یکشنبه 27 اسفند 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا

گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عارف: تصميمم برای حضور در انتخابات جدی‌تر شده است

خبرگزاری آريا - معاون اول دولت اصلاحات با تاکيدبر اينکه انتخابات فرصتی است برای بازگرداندن اعتماد عمومی،گفت:نبايد به حاکميت بی‌اعتماد بود و حاکميت هم نبايد به اصلاح طلبان سوء ظن داشته باشد بايد برای ايجاد ‌اعتماد متقابل و رفع سوء ظن تلاش کرد.

به گزارش آريا ،محمدرضا عارف در ديدار جمعی از فعالان دانشجويی دانشگاه‌های گرکان،شيراز،اراک و جمعی از فارغ‌التحصيلان دانشگاه تهران در پاسخ به نگرانی برخی از دانشجويان در خصوص انتخابات آينده رياست جمهوری گفت:اين نگرانی و دغدغه همه ماست، فضای دانشگاه‎ها در کمتر از ۳ ماه مانده به انتخابات به صورت غير قابل قبولی بی‌تحرک و بی رمق است و يکی از دلايل اصلی آن، برخوردهای حذفی با فعالان دانشجويی است.

انتقاد از بازنشسته کردن اجباری اساتيد

وی با اشاره به فعاليت تشکلهای دانشجويی در دانشگاه‌هااز ايجاد تشکل‌های فرمايشی در دانشگاه انتقاد کرد و گفت: اين پديده در حالی است که امروز مجوز تشکل‌های اصيل دانشجويی باطل شده و يا اجازه فعالت مستقل از آن ها سلب شده است و اين طبيعی است که در چنين فضاييدانشجو انگيزه‌ای برای فعاليت‌های سياسی و حتی صنفی ندارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به حوادث انتخابات سال ۸۸ اشاره کرد و گفت: در حوادث انتخابات ۸۸ عده‌ای از دانشجويان به واسطه حضور در فعاليت‌‌های انتخاباتی ستاره دار شدند،برخی اساتيد دانشگاه را به اجبار بازنشسته‌ کردند و از ارتقاء علمی عده‌ای از آنها جلوگيری کردند. اينگونه برخوردها آسيب جدی به ساحت دانشگاه زد و تاسف بارتر آنکه هنوز هم اين روند ادامه دارد و از تدريس عده‌ای از اساتيد دانشگاه جلوگيری می‌کنند.

وی با بيان اينکه اميدارم فضای دانشگاه در آستانه انتخابات باز شود و شاهد تحرک دانشجويان باشيم،گفت:آنچه برای کشور خطرناک است اين است که احساس مسئوليت از دانشجو که سالم‎ترينو برحسته ترين قشر جامعه محسوب می‌شوند گرفته شود. لذا نبايد به صرف وقايع انتخاباتی سال ۸۸ و برخوردهای حذفی کنار کشيد اگر بپذيريم کشور متعلق به خود ماست با نگاه به آينده بايد اميدوار بود.

بايد ريشه اقدامات خودسرانه خشکانده شود

عارف در واکنش به انتقاد دانشجويان نسبت به برخوردهای صورت گرفته در حوادث انتخابات سال ۸۸ با فعالان سياسی و دانشجويان گفت: اگر در انتخابات حضور پيدا کنم و پيروز شوم زمينه‌ای را فراهم می‌کنم که مسائل سال ۸۸ در يک فضای باز در دانشگاه ها تحليل شود تا با آسيب شناسی آن،راه برای جلوگيری از تکرار اينگونه حوادث تبيين شود.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تاکيد کرد: البته عده‌ای خودسرانه برخی کارها را انجام داده و می‌دهند و هزينه‌هايی را متوجه نظام می‌کنند که بايد ريشه اقدامات خودسرانه خشکانده شود.

جريان حاکم نشان داد نمی تواند به تنهايی کشور را اداره کند

وی با بيان اينکه عده‌ای بعد از برگزاری هر انتخابات به دنبال تسويه حساب‌های سياسی هستند، به عملکرد متوليان اجرايی اشاره کرد و گفت: جريان سياسی حاکم نشان داد نمی‌تواند به تنهايی کشور را اداره کند، نتيجه‌ عملکرد اين جريان در نهايت اين شد که مجبور شدند رئيس جمهور را جدای از خود بدانند.

وی با تاکيد بر اينکه انتخابات را بايد فرصتی بدانيم برای بازگرداندن اعتماد عمومی،اظهار داشت:کنار کشيدن و عافيت طلبی پاک کردن صورت مساله است و راه‌حلی برای مشکلات کشور نيست.علی‌رغم تمام بی‌مهری‌هايی که به اصلاح طلبان شده است، معتقدم هيچ راهی جز حضور قوی در انتخابات وجود ندارد.

تصميمم نسبت به حضور در انتخابات جدی‌تر شده است

عارف با بيان اينکه تصميمم نسبت به حضور در انتخابات در مقايسه با ماه‌های گذشته جدی‌تر شده است،مهمترين مساله کشور را مسايل اقتصادی و معيشت مردمدانست و گفت:اعتقادم به توسعه فراگير و جامع است.اگر بخواهيم با صداقت و عملياتيصحبت کنيم نمی شود وعده های عجيب و غريب به مردم داد.در مقطع فعلی مهمترين مساله کشورکاهش تورم و فقر ايجاد شده است.اکثريت مردم در تامين معيشت آبرومند با مشکل رو به رو هستند و اين مساله به هيچ وجه زيبنده کشور نيست.

مشکل اصلاح طلبان برای رسيدن به اجماع کمتر از اصولگرايان است

وی در پاسخ به سوال يکی از دانشجويان مبنی بر اينکه در صورت حضور يک اصلاح طلب ديگر در انتخابات چه تصميمی می‌‌گيرد،گفت:بارها تاکيد کردم به نظر اجماعی اصلاح طلبان با با يک رويکرد روشن و قابل قبولتمکين می‌کنم ولی اگر اصلاح طلبان به اجماع نرسند خودم با مشورت دوستانم تصميم نهايی را خواهم گرفت.

معاون اول دولت اصلاحات با بيان اينکه مشکل اصلاح طلبان برای رسيدن به اجماعبسيار کمتر از اصولگرايان است،گفت: در ساليان اخير تريبون‌ها همه در اختيار رقيب اصلاح طلبان بوده است و دائما به دنبال نقطه ضعفی از اصلاح طلبان بوده و هستند در حاليکه در جريان اصولگرا خطاهای فاحشی صورت می‌گيرد ولی برای آنکه به اسم اصولگرايی تمام نشود با نام جريان موهوم انحرافی، اينگونه خطاها را از خود دور می‌کنند.

مبنای تعامل با حاکميت بايد اعتماد متقابل باشد

وی در بخش ديگری از سخنانش به نحوه تعامل اصلاح طلبان با حاکميت اشاره کرد و با بيان اينکه مبنای همکاری و تعامل بايد اعتماد متقابل باشد،خاطرنشان کرد:نبايد به حاکميت بی اعتماد بود و حاکميت هم نبايد به اصلاح طلبان سوء ظن داشته باشد بايد برای ايجاد ‌اعتماد متقابل و رفع سوء ظن تلاش کرد تا با همگراييو با هدف مشترک که تعالی کشور و پاسخ گويی به خواسته های بحق مردم است امور مختلف را ساماندهی کرد.

عارف با تاکيد بر اينکه ميثاق ملی ما قانون اساسی است در پاسخ به سوالی مبنی بر اينکه چگونه می‌خواهد بعد از پيروزی در انتخابات تغييرات اساسی و بنيادين در جهت بازگشت به ساختارها انجام دهد،گفت: موانع برای اصلاح و تغييرات قابل رفع است. البته بايد ظرفيت و آمادگی کشور را هم مورد توجه قرار داد و بامحور قرار دادن سند چشم انداز و سياست های کلی بخصوص سياست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی اقدامات لازم را بر اساس نيازهای کشور با ايجاد زمينه ها و زيرساخت های لازم انجام داد.

اعتقادی به تغيير فله‌ای مديران ندارم

وی با تاکيد بر اينکه اعتقادی به تغيير فله‌ای مديران ندارم گفت:نبايد خودمان را محدود به يک جريان خاص کنيم بايد از همه پتانسيل‌های کشور و همه نيروهای توانا،مستعد و با انگيزه برای خدمت به مردم خوب کشورمان استفاده کنيم.

تفکر اصلاح طلبی راه حل مشکلات کشور است

معاون اول دولت اصلاحات با بيان اينکه تفکر اصلاح طلبی را راه حل مشکلات کشور می‌دانم،اظهار داشت: مشی اصلاح‌طلبان مبتنی بر تعامل و گفت‌وگو، عمل به تمامی اصول قانون اساسی، توسعه فعاليت‌های مدنی و مسالمت‌جويانه توام با صبر و پشتکار است. تفکر اصلاح‌طلبی حاصل تجارب مبارزات حق‌طلبانه يکصد ساله اخير ملت ايران است. اين ظرفيت گسترده و متنوع بخش مهمی از سرمايه اجتماعی جامعه ايرانی است.

وی تبعات حذف اصلاح‌طلبان برای منافع ملی و پيامدهای زيان‌بار يک‌دستی سه قوه طی اين هشت سال اخير را مورد اشاره قرار داد و با بيان اينکه کشور با چالش‌های اساسی رو به رو است،رکود تورمی اقتصاد، شکاف علنی ميان قوای سه‌گانه، فشارهای بين‌المللی و تحريم‌ها و کدورت و نارضايتی فعالان سياسی و مدنی آسيب ديده از حوادث تلخ و ناگوار پس از انتخابات ۸۸ را از جمله اين چالشها برشمرد.

اصولگرايان نتوانستند ژاپن اسلامی را برای ايران به ارمغان بياورند

عارف ادامه داد: چنان‌چه جناح حاکم با ارزيابی منصفانه عملکرد هشت ساله‌اش بپذيرد که بدون فرافکنی در حال و آينده بايد پاسخگوی اختيارات بی‌حد و حصرش طی اين دوره باشد، اين عملکرد را نمی‌تواند قابل‌قبول بداند. آنها بايد با شجاعت اعتراف کنند که در غياب رقيب توانمند اصلاح‌طلب نه تنها نتوانسته‌اند ژاپن اسلامی را برای ايران به ارمغان بياورند بلکه از برقراری حداقل هماهنگی بين قوای سه‌گانه در اختيار خود نيز محرومند.

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: برای برون‌رفت از اين شرايط دشوار با استفاده از فرصت انتخابات ۹۲ که فرصت حضور و مشارکت همگان را فراهم می‌آورد جريان حاکم با جريان اصلاحات گفت‌وگوهای برادرانه را آغاز کند.زمينه‌های امنيتی، سياسی و رسانه‌ای لازم برای حضور با انگيزه تمام جريانات سياسی در داخل نظام از ‌جمله اصلاح‌طلبان را با به‌کارگيری اهرم‌های در اختيار فراهم کند.

سيد محمد خاتمی رهبر اصلاحات است

وی با بيان اينکه اصلاحات مرامنامه ای مصوب ندارد سيد محمد خاتمی را رهبر اصلاحات دانست و گفت:اگر در سال ۸۴ رهبری اصلاحات فعال عمل می کرد در انتخابات آن سال اصلاح طلبان شکست نمی خوردند.

عارف در پاسخ به سوالی يکی از دانشجويان درباره فعاليت اقتصادی برخی نهادهای نظامی و امنيتی گفت:معتقدم با اجرايی شدن سياست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسيتمامی موارد در مسير قانونی قرار می گيرد و دخالت برخی نهادها در اقتصاد محدود و در نهايت متوقف می‌شود.

مشکل زندانيان سياسی استخوان لای زخم است

عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان سخنانش در واکنش به سوالات متعدد دانشجويان درباره زندانيان سياسی گفت: معتقدم مشکل زندانيان سياسی که به مانند استخوان لای زخم است با حضور اصلاح طلبان در انتخابات و بازگشت به صحنه های مديريتی کشور و با استفاده از سازو کارهای قانونی قابل حل است.هر چند اميدوارم با تدابيری که مسئولين مربوطه اتخاذ می کنند بسياری از اين دوستانی که در زندان هستند و شخصا آنها را می‌شناسم و از جمله افراد دلسوز و وفادار نظام هستند آزاد شوند.در صورت حضور در انتخابات و پيروزی اصلاح طلبان، تمام تلاشم را با توجه به تعاملاتی که دارم برای حل مشکل اين دوستان انجام خواهم داد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 
Copyright: gooya.com 2016