جمعه 28 مهر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگوی مسيح علی‌نژاد با موسوی تبريزی درباره اعدام‌های دهه ۶۰

موسوی تبريزی
"... سوال که اعدام ندارد... من جواب شما را ايران می‌دهم، شما حضوری اگر بياييد بيشتر از اين هم جواب می‌دهم"

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سيدحسين موسوی تبريزی دادستان کل کشور در دهه ۶۰ طی يک گفتگوی تلفنی با مسيح علی نژاد روزنامه نگار و در پاسخ به پرسش هايی در مورد اعدام گروهی نيروهای سياسی در دوران دادستانی خودش می گويد: من فقط حضوری به پرسش ها پاسخ می دهم.

صادق لاريجانی قوه قضائيه ايران به گزارش اخير احمد شهيد، گزارشگر ويژه سازمان ملل در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران اعتراض کرد و گفت اعدام‌ در تمام کشورهای اسلامی جزو ارزش‌های اسلامی است، در جمهوری اسلامی ايران مطلقا اعدامی سياسی نداريم و افراد اعدامی يا قاچاقچی مواد مخدر يا متعرضان به جان و مال و نواميس مردم بوده‌اند.

گفتگويی کوتاه با آقای موسوی تبريزی دادستان کل کشور در دهه ۶۰ را در زير بخوانيد و [بشنويد]:

* سلام من مسيح علی نژاد روزنامه نگارم و يک سوال دارم نمی دونم بنده را به جا می آوريد يا نه؟
- بله بفرماييد

* من می خواستم در مورد اظهارات لاريجانی که گفتند در ايران اعدام سياسی نداريم با شما يک گفتگوی تلفنی انجام دهم.
- نه من مصاحبه غير حضوری انجام نمی دهم

* آقای موسوی تبريزی سوالاتی که من می خواهم بپرسم که اصلا حضوری جرات نمی کنم بپرسم.
- چرا؟ من مصاحبه حضوری هر چه که باشد با افراد شناخته شده انجام می دهم. در همين جا هم روزنامه ها وقتی زنگ می زنند مصاحبه حضوری نباشد انجام نمی دهم.

* درست است ولی شما چون دادستان کل انقلاب در دوران آيت الله خمينی بوديد می خواهم نظرتان را در مورد اظهارات آقای لاريجانی بدانم که می گويد در جمهوری اسلامی اعدام سياسی نداريم.
- آقای لاريجانی در مورد حالا گفته اند.

* پس منظورتان اين است که آقای لاريجانی در مورد الان گفته اند که اعدام سياسی نداريم ولی تاييد می کنيد که در دوران شما اعدام سياسی وجود داشته. بله؟
- من مصاحبه نمی کنم ببخشيد...


از راست: علی‌اکبر ناطق نوری، حسين موسوی تبريزی و اسدالله لاجوردی در دهه ۶۰

* نه يک لحظه گوش کنيد به هر حال شما دادستان کل انقلاب بوديد در دوران آقای خمينی، من نمی توانم سوالاتی که دارم را حضوری بپرسم. می توانم؟
- می توانيد بله می توانيد....

* آقای موسوی تبريزی من هشت نه سال خبرنگار داخل ايران بودم ولی هيچ وقت جرات نکردم در مورد اعدام هايی که در دوران خمينی صورت گرفته سوال بپرسم يعنی الان شما می گوييد اگر من حضوری در اين مورد سوال کنم هيچ مشکل حقوقی برام به وجود نمی آيد؟
- نه نه هيچ ...حضوری هر مصاحبه ای با من بکنيد حاضرم واقعيت ها را بگويم تعارف هم ندارم.

* من الان بيرون ايران هستم و می توانم سوالات چالشی که برای نسل ما در مورد اعدام های دوران آيت الله خمينی وجود داشته را بپرسم در داخل ايران فکر می کنيد اگر من يا يکی از همکارانم در مورد اعدام های آن دوران بپرسند حکمِ خودشان اعدام نيست؟
- نه سوال که اعدام ندارد. شما سوال بکنيد اعدام ندارد.

* نه ببينيد اين توقع زيادی نيست که من بدانم شما اگر به اين محور سوالاتم پاسخ می دهيد، آنوقت من يا همکارانم يا هر کسی با شما قرار مصاحبه حضوری بگذارد اينکه در دوره ای که شما دادستان انقلاب بوديد اعدام های گروه های سياسی با دستور چه کسی صورت گرفته؟
- من جواب شما را ايران می دهم، شما حضوری اگر بيايد بيشتر از اين هم جواب می دهم.

* بله ممکن است شما پاسخ دهيد ولی من سوالم اين است که آيا تضمينی برای کسی که سوال را می پرسد هست؟
- آره تضمين هم هست. سوال جرم نيست....

* يک خورده منصف باشيم الان بچه های روزنامه نگار که در زندان هستند به خاطر سوال نيست؟
- من نمی دانم. شما بيا اينجا سوال کن من بهتر از آنچه که شما می خواهيد آنچه واقعيت است را در مورد اعدام های زمان خودمان و حالا بيان خواهم کرد...فرقی نمی کند....

* بسيار خب من پس با اجازه خودتان همين گفته ها را منتشر می کنم چون فکر نمی کنم يک خبرنگار منتقد احساس امنيت اين را داشته باشد که در مورد اعدام های سياسی بيايد حضوری سوال بپرسد، من با سعيد مرتضوی هم مصاحبه کردم ايشان گفتند که بياييد حضوری مصاحبه کنيد در حالی که شما خودتان می دانيد ما اين امنيت را برای طرح سوال نداريم...
- من کاری به ايشان ندارم، من عقيده ام اين است نه فقط در مورد شما، در باره هر کسی که بخواهد با من مصاحبه کند، روزنامه کهيان باشد، آرمان باشد، مشرق باشد، دوستان خودمان باشد می گويم بيايد حضوری بپرسيد، من واقعيت ها را تا به حال هم گفته ام و از اين پس هم خواهم گفت و هيچ مشکلی هم ندارم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016