پنجشنبه 12 مرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک روزنامه روسی: ايران و طالبان عليه آمريکا متحد می‌شوند

راديو زمانه ـ يک روزنامه روسی نوشت ايران به دليل واهمه از حمله نظامی به تأسيسات اتمی‌اش به تقويت روابط خود با طالبان دست می‌زند.

به گزارش خبرگزاری ريانووستی، روزنامه نزاويسيمايا گازتا، (ایندیپندنت روسی) امروز پنج‌شنبه دوم اوت (۱۲ مردادماه) اين خبر را به نقل از "منابع افغانستانی و غربی" منتشر کرده و افزوده است جمهوری اسلامی ايران و طالبان در حال تدارک اقدامی تلافی‌جويانه در صورت حمله نظامی اسرائيل يا آمريکا به تأسيسات اتمی ايران هستند.

بنا به اين گزارش، به همين خاطر ايران بر روی خروج هر چه سريع‌تر آمريکا از افغانستان حساب باز کرده است. اين خروج برای سال ۲۰۱۴ ميلادی برنامه‌ريزی شده است.

روزنامه روسی می‌افزايد در پايان ماه مه تهران به طالبان اجازه گشايش نمايندگی خود در زاهدان، مرکز استان سيستان و بلوچستان در ايران را داده است.

با وجود اختلافات مذهبی و ايدئولوژيکی، جمهوری اسلامی ايران و طالبان قصد ايجاد اتحادی عليه دشمن مشترک، ايالات متحده را دارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ادامه اين گزارش آمده است که در آغاز ماه ژوئيه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران با طالبان در مورد تحويل موشک‌های زمين به هوا به اين گروه تندرو مذاکره کرده است.

با اين حال منابع غربی گفته‌اند اطلاعاتی در دست نيست که ايران اين موشک‌ها را به طالبان تحويل داده است يا خير.

در سال ۱۹۸۶ مجاهدين افغانستان توسط ايالات متحده به موشک‌های استينگر مجهز شدند و در سال ۲۰۰۷ منابع نظامی آمريکايی و بريتانيايی گزارش دادند طالبان از چين موشک‌های ضدهوايی HN-5 دريافت کرده‌اند.

سايت ويکی‌ليکس نيز مواردی را افشا کرده است که در آن‌ها طالبان از موشک‌های ضدهوايی HN-5 استفاده کرده‌اند.

با موشک‌های زمين به هوايی که مورد مذاکره سپاه پاسداران و طالبان بوده است می‌توان هواپيماها، هلی‌کوپترها و هواپيماهای بدون سرنشين که در ارتفاع پايين پرواز می‌کنند را مورد هدف قرار داد.

همچنين گفته شده است که نيروهای سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ايران چگونگی استفاده از اين موشک را به طالبان آموزش داده‌اند.

اين گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که آمريکا تحريم‌های خود عليه ايران را در چند روز اخير تشديد کرده است.

کاخ سفيد دو روز پيش اعلام کرد آمريکا تحريم‌های تازه‌ای برای هدف قرار دادن بخش نفت و انرژی ايران و بانک‌های مرتبط با آن برقرار کرد.

دو بانک چينی و عراقی که به ايران برای دور زدن تحريم‌ها ياری رسانده‌اند نيز از سوی آمريکا تحريم شدند.

باراک اوباما، رئيس‌جمهور آمريکا در بيانيه‌ای اعلام کرد تحريم‌های جديد، اراده ايالات متحده را برای پايبندی به تعهدات بين‌المللی نشان می‌دهد.

روز گذشته نيز کنگره آمريکا تحريم‌های ديگری عليه ايران تصويب کرد که بانک‌ها، شرکت‌های بيمه و کشتيرانی را که به تهران در فروش نفت کمک می‌کنند، هدف قرار می‌دهد.

تحريم‌های جديد مورد توافق نمايندگان ارشد هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات‌ بود و عرصه را بر ايران از هميشه تنگ‌تر می‌کند.

از سوی ديگر اسرائيل نيز همچنان به شدت نگران برنامه هسته‌ای ايران است و آن را تهديدی عليه موجوديت خود می‌داند.

برخی مقامات اسرائيلی در ماه‌های اخير حمله نظامی به ايران را به‌عنوان گزينه‌ای در نظر گرفته شده عنوان کرده‌اند.

ايالات متحده آمريکا، اتحاديه اروپا و ديگر کشورهای غربی تلاش می‌کنند ايران را از فعاليت‌های هسته‌ای خود بازدارند. ايران اما می‌گويد که برنامه هسته‌ای آن اهدافی صلح‌آميز دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016