چهارشنبه 21 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تجمع اعتراضی "سازمان گزارشگران بدون مرز" نسبت به وضعيت روزنامه نگاران ايرانی، در پاريس برگزار شد

دلبر توکلی - راديو بين المللی فرانسه ـ روز گذشته ده‌ها تن از فعالان گزارش‌گران بدون مرز و روزنامه‌نگاران تبعيدی ايران در برابر دفتر شرکت دولتی "ايران اير" در خيابان شانزه ليزه در پاريس، تجمعی را در اعتراض به بازداشت خودسرانه و شکنجه روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران در ايران برگزار کردند.

در اين حرکت اعتراضی، پنج نفر از اعضای گزارش‌گران بدون مرز همچون زندانی با بدنی زخمی از شلاق و آثار شکنجه، چشم‌بند زده و با زنجير بر دست و پا، در برابر نمادهای رسانه‌ای (دوربين فيلم برداری، قلم و کاغد، راديو و روزنامه) وضعيت امروز روزنامه‌نگاران ايران را تصوير کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معترضان پلاکاردهايی را با شعارهای «آزادی برای روزنامه‌نگاران ايران»، «نه به شکنجه و انفرادی» و «در ايران ٣٣ روزنامه‌نگار ١٩ وب‌نگار زندانی هستند»، در دست داشتند.

زهرا (زيبا) کاظمی در پی شکنجه اعمال شده از سوی مسئولان قضايی در زندان اوين جان خود را از دست داد. گزارش‌گران بدون مرز در بيانيه‌ای اعلام کرده است:«مصونيت از مجازات در ايران و بی‌رحمی دستگاه قضايی عليه روزنامه‌نگاران زندانی را محکوم می‌کند و خواهان توجه بيشتر جامعه جهانی به وضعيت زندانيان در ايران است.»

گزارش‌گران بدون مرز هشدار می‌دهد که در شرايط کنونی زندانيان ديگری نيز ممکن است به فهرست قربانيان کشته شده از سوی شکنجه‌گران اضافه شوند.

***

رضا معينی- مسئول ميز ايران ، افغانستان و تاجيکستان درسازمان گزارشگران بدون مرز، در گفت گو با بخش فارسی راديو بين المللی فرانسه گفت:
«ما نگران جان روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ايران هستيم. بسياری از آنها که بيمار و از نظر روحی و جسمی به شدت ضعيف شده‌اند، امروز يا در همان مکان و يا در همان شرايطی بسر می‌برند که منجر به قتل زهرا کاظمی شد. ما جامعه جهانی را به ويژه به وضعيت اين پنج زندانی، محمدصديق کبودوند، بهمن احمدی امويی، آرش هنرور شجاعی و محمد سليمانی نيا، نرگس محمدی، که نمونه‌‌وار شرايط زندانيان ايران هستند، فرا می‌خوانيم. ما خواهان آزادی بدون قيد و شرط همه‌ فعالان عرصه‌ اطلاع رسانی هستيم که تنها برای استفاده از حق آزادی بيان خود بازداشت شده‌اند.»

او در پاسخ به اين پرسش که رئيس قوه قضائيه بر چه اساسی اعلام کرده است که در ايران زندان سياسی نداريم! گفت:«در حال حاضر ۳۳ روزنامه نگار، ۱۹ وب‌نگار در زندان های ايران با احکامی بين ۶ تا ۱۱ سال زندان، بسر می برند. البته جواد لاريجانی که در اصل نماينده جمهوری اسلامی در نهاد های بين المللی به اسم حقوق بشراست، ازهمان قانون سياه رضا شاهی که از سال ۱۳۱۰ در ايران برقرار است صحبت می کند، همان قانونی که بر اساس آن بسياری از روزنامه نگاران و وب‌نگاران و بسيار از زندانيان عقيدتی را امروز در زندان با احکام طويل المدت نگهداری می کنند.»

[برای خواندن بيانيه گزارشگران بدون مرز اينجا را کليک کنيد]


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016