دوشنبه 26 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

روزنامه ايران: نامزد جديد جبهه پايداری برای انتخابات رياست جمهوری

خبرگزاری آريا- شنيده‌ها حاکی از آن است که اعضای جبهه پايداری نيز مانند ساير اصولگرايان در جلسات محفلی و داخلی خود، هنوز به مصداقی مشخص درخصوص نامزد انتخابات رياست جمهوری يازدهم دست نيافته‌اند .
به گزارش آريا ، روزنامه دولتی ايران در گزارشی که امروز درباره جبهه پايداری منتشر کرده از غلامحسين الهام به عنوان نامزد احتمالی جبهه پايداری برای انتخابات رياست جمهوری نام برده است.
خبرگزاری آريا در دوهفته گذشته خبر از حمايت چند عضو ارشد جبهه پايداری از سعيد جليلی و مخالفت با غلامعلی حدادعادل داده بود. روزنامه ايران نيزالبته با استناد به مصاحبه های خبرگزاری آريا از غلامحسين الهام هم به عنوان يکی از نامزدهای احتمالی اين جريان نام برده است.
به هرروی به نظر می رسد انديشه های متفاوتی در جبهه پايداری وجود دارد که اين طيف همچنان نتوانسته بر روی يک نامزد به توافق برسد .
متن کامل گزارش روزنامه دولت در ادامه می آيد :



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هر چند اکثر اعضای مطرح جبهه پايداری از کانديداتوری سعيد جليلی حمايت می‌کنند و اينگونه برداشت می‌شود که جبهه پايداری درخصوص وی به اجماع رسيده، اما اخبار، شنيده‌ها و گفته‌ها، حاکی از واقعيت ديگری است!
حميد رسايی، عضو ارشد جبهه پايداری، تأکيد می‌کند: اخباری که برخی رسانه‌ها مبنی بر حمايت اين جبهه از يک نامزد خاص برای انتخابات يازدهم رياست جمهوری مطرح می‌کنند، صحت ندارد و ما تاکنون جلسه‌ای در اين باره نداشته‌ايم!
قاسم روانبخش نيز در اين ارتباط می‌گويد: بحث و اتفاق نظری در خصوص حمايت از سعيد جليلی در جبهه پايداری نشده است!
شنيده‌ها نيز حاکی از آن است که اعضا در جلسات محفلی و داخلی خود، هنوز به مصداقی مشخص درخصوص نامزد انتخابات رياست جمهوری يازدهم دست نيافته‌اند.
از سوی ديگر شاخه جوانان اين جبهه که بر تصميم‌گيری‌های کلان تأثيرگذار است، نظر اجماعی روی کانديداتوری جليلی و ديگر گزينه‌های مطرح ندارد! همچنين گفته می‌شود که سعيد جليلی حضور خود را منوط به کسب تکليف از جانب بزرگان اين جبهه می‌داند. شايد سخنان اخير پدر معنوی جبهه پايداری از همين اختلاف‌نظرها نشأت می‌گيرد. آنجا که گفته بود: «هيچ رئيس‌جمهوری ايده‌آل نبوده، در آينده هم اينگونه نخواهد بود.» آيت‌الله مصباح افزوده بودند: «اگر اکنون نيز منتظر باشيد تا رئيس‌جمهوری بر سر کار آيد که هيچ ضعفی در دو زمينه شناخت و اراده نداشته باشد، زود سرخورده خواهيد شد!» ۶ مردادماه سال گذشته شايد بيش از همه خود اعضای جبهه تازه تأسيس پايداری می‌دانستند که با اعلام حضوری، جداگانه و مستقل در انتخابات مجلس ديگر دايره متحد المرکزی به نام اصولگرايی وجود خارجی نخواهد داشت!
تابستان سال ۹۰ بود که شاخه‌ای از اصولگرايان پس از آن که درخصوص حضور در ساز وکار وحدت برای انتخابات مجلس نهم با ساير اصولگرايان به تفاهم نرسيد، ساز جدايی را کوک کرد و جبهه‌ای به نام پايداری به رهبری معنوی آيت‌الله مصباح يزدی متولد شد. مؤسسان اين تشکل اقدام خود را کاستی‌هايی دانستند که در آرايش سياسی برخی جريان‌ها و طيف‌های موجود در کشور ديده می‌شد.
کامران باقری لنکرانی که روزگاری وزير بهداشت دولت نهم بود و امروز سخنگوی اين جبهه است، در اين خصوص می‌گويد: يکی از دلايل تشکيل اين جبهه پرده‌برداری از افرادی است که سعی در دفاع از فتنه‌گران داشته‌اند.
اما اين نکته تنها دليل پايداری‌ها برای جدايی نبود، اين جبهه شروط ۳ گانه‌ای ازجمله افزودن افرادی به کميته ۸+۷، حذف نمايندگان قاليباف و لاريجانی و در آخر حذف افرادی همچون محمدرضا باهنر که در فتنه ۸۸ نقش ساکتين را بازی کردند را برای اصولگرايان مطرح نمودند و پس از آن که شرط‌هايشان موردپذيرش قرار نگرفت رسماً فعاليت خود را جدای از ديگر اصولگرايان آغاز نمودند.
شايد تحليل خيلی‌ها اين بود که پس از انتخابات مجلس دوباه شاهد دايره متحدالمرکز اصولگرايی خواهيم بود! اما صحبت‌های پدر معنوی پايداری‌ها نشان داد که ظاهراً اين جدايی فعلاً ادامه دارد.
آيت‌الله مصباح در ديداری که ماه گذشته با جمعی از دانشجويان و دانش‌آموختگان دانشگاه امام صادق‌(ع) داشتند انتخابات مجلس نهم را مورد اشاره قرار داده و گفتند: «در انتخابات گذشته مجلس، عده‌ای در سايه انتساب به نام اشخاص بزرگوار و محترمی که دست آنها را می‌بوسيم، کارهای خطرناکی را انجام داده و برنامه‌های مخربی را طراحی کردند که بسيار خطرناک است! قرار بود جامعتين برای تقويت اصولگرايی در تصميم‌گيری‌ها با يکديگر تعامل داشته باشند اما متأسفانه گاهی نظرات اشخاص حقيقی به جای تصميم شخص حقوقی جامعه روحانيت و جامعه مدرسين بيان می‌شد و اين روند در حال ادامه پيدا کردن بود!»
برنامه‌های منسجم برای انتخابات رياست جمهوری
هرچند کمتر از يک سال به برگزاری انتخابات يازدهم رياست جمهوری باقی مانده است و در اين ميان البته همه گروه‌های سياسی شروع فعاليت‌های انتخاباتی خود را انکار می‌کنند اما شواهد نشان می‌دهد آرايش گروه‌های سياسی تقريباً شکل گرفته و همگان خود را برای تشکيل سازوکار انتخاباتی آماده می‌کنند. حجت‌الاسلام آقا‌تهرانی، دبيرکل جبهه پايداری با اشاره به حضور موفق و برنامه‌ريزی شده اين جبهه در انتخابات مجلس نهم می‌گويد: «در حال حاضر برنامه‌های منسجمی برای انتخابات رياست جمهوری و شورای شهر داريم.» گفته دبيرکل اين جبهه نشان می‌دهد که جبهه پايداری نيز همچون ديگر گروه‌های اصولگرا همچون مؤتلفه اسلامی، برنامه‌های خود را برای حضوری مستقل، آماده کرده است. حجت‌الاسلام آقا تهرانی تأکيد می‌کند جبهه پايداری از همه جبهه‌ها برنامه‌دارتر است اما فعلاً زمان مناسبی برای ارائه آن نيست! دبيرکل جبهه پايداری با تأکيد بر وجود بزرگانی همچون آيت‌الله مصباح يزدی و آيت‌الله خوشوقت در رأس اين جبهه تصريح می کند: جبهه پايداری منويات مقام معظم رهبری را به عنوان اصل قرار داده و با استفاده از حضور بزرگان حرکت خود را بر روی خط مستقيم بنا کرده، تا از مسير ولايت منحرف نشود!
اما سخنگوی جبهه پايداری که نام وی نيز به عنوان يکی از کانديداهای احتمالی اين جبهه مطرح می‌باشد معتقد است ورود زودهنگام به بحث انتخاباتی جفا در حق مردم است.
کامران باقری لنکرانی می‌گويد: ورود مصداقی به بحث انتخابات رياست‌جمهوری زودهنگام است و اين امر قوام اجرای کشور را مختل می‌کند، از اين رو معتقديم بحث‌ها در مورد انتخابات رياست جمهوری بايد گفتمانی باشد!
فاطمه آليا يکی از اعضای جبهه پايداری نيز درخصوص فعاليت انتخاباتی پايداری‌ها به جلسه‌ای که چندی پيش برگزار شده اشاره می‌کند و می‌گويد: «تأکيد شد در انتخابات رياست جمهوری يازدهم همچون انتخابات مجلس نهم اين جبهه به رسالت خود عمل و سعی کند با معرفی نامزدی که با معيارهای جبهه پايداری همخوانی دارد، حضور فعالی در انتخابات داشته باشد.»
اما در اين ميان محمد جواد ابطحی، ديگر عضو جبهه پايداری، که گفته اگر اصولگرايان به اجماع نرسند، خودم نامزد رياست جمهوری می‌شوم! اعتقاد ديگری دارد. وی با تأکيد بر اين‌که تمام تلاش جبهه پايداری در جهت اتحاد عملی اصولگرايان است، تصريح می‌کند: «در حال حاضر جبهه پايداری قصد معرفی کانديدای مستقل را ندارد اما اگراحساس شود گروه‌ها به توافق و اتحاد عملی نمی‌رسند و منشور اصولگرايی و نقاط ايجابی و سلبی را مدنظر قرار نمی‌دهند در اين زمينه وارد عرصه سياسی می‌شويم.»
فرد موردنظر کيست؟
امـــا گزينه مورد نظر بــرای انتخابات رياست‌جمهوری، ‌پاسخی است که هنوز پايداری‌ها بر روی آن به اجماع نرسيده‌اند. سعيد جليلی، کامران باقری لنکرانی، غلامعلی حداد عادل و حتی دکتر غلامحسين الهام، گزينه‌هايی هستند که درخصوص آنها چه در جلسات داخلی اين جبهه و چه در فضای رسانه‌ای و مجازی، برای حضور در انتخابات يازدهم رياست جمهوری بحث و گمانه‌زنی می‌شود! در ایــن میـــان چهره‌های نزديک به جبهه پايداری صراحتاً از کانديداتوری سعيد جليلی، مذاکره‌ کننده ارشد پرونده هسته‌ای حمايت می‌کنند. در فضای مجازی نيز، در ميان جوانان نزديک به جبهه پايداری اقبال به سعيد جليلی بيش از گزينه‌های مطرح ديگر است. راه‌اندازی چندين وبلاگ و سايت و کمپين دعوت از دکتر سعيد جليلی برای انتخابات سال ۹۲ نيز همگی در همين راستاست! فاطمه آليا در اين خصوص می‌گويد: «ايشان رسماً اعلام نکرده که کانديدای رياست جمهوری می‌شود يا خير اما در کامنت‌هايی که بعد از مذاکرات ۱+۵ ديده می‌شود، از ايشان تعريف‌هايی صورت می‌گرفت که شخصيت مثبتی هستند و درواقع از اين طريق از کانديداتوری وی حمايت‌هايی شده است!»
اسماعيل کوثری از ديگر اعضای جبهه پايداری با تأکيد بر اين مطلب که کانديداتوری سعيد جليلی از يک سال قبل در بين مردم مطرح است، تصريح می‌کند: «از آنجايی که
سعيد جليلی نيروی جوان و کارآمدی است لذا می‌تواند کانديدای خوبی برای رياست جمهوری يازدهم باشد!»
سيدعلی محمد بزرگواری نيز با بيان اينکه جبهه پايداری درباره کانديداتوری حداد عادل نظر خاصی ندارد و احتمال هم ندارد از وی حمايت کند، اعلام کرد: «در جبهه پايداری ممکن است درباره کانديداتوری جليلی به توافق برسند، البته ما گزينه‌های خود را اولويت‌بندی خواهيم کرد!»
اما کامران باقری لنکرانی، هر چند به اندازه جليلی مطرح نيست، اما نام وی هم در ميان کانديداهای مورد نظر شنيده می‌شود. وی هر چند در ابتدا عنوان کرد که از وضعيت خود به عنوان يک معلم دانشگاهی و طبيب بيمارستان راضی هستم و بنايی برای تغيير اين موقعيت ندارم اما پس از آنکه سايت خبری رجانيوز، ارگان غيررسمی جبهه پايداری، مطلبی را با عنوان آيا واقعاً باقری لنکرانی کانديدای رياست‌جمهوری نمی‌شود منتشر کرد عنوان نمود: «بنده به دنبال اين سمت نيستم اما وظيفه‌ام هر چه باشد عمل می‌کنم. ما وظيفه نداريم اعلام داوطلبی کنيم اما اگر تکليفی باشد، طبق آن عمل خواهيم کرد!»
سخنگوی جبهه پايداری با تأکيد بر اينکه بنده تلاش برای قرار گرفتن در پست رياست جمهوری را وظيفه خود نمی‌دانم، خاطرنشان می‌کند: برخی افراد اين کار را تکليف خود تشخيص داده‌اند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016