یکشنبه 18 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

زيباکلام: بزرگان اصلاح‌طلب با نماينده هاشمی گفتگو کنند


خبرگزاری مهر ـ يک کارشناس مسائل سياسی، جريان اصلاحات را يتيم و بی صاحب خواند و گفت: متاسفانه رهبران اصلاحات هيچ گام جدی برای آينده اين جريان برنداشته اند و صحبت ها و اظهار نظرهايی که بعضا داشته اند، بی هدف، بی برنامه، تفننی، باری به هرجهت و کلی گويی بوده است.

صادق زيبا کلام در گفتگو با خبرنگار مهر، با انتقاد از بی برنامگی و عدم اراده اصلاح طلبان برای انتخابات رياست جمهوری ، اظهارداشت: اگر اصلاح طلبان قصد حضور در انتخابات را دارند لازم است که منسجم و با برنامه باشند، اما متاسفانه تا به امروز عدم اراده در تصميم گيری و بی برنامگی را در اين جريان شاهد بوديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: اظهارنظر چهره ها و شخصيت های اصلاح طلبان نشان می دهد که هيچ برنامه و تدبيری برای انتخابات نيانديشيده اند و چهره هايی که به عنوان کانديدای اين جريان در رسانه ها مطرح شده اند، تا کنون کسی با آنان برای حضور در رقابتها صحبت نکرده و تنها در محفل های شخصی اين بحث ها صورت گرفته است.

وی پيشنهاد کرد چهره هايی مديريت اين جريان پراکنده را بر عهده بگيرند، اظهارداشت: بزرگانی همچون خاتمی ، موسوی خوينی ها، محمد رضاخاتمی ، حسين مرعشی ، محمد رضا عارف، نجفی، کمال و صادق خرازی ، اسحاق جهانگيری ، موسوی لاری و ساير چهره های اصلاح طلب به همراه نماينده ای از هاشمی بايد دور هم جمع شوند و خواسته های کوتاه مدت و بلند مدت اصلاح طلبان را بررسی نمايند و برای تحقق آنها برنامه ريزی کنند.

اين کارشناس سياسی اصلاح طلب افزود: بزرگان اصلاحات بايد دور هم جمع شوند و ارزيابی کنند که آيا شرکت در انتخابات می تواند موجب محقق شدن خواسته های کوتاه مدت و بلند مدت اصلاح طلبان شود يا نه؟ آيا نامزد مستقل داشته باشيم يا بهتر است که از يک کانديدای اصولگرای معتدل حمايت کنيم ؟ و بررسی مسايلی از اين دست. اما متاسفانه رهبران اصلاحات هيچ طرح و برنامه ای ندارند، هيچ گام جدی تا بحال برنداشته اند و صحبت ها و اظهار نظرهايی که بعضا کرده اند بی هدف ، بی برنامه ، تفننی ، باری به هرجهت و کلی گويی بوده است.

وی تاکيد کرد: با اينکه کمتر از ۱۱ ماه به انتخابات مانده طرفداران جريان اصلاحات و مردمی که به هر حال نظر اصلاح طلبان برايشان مطرح است حتی نمی دانند که آيا اساسا اصلاح طلبان قرار است در اين انتخابات شرکت کنند يا همچنان بعنوان اعتراض می خواهند اين انتخابات را بايکوت کنند؟ چرا بايد شرکت کنيم، چرا نبايد شرکت کنيم؟ يک نامزد داشته باشيم يا چند نامزد؟ هيچکدام اين مسايل را رهبری جنبش اصلاحات برای طرفداران اين جنبش روشن نکرده است.

زيبا کلام بزرگترين ضعف اصلاحات را ضعف در رهبری و مديريت دانست و گفت: ضعف در رهبری و بی برنامگی از سوی رهبری اصلاح طلبان را در انتخابات مجلس نهم هم شاهد بوديم و بدبختانه همان داستان دارد در اين انتخابات هم تکرار می شود. آدم واقعا دلش می سوزد که يک جنبش گسترده در ايران از نظر رهبری اينقدر يتيم ، بدبخت و بی صاحب است.

اين استاد دانشگاه، همچنين در واکنش به طرح مصطفی کواکبيان دبيرکل حزب مردم سالاری به عنوان "مناسک" برای چگونگی حضور اصلاح طلبان برای ورود به رقابتهای انتخاباتی، تصريح کرد: ابتدا بايد مشخص شود که آيا اساسا حزب مردم سالاری جزء احزاب اصلاح طلب هست يا نه؟

وی ادامه داد: عدم موفقيت کواکبيان در انتخابات مجلس به اين دليل بود که مردم وی را به عنوان اصلاح طلب نمی شناسند ، بنابراين رای اصلاح طلبان را نتوانست جذب کند و هواداران اصلاح طلبان حزب مردم سالاری را يک جريان وابسته به اصلاح طلبان نمی شناسند.

زيباکلام با بيان اينکه تعدادی از رهبران اصلاحات در زندان هستند خاطرنشان کرد: مابقی که آزاد هستند و می توانند فعاليت سياسی انجام دهند بايد دستورالعمل ، سازماندهی و تحرک داشته باشند، بايد در خصوص مسايل مهم سياسی ، اجتماعی و اقتصادی کشور، منطقه و دنيا موضع گيری و اعلام نظر کنند. اين واقعا غير قابل پذيرش است که ظرف سه سال گذشته اصلاح طلبان به عنوان يک جريان جدی دموکراسی خواهی در ايران حتی يک موضع گيری هم نداشته اند. من قبول ندارم نمی شود. مشکل در خود اصلاح طلبان و رهبری شان است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016