرين توصيه کرد که " همه زندانيان سياسی را آزاد کنندو به دستگيری‌های خودسرانه و مصونيت از مجازات حاکم بر اين کشور پايان دهند."برای يکبار هم که شده! می‌توان گفت گزارش‌گران بدون مرز با توصيه‌های‌ جمهوری اسلامی ايران در اين باره موافق است. اماشگفت آور است که اين کشور در حالی به ديگران " درس اخلاق و رعايت حقوق بشر" می‌دهد که صدها زندانی سياسی و در اين ميان ٣٠ روزنامه‌نگار و ١٨ وب‌نگاردر زندان‌های ايران در وضعيتی نابسامان بسر می‌برند. يکی از سرکوب‌گرترين کشورهای جهان بهتر است اين توصيه‌ها را نخست خود به اجرا بگذارد.»

بنا براطلاعات جمع اوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز،مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی در تهران همچنان روزنامه‌نگاران را به محل اين وزارت‌خانه احضار می‌کنند تااز سوی ماموران امنيتی بازجويی شوند.

نهادرسمی سانسور جمهوری اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی به قدرت رسيدن محموداحمدی نژاد به ابزار مهار و سرکوب تبديل شد. سيد محمد حسينی، وزير فرهنگ وارشاد اسلامی و دو همکارش محمد جعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی و محمد جواد اقاجری مدير کل رسانه‌های خارجی اين وزارتخانه، مسوول مستقيم،احضار روزنامه‌نگاران به محل اين وزارتخانه و بازجويی آنها از سوی ماموران وزارتاطلاعات و يا سپاه پاسداران هستند. برخی از همکاران رسا‌نه‌های خارجی در ايران نيز در اين وزارتخانه بازجويی شده‌اند. اين بازجويی‌ها در اغلب اوقات پرخشونت و برخی از روزنامه‌نگاران قربانی بدرفتاری بازجويان شده‌اند.

«اين اقدامات قابل پذيرش نيستند. گزارش‌گران بدون مرزاز همه نهادهای فرهنگی جهان می‌خواهد با وزارت‌خانه‌ای که اجازه می‌دهد در محل آن روشنفکران کشور از سوی مقامات امنيتی احضار و بازجويی و مورد آزاد قرار گيرند، همکاری نکنند.»

در تاريخ اول خرداد ماه ١٣٩١ ، فريبرز رئيس‌دانا، نويسنده و عضو کانون نويسندگانايران، در منزلش بازداشت و به زندان اوين انتقال داده شد. ايناقتصاددان برجسته پيش از اين نيز در تاريخ٢٨ آذر ماه ١٣٩٠ پس از مصاحبه‌ای با شبکه فارسی بی بی سی که در آن از برنامه حذف يارانه‌های دولت انتقاد کرده بود. بازداشت و نزديک به يک ‌ماه را در زندان بسر برد. وی در تاريخ ٢٧ خرداد از سوی شعبه ٢٨دادگاه انقلاب اسلامی، به يک سال برای "تبليغ عليه نظام و عضويت در تشکل غيرقانونی کانون نويسندگان" محکوم شد. اين حکم در آذر ماه ١٣٩٠ از سوی شعبه ٣٦دادگاه تجديد نظر تهران تاييد شده بود.

در ٢٩ارديبهشت رحمان بوذری، دبير صفحه "انديشه" شرق نيز پس از احضاربه دادسرای اوين زندانی شد. اين روزنامه‌نگار نيز در خرداد ماه سال گذشته بازداشت و بيش از يک ماه را در زندان بسر برد. شعبه بيست و شش دادگاه انقلاب اسلامی وی را به دو سال زندان و ٧٥ ضربه شلاق برای "فعاليت تبليغی عليه نظام" محکوم کرده بود. اين حکم نيز از سوی دادگاه تجديد نظر تاييد شده بود.

از سوی ديگر، گزارش‌گران بدون مرز مطلع شد که رضا طالشی جلودارزاده، سردبير هفته‌نامه توقيف شده صبح آزادی، به يک سال زندان برای "فعاليت تبليغی عليه نظام" محکوم شده است. اين روزنامه‌نگار در تاريخ ٢٩ فروردين ١٣٩١ به شکل موقت پس از دو ماه بازداشت آزاد شده بود. وی از مجروحان جنگ هشت ساله‌ی ايران و عراق است و از بيماری جدی رنج می‌برد، پزشک معالج وی اعلام کرده است که وضعيت زندان می‌تواند بيماری او را شدت بخشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016