پشت پرده پيامک های تخريبی عليه دکتر شريعتی از زبان صادق زيباکلام
خبرگزاری آريا - مخالفان انقلاب اسلامی بغض و کينه شان را نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی به صورت توهين به مرحوم شريعتی نشان می دهند.
صادق زيبا کلام استاد دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار سياسی آريا درباره ترويج پيامک های تخريبی عليه دکتر شريعتی می گويد:اگر بخواهيم بگوييم پيامک های تخريب از سوی مخالفان مرحوم دکتر شريعتی صورت می گيرد بايد اين مخالفان را به چند گروه تقسيم کرد. البته لزوما نمی توان گفت که اين افراد پيامک ا را منتشر می کنند.اما بهتر است اين مساله بررسی شود که اساسا چه کسانی با شريعتی مخالفت دارند.
وی درباره مخالفان دکتر شريعتی می افزايد :يک گروه کسانی هستند که از اساس با انقلاب اسلامی مخالف هستند يا اگر هم در گذشته موافق جمهوری اسلامی بوده اند به خاطر بسياری از مشکلات و مسائل و تحولاتی که ظرف اين سه دهه گذشته به وجود آمده امروزه مخالف انقلاب اسلامی شده اند به هر حال کسانی که مخالف انقلاب اسلامی هستند يعنی چه کسانی که از اول مخالف بودند يا افرادی که بعدا مخالف انقلاب اسلامی شدند مرحوم شريعتی را برای به وجود آمدن انقلاب اسلامی مقصر می دانند و معتقدند ايشان در پيدايش اين انقلاب نقش و تاثير داشته است.
اين استاد دانشگاه تاکيد می کند:درباره گروه دوم که مخالف مرحوم شريعتی هستندمی توان گفت اينها کسانی هستند که نگاهشان به اسلام و تشيع با نگاه مرحوم دکتر شريعتی همسانی پيدا نمی کند و سازگار نيست در واقع دکتر شريعتی خيلی سنگ روحانيت را به سينه نمی زد و معتقد بود امر شريعت و تشيع قائم به وجود نهادی به نام روحانيت نيست و بدون روحانيت هم می شود اسلام و تشيع را داشت که اين مساله موجب شد تا نقدهای زيادی نسبت به شريعتی صورت گيرد البته در زمان رژيم شاه که بسياری از روحانيون که طرفدار امام خمينی(ره)بودند کاملا از مرحوم شريعتی پشتيبانی می کردند مثل مرحوم آيت الله منتظری،مرحوم آيت الله طالقانی ،آيت الله هاشمی رفسنجانی و حتی شهيد بهشتی از دکتر شريعتی حمايت می کردند.
وی تاکيد کرد :نبايد فراموش کنيم که مرحوم شريعتی منتقدين خيلی جدی در ميان حوزويان داشت. زيباکلام تصريح کرد:گروه ديگری که می شود تصور کرد که مخالفين شريعتی کسانی هستند که خيلی عليه اهل سنتند و توهين می کنند به خلفا و تابعين رسوال الله در واقع اينها نيز مخالف شريعتی هستند زيرا ادبيات سياسی شريعتی وحدت بخش بين اهل سنت و تشيع بود در دوران انقلاب و سالهای نخست انقلاب کم نبودند جوانان و خصوصا دانشجويان سنی که در دانشگاهها درس می خواندند و طرفدار مرحوم دکتر شريعتی بودند و يا کم نبودند چهرها و شخصيت های مذهبی در کردستان که طرفدار تفکر ،آراء و عقايد شريعتی بودند بنابراين کسانی که خيلی ضد تسنن هستند هميشه با شريعتی مشکل داشتند و حتی بنده به خاطر دارم که در سالهای اول انقلاب به طعنه به دکتر شريعتی "علی سنی "می گفتند و اين به واسطه اين بود که ايشان خيلی مخالف سب صحابه صديق و خلفای راشدين بود .
استاد دانشگاه تهران تاکيد می کند:در واقع ارسال اين پيامک ها گويايی اين است که اينها مخالفين مرحوم شريعتی هستند البته اين سخن به اين معنا نيست که اين مخالفين اين کار را انجام می دهند لذا ممکن است اين پيامک ها از سوی کسانی باشند که مخالفين دين و اسلام هستند و چون نگرانند که اگر به مقدسات ديگر دين و تشيع توهين کنند ممکن است با مشکلی مواجه شوند و دستگاهای اطلاعاتی و امنيتی به اين مساله پی ببرند و آنها را شناسايی و محاکمه کنند از اين رو يک هدف نرم تر و آسان تری را به اسم شريعتی انتخاب می کنند و شروع می کنند احساسات و عواطف ضد مذهبی شان را عليه شريعتی به نمايش بگذارند چون می دانند که اگر به شريعتی توهين شود حکومت خيلی به آنها سخت نمی گيرد بنابراين بغض و کينه شان را نسبت به اسلام و انقلاب اسلامی به صورت توهين به مرحوم شريعتی نشان می دهند .
زيبا کلام اظهار می دارد:البته نسبت به اين مساله می شود دو رويکرد داشت اول اينکه کسانی که نسبت به شريعتی حمله می کنند و به ايشان توهين می کنند اگر مقصودشان شريعتی نيست بلکه مقصود آنها اسلام و انقلاب است در مقابل اين گروه خيلی نمی شود کاری کرد زيرا مقصود آنها اسلام و تخطئه نقشی است که مرحوم شريعتی در بيداری اسلامی که منجر به پيدايش انقلاب اسلامی شد لذا بغض و کينه خود را نسبت به انقلاب اسلامی با توهين به دکتر شريعتی نشان می دهند بنابراين شما هر قدر که درباره شريعتی کار کنيد به جايی نمی رسيد چون دعوا بر سر شريعتی نيست و فقط يک بهانه است دعوای آنها بر سر ارزش ها و چيزهای ديگری است در واقع آنها به شريعتی حمله ور می شوند تا به چيزهای ديگری دست بيايند لذا همانطور که اشاره کردم در اين وضعيت کار زيادی نمی شود انجام داد چون آنها می خواهند با فرهنگی که موجب به وجود آمدن انقلاب اسلامی شد حمله کنند.
وی ادامه می دهد:البته حالت ديگری هم وجود دارد و آن اين است که ما تصور کنيم کسانی که عليه مرحوم شريعتی اين اقدامات را انجام می هند بغض و کينه نسبت به خود شريعتی دارند که در اين صورت بايد نسبت به شناساندن تفکر شريعتی در دانشگاهها و در جاهای مختلف بيشتر کار کرد و سمينار و همايش های بيشتری گذاشت و در آن عنوان کرد سوء تفاهم هايی که درباره شريعتی وجود دارد به دليل نگاه مثبت ايشان به اهل سنت و نگاه نه چندان مثبتش به روحانيت است که البته بايد درباره آن توضيح داده شود تا اين سوء تفاهم ها برطرف شود.
اين استاد دانشگاه در عين حال تاکيد می کند:نمی شود برای حل اين مساله کار زيادی کرد زيرا اگر نسبت به اين مساله خيلی حساسيت نشان دهيم دامنه گسترده تر و بدتری پيدا خواهد کرد و مخالفين مرحوم شريعتی فکر می کنند با ارسال اين پيامک های تخريبی در رسيدن به هدفشان موفق شده اند لذا به عقيده من بهترين راه حل اين است که هيچ واکنشی نشان نداد.
اگر قرار است واکنشی نشان داده شود فقط می تواند در حد قانون باشد و مدعی العموم و دادستان، مساله توهين به شريعتی را پيگيری کنند که منشاء اين پيامک ها از کجاست از سوی ديگر افرادی از طرف مرحوم شريعتی نيز می توانند اقامه دعوی کنند و به دادستانی اعلام جرم کنند و خواهان پيگيری اين مساله باشند که البته در اين صورت مساله پيچيده می شود زيرا شريعتی جزء معصومين و مقدسين نيست از اين رو نمی توان ارسال کنندگان اين پيامک ها را به اسنتاد هيچ قانونی محاکمه کرد.
وی می افزايد:بايد در نظر داشت که درباره شخصيت هايی مثل مرحوم بازرگان يا مصدق نيز سخنانی گفته می شود مثل اينکه عنوان می کنند مرحوم بازرگان آمريکايی بوده و با آمريکاييها دست داشته و يا درباره افرادی که سالها مبارزه کرده اند و به زندان افتادند در حالی که نسل هايی از جوانان کشور را با اسلام و فرهنگ اسلامی و ...آشنا کردند ولی به راحتی به آنها ليبرال ،آمريکايی و وابسته.گفته می شود .
زيباکلام تصريح می کند:به عقيده بنده فرهنگ سياسی جامعه ما بيمار است که اينگونه با افراد وشخصيتها برخورد می کند از سوی ديگر نمی شود مرتب عليه توهين کنندگان به شخصيتها اعلام جرم کرد در واقع من به فرهنگ سازی هم اعتقادی ندارم زيرا اگر می شد فرهنگ سازی کرد در خيلی از زمينه ها جمهوری اسلامی می توانست
در حالی که رسانه ها و مراکز آموزشی را در اختيار دارد موفق باشد در حالی که تا کنون نتوانسته در فرهنگ سازی موفق باشد البته بايد يادآور شوم که مسئولين در سخنرانی ها می توانند توهين به شخصيت های سياسی،مذهبی و اجتماعی را به عنوان يک عمل مضموم و زشت محکوم کنند .اين استاد دانشگاه درباره نقش اپراتورهای موجود در جامعه مثل همراه اول و
ايرانسل در گسترش اين پيامک ها نيز می گويد:علی رغم شعارهايی که در زمينه اقتصاد اسلامی ،توحيدی و اقتصاد برتر اسلامی که ضد سرمايه داری است داده ايم می بينيم بسياری از کارهايی که در ايران برای پول در آوردن انجام می شود در
قلب نيويورک و لندن که قلب سرمايه داری است خيلی پسنديده و اخلاقی نيست اما در ايران به راحتی اين اقدامات صورت می گيرد.
توضيح آريا: لازم به ذکر است پيش از اين نيز موج تبليغاتی سنگينی عليه آيت الله جنتی توسط پيامک های هجو آميز بوجود آمد که اپراتورهای موبايل فقط منافع ارسال جوک ها را درو کردند و هيچ اقدامی صورت نگرفت؛نتيجه آن ارسال طنزهای تفرقه آميز ضد ملی و قوميتی و حتی طنز نسبت به مقدسات دينی در سطح گسترده است.