شنبه 6 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کشتار در حمص و درخواست نشست فوری شورای امنيت

خونريزی در سوريه ادامه دارد. به گفته‌ی اپوزيسيون، ارتش سوريه در شهر حولا به يک "کشتار جمعی" دست زده است. گزارش تازه‌ی بان کی‌مون به شورای امنيت، ترازنامه‌ی نوميدکننده‌ای از اوضاع اين کشور ارائه می‌دهد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دويچه وله ـ بی‌توجه به حضور نيروهای کلاه‌آبی سازمان ملل در سوريه، خشونت و خونريزی در اين کشور همچنان ادامه دارد. به گفته‌ی اپوزيسيون، روز جمعه (۲۵ مه/۵ خرداد) در پی حملات سنگين ارتش سوريه به شهر حولا واقع در ايالت حمص، بيش از ۱۱۰ تن کشته و ۳۰۰ تن مجروح شده‌اند. در ميان قربانيان ۱۳ کودک ديده می‌شود.

اپوزيسيون سوريه از "کشتار جمعی خانواده‌ها" در شهر حولا توسط نيروهای نظامی سوريه سخن گفته است. سخنگوی شورای ملی سوريه روز شنبه (۲۶ مه) اعلام کرد که در ميان قربانيان شمار زيادی کودک وجود دارد.

اين شورا خواهان برگزاری نشست فوری شورای امنيت سازمان ملل برای رسيدگی به اين کشتار شد. اين نهاد اعلام کرد که سکوت ناظران سازمان ملل در اين زمينه ياس‌آور است.

پيش‌تر ناظران حقوق بشر سوريه در لندن نيز از يک "کشتار جمعی واقعی" با قربانيان پرشمار در شهر حولا خبر داده بود.

ادامه خونريزی در ديگر شهرها

افزون بر کشتار در شهر حولا، در ديگر شهرهای سوريه نيز خشونت‌ها همچنان ادامه داشت و روی هم جان ۲۱ تن را گرفت. مخالفان رژيم بشار اسد اعلام کردند که تنها در ايالت حما ۱۴ تن توسط نيروهای دولتی کشته شده‌اند.

ناظران حقوق بشر سوريه در لندن اعلام کردند که ارتش سوريه روز جمعه در بزرگ‌شهر حلب به روی تظاهرکنندگان آتش گشوده است. در اين حادثه دست‌کم يک تظاهرکننده کشته و شمار زيادی مجروح شده‌اند.

به گفته‌ی فعالان حقوق بشر، رژيم سوريه روز جمعه برای نخستين بار پس از آغاز تظاهرات اعتراضی عليه بشار اسد، نيروهای زرهی و تانک به شهر حلب فرستاده است.

آتش‌بسی که در تاريخ ۱۲ آوريل توافق شده بود، تا کنون از سوی طرفين مخاصمه رعايت نشده است و برنامه‌ی شش ماده‌ای کوفی عنان برای دستيابی به صلح نتوانسته از قوه به فعل درآيد.

ترازنامه‌‌ای ياس‌آور

بان کی‌مون، دبير کل سازمان ملل، روز جمعه (۲۵ مه) در گزارش تازه‌ای به شورای امنيت، ترازنامه‌ی نوميدکننده‌ای از اوضاع سوريه ارائه داد. در اين گزارش آمده است که نيروهای دولتی همچنان به گونه‌ای "گسترده" حقوق بشر را نقض می‌کنند و نيروهای اپوزيسيون نيز بر عمليات خود افزوده‌اند.

در گزارش بان کی‌مون همچنين از حاکم بودن "فضای تنش، بی‌اعتمادی و ترس" در سوريه سخن در ميان است. اين گزارش می‌افزايد که تلاش‌های سازمان ملل برای پايان دادن به منازعه در سوريه تا کنون "پيشرفت‌های اندکی" داشته و بحران پايدار در اين کشور از "خشونت، وخامت اوضاع، نقض حقوق بشر و رويارويی‌های مداوم سياسی" متاثر است.

بان کی‌مون در اين گزارش همچنين نوشته است که بسياری از مردم سوريه از نظامی‌شدن فزاينده‌ی اين بحران بيم دارند و ديگر اميدی ندارند که بتوان آن را از راه‌های مسالمت‌آميز حل کرد. وی خاطر نشان ساخته که اگر چه حضور ۲۷۵ ناظر غيرنظامی سازمان ملل در سوريه "تاثيری آرام‌کننده" بر روی اوضاع دارد، ولی سطح خشونت‌ها در اين کشور همچنان بالاست.

طبق گزارش بان کی‌مون، ناظران سازمان ملل از "ويرانی‌های چشمگير" در شمار زيادی از شهرهای سوريه گزارش داده‌اند. اين گزارش می‌افزايد که در اين ميان مبارزان اپوزيسيون بخش‌های قابل‌توجهی از شهرهای سوريه را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

دبيرکل سازمان ملل بيش از هر چيز از شمار فزاينده‌ی حملات به شهرهای دمشق، حلب، حما و ادليب شکايت کرده است.

کوفی عنان نماينده‌ی ويژه‌ی سازمان ملل و اتحاديه‌ی عرب برای حل بحران سوريه به‌زودی دوباره رهسپار اين کشور می‌شود. مارتين نزيرکی، سخنگوی سازمان ملل روز جمعه در نيويورک گفت که عنان قصد دارد به‌طور مستقيم با رهبران سوريه گفت‌وگو کند. وی در اين سفر با اپوزيسيون سوريه و نمايندگان کشورهای حاشيه‌ی خليج فارس نيز گفت‌وگو خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016