دوشنبه 6 شهریور 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"شورشيان طالبان" ۱۷ شهروند افغانستان را سر بريدند

مقام های افغانستان روز دوشنبه اعلام کردند که شورشيان طالبان ۱۷ نفر را به دليل شرکت در يک برنامه موسيقی در مناطق تحت کنترل اين گروه در جنوب افغانستان را سر بريدند. همزمان گزارش شده که يک سرباز افغان دو نيروی خارجی در اين کشور را به قتل رسانده است.

به گزارش خبرگزاری های خارجی، وزارت کشور افغانستان می گويد که حمله شورشيان طالبان روز يکشنبه در ولايت هلمند صورت گرفت.

احمد داوودی، سخنگوی والی هلمند گفته است که اين حمله در منطقه موسی قلعه به وقوع پيوسته و سر قربانيان از بدن شان جدا شده است. به گفته وی، هنوز معلوم نيست که آيا قبل از اين اقدام به آنها تيراندازی شده بود يا نه.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


نعمت الله خان، والی محلی موسی قلعه، نيز گفته است که مردم در يک مراسم شرکت کرده بودند و با نواختن موسيقی به رقص و پايکوبی پرداختند که شورشيان از آنها خواستند تا اين برنامه را متوقف کنند.

به گفته وی، اين کشتار در منطقه ای صورت گرفته است که کاملا تحت کنترل طالبان است و او جزئيات بيشتری در اين زمينه ندارد.

در همين حال، خبرگزاری آسوشيتدپرس از کابل گزارش داده که روز دوشنبه در جريان تيراندازی يک سرباز افغانستان به سوی نيروهای ائتلاف بين المللی به رهبری ناتو، دو سرباز خارجی در شرق اين کشور کشته شدند.

اين تيراندازی تازه ترين مورد از حمله نيروهای دولتی افغانستان به سربازان خارجی است که شمار تلفات آنها در ماه اوت را به ۱۲ نفر رسانده است. هويت ده نفر از اين نيروها تا پيش از تيراندازی اخير، آمريکايی اعلام شده بود.

سرهنگ هيگن مسر، سخنگوی آلمانی نيروی ائتلاف بين المللی، گفته که حمله روز دوشنبه در ولايت لغمان صورت گرفته است. ناتو نيز در بيانيه ای اعلام کرده که در جريان اين حمله، فرد مهاجم از پای در آمده است.

مقام های افغانستان در حال تحقيق درباره اين تيراندازی هستند. بيشتر نيروهای خارجی ساکن در ولايت لغمان، آمريکايی هستند.

نور رحمان، سخنگوی والی لغمان، می گويد که در جريان عبور يک کاروان نظامی حامل نيروهای خارجی و سربازان افغان در منطقه علينگر، يکی از خودروها با يک بمب کنار جاده ای روبرو شد که کاروان برای خنثی کردن آن متوقف شد.

به گفته وی، در اين هنگام يکی از سربازان افغان به روی نيروهای خارجی آتش گشود. نيروهای ناتو سپس خواستار حمايت هوايی شدند و هلی کوپترها به سوی سربازان افغان آتش گشودند.

وی افزود که اين جاده بسته شده و عبور و مرور در آن به حال تعليق در آمده است.

آسوشيتدپرس در گزارش خود می افزايد که حمله نيروهای خودی به سربازان خارجی سالهاست که به مشکلی برای نيروهای تحت امر ارتش آمريکا تبديل شده است اما اين وضعيت اخيرا به مرحله بحرانی رسيده است.

از ابتدای سال جاری تاکنون دستکم ۳۳ حمله توسط نيروهای خودی صورت گرفته است که در جريان آن ۴۲ نيروی خارجی کشته شده اند. بيشتر قربانيان اين حملات، آمريکايی هستند.

حملات مشابه در سال گذشته ۲۱ مورد بوده است که در جريان آن ۳۵ نفر جان خود را از دست دادند. در سال ۲۰۱۰ اين دست حملات، ۱۱ مورد گزارش شده که باعث کشته شدن ۲۰ نيروی خارجی شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016