چهارشنبه 21 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصطفی کواکبيان: روزنامه‌های مستقل به شدت تحت فشارند

مصطفی کواکبيان بحران کاغذ در بازار ايران را بسيار جدی می‌داند و معتقد است در اين ميان نشريات مستقل و منتقد دولت، بيشتر تحت فشار هستند.


ايلنا: بحران گرانی و کمبود کاغذ، اين روزها ادامه انتشار روزنامه ها، به خصوص روزنامه‌های مستقل را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، مصطفی کواکبيان؛ دبير انجمن روزنامه‌های غيردولتی، مدير مسئول روزنامه‌های "مردم‌سالاری" و "پيام استان سمنان" و نماينده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی، درخصوص وضعيت فعلی روزنامه‌های مستقل گفت: انجمن روزنامه‌های غيردولتی دارای ۲۵ عضو است. در حال حاضر تمامی اين اعضا از وضعيت گرانی کاغذ و کمبود آن به شدت تحت فشار هستند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: مثال وضعيت فعلی روزنامه‌های مستقل، به قربانی مجالس عزا و عروسی شبيه است. روزنامه‌ها بحث انواع و اقسام مشکلات اقتصادی، اعم از گرانی مواد غذايی، مسکن و پوشاک و کالاهای ديگر را پوشش می‌دهند، اما کمتر پيش می‌آيد که در مورد خودشان حرف بزنند. درحال حاضر مطبوعات مستقل، به خصوص مطبوعات مستقل منتقد دولت به شدت تحت فشار هستند.

دبير انجمن روزنامه‌های مستقل در مورد مشکل گرانی کاغذ گفت: قيمت کاغذ ظرف مدت تقريبآ يک سال ۲ برابر شده است. در حال حاضر قيمت کاغذ بيشتر از کيلويی ۱۵۰۰ تومان است.

کواکبيان به مشکلات روزنامه‌ها برای تهيه کاغذ از بازار آزاد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر علاوه بر گرانی شديد کاغذ، با کمبود اين کالا در بازار هم روبرو هستيم. برای خريد کاغذ، پول نقد به کاغذفروشان داده می‌شود و وعده دريافت کاغذ برای چند روز آينده شنيده می‌شود.

وی در مورد وجود جريان دلالی در بازار گفت: من منکر عدم حضور دلال و جريان‌های اين‌چنينی در بازار نيستم. دلالی، پديده‌ای است که از آب گل‌آلود ماهی می‌گيرد. اگر شرايط اقتصادی مناسب و بدون مشکل باشد، مسلمآ امکان سوء استفاده‌ از بين می‌رود.

مدير مسئول روزنامه مردم‌سالاری دليل اصلی بالا رفتن قيمت کاغذ را افزايش قيمت دلار دانست و گفت: بخشی از اين افزايش قيمت به دليل افزايش قيمت جهانی اين کالا است. اما به دليل تامين بخش عمده نياز کاغذ مصرفی داخل کشور از طريق واردات،‌ افزايش شديد قيمت دلار بر روی قيمت کاغذ در ايران تاثير زيادی گذاشته است.

وی به کارهای صورت گرفته برای مقابله با اين مشکل اشاره کرد و گفت: با اينکه خود دست‌اندرکاران از اين وضعيت آگاهی دارند، اما به صورت مستقيم و غيرمستقيم اين مشکلات را به آن‌ها گفته‌ايم. عده‌ای از همکاران ما در مطبوعات پيشنهاد دادند که اين مشکلات را در قالب يک اطلاعيه يا بيانيه منتشر کنيم‏،‌ اما ما معتقديم که اين کار فايده‌ای ندارد و همه مسئولان از اين شرايط آگاهی کافی دارند.

کواکبيان عدم پاسخگويی نهادهای مسئول در اين زمينه را مشکل مهم بعدی دانست و گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت که در بخش واردات کاغذ متولی اصلی است، اظهار می‌کند که بايداين مشکل در حوزه‌های ديگر و توسط نهادهای ديگر پيگيری شود. وزارت فرهنگ و ارشاد هم به عنوان متولی اصلی مطبوعات، درست برعکس همين حرف را می‌زند. در حال حاضر مشخص نيست که مشکل مطبوعات دقيقآ به چه کسی مربوط می‌شود.

وی به وجود بحران کاغذ در ساير حوزه‌ها هم اشاره کرد و افزود: مشکل کاغذ فقط مربوط به مطبوعات و روزنامه‌ها نيست. صنعت نشر و کتاب هم با مشکلات شديدی برای تهيه کاغذ مورد نياز خود مواجه است.

دبير انجمن روزنامه‌های مستقل از افزايش قيمت کاغذ توليدی در داخل گلايه کرد و گفت: حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تن از مصرف کاغذ در داخل کشور، توسط کارخانه چوب و کاغذ مازندران تامين می‌شود. البته توليدات اين کارخانه مصارف خاص دارد و بعضی از روزنامه‌ها از آن استفاده می‌کنند. در حال حاضر ما شاهد اين مساله هستيم که قيمت اين کاغذ هم در بازار شديدآ افزايش يافته است. اين‌که چرا قيمت کاغذ دولتی هم در بازار افزايش پيدا کرده، جای سوال دارد.

وی از عملکرد دولت در برخورد با روزنامه‌ها گلايه کرد و گفت: دولت در حال حاضر در برخورد با روزنامه‌ها يک‌طرفه رفتار می‌کند، يعنی برخوردهای دولت فقط جنبه تذکر و ايراد گرفتن دارد و به مشکلات روزنامه‌های مستقل توجهی نمی‌شود.

کواکبيان در پايان گفت: در حال حاضر روزنامه‌ها، به خصوص روزنامه‌های مستقل در بدترين شرايط ممکن به سر می‌برند و اگر مسئولان به فکر نباشند، اين روزنامه‌ها مجبور به تعطيلی می‌شوند. ما از وزارت صنعت و معدن و همچنين وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان دو متولی مهم، در شرايط فعلی توقع داريم که اين وضعيت را درک کنند و به فکر روزنامه‌ها و ارباب جرايد باشند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016